2021-10-08, 16:44
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Fast nu tar ju många ovaccinerade plats på våra sjukus som kunde ha undvikits om de vaccinerat sig. För de personer som inte har medicinska skäl till varför de inte kan vaccinera sig förbrukar de ju sjukvårdsresurser som skulle komma andra personer till gangn och då är det inte hara covid vård utan även uppskjuten vård pga pandemin, så det är ju inte bara du själv som drabbas av ditt beslut.
Med tanke på detta och den ökade risken att du sprider smitta i samhället får man nog vara lite ödmjuk inför att inte alla personer accepterar ditt beslut rakt av.
Låt oss applicera ditt resonemang på rökare, feta, och fysiskt innaktiva personer. Vad kommer du fram till då? Utgör inte dessa grupper ett större problem än de som inte/ännu inte vill testa att ta de nya corona-vaccinen?
Citera
2021-10-08, 16:44
Medlem
GeleZachas avatar
Tråkigt att han hade otur, den absoluta majoriteten som får covid har inte samma otur. Jag har inte heller vaccinerat mig och väljer att ta den risken då jag är ung och frisk och har naturliga antikroppar. Karlsson är ju dock rätt tjock och därmed i riskgrupp, så i hans fall hade kanske nyttan med vaccinet övervägt risken (har dock inte de exakta siffrorna). Men det är såklart hans val, och fattar inte varför folk är så upprörda över att han valt en annan väg än ni gällande sprutorna
Citera
2021-10-08, 16:45
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manzikert
Vi får hoppas att han blir bra snart, jag vill inte honom något ont, även om han är extremhöger. Men att han inte skulle ha hunnit vaccinera sig tror jag inte på. Antingen är han emot vaccinering eller så är han bara alltför machokaxig.

Extremhöger? Hahaha, låter som du har lyssnat för mycket på Röfven
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qWkGGm/sds-mattias-karlsson-svart-coronasjuk

“Idag fick jag iaf det glädjande beskedet att infektionen inte längre tycks fortsätta expandera i mina lungor och att den akuta faran för mitt liv därmed tycks vara avvärjd för den här gången”, skriver han i inlägget.

Ska vi anta att han inte var vaccinerad? Känns som att han hade nämnt det i sitt inlägg annars...

Och anti-vaxxare är han utan att säga det rent ut.

Citat:
Ursprungligen postat av SisterIIster
Han röker och börjar bli fet som en gris. Inte bra.
Men nu nästan bara fullvaccinerade på IVA enligt mainstream-media.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/forskare-ser-avklingande-vaccinskydd-bland-%C3%A4ldre/ar-AAPfVv8?li=BBqxCu3
Var får du det ifrån?

Sägs inget om detta i artikeln.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basn
Enligt artikeln i expressen har han inte hunnit vaccinera sig. Alltså ovaccinerad, vad nu det betyder i sammanhanget när även vaccinerade blir sjuka.
Låter ju lite som en dålig bortförklaring ändå. Vaccineringen tar ju inte speciellt lång tid och borde gå att pressa in i även hans schema. Allt handlar om prioriteringar.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Att han inte ville få bältros är väl en helt plausibel förklaring till att han väntade ... för länge. SD är ju bara konservativt strunt och nazism.
Du verkar inte heller vara överdrivet begåvad. SD är inte nazism.
Citera
2021-10-08, 16:47
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Tråkigt att han hade otur, den absoluta majoriteten som får covid har inte samma otur. Jag har inte heller vaccinerat mig och väljer att ta den risken då jag är ung och frisk och har naturliga antikroppar. Karlsson är ju dock rätt tjock och därmed i riskgrupp, så i hans fall hade kanske nyttan med vaccinet övervägt risken (har dock inte de exakta siffrorna). Men det är såklart hans val, och fattar inte varför folk är så upprörda över att han valt en annan väg än ni gällande sprutorna
Precis. Alldeles oavsett hur mycket han väger, hur mycket han dricker, eller hur han i övrigt väljer att leva sitt liv så skall hans val respekteras eftersom det handlar om hans egen kropp! Hur svårt skall det vara att fatta?
Citera
2021-10-08, 16:47
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterIIster
Han röker och börjar bli fet som en gris. Inte bra.
Men nu nästan bara fullvaccinerade på IVA enligt mainstream-media.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/forskare-ser-avklingande-vaccinskydd-bland-%C3%A4ldre/ar-AAPfVv8?li=BBqxCu3

Röker han också? Ja, då är han definitivt i riskzonen. Fetma+rökning+ dålig kondis är nästan en garant för svår covid.
Citera
2021-10-08, 16:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Vaccinera er gott folk!!

84,2 % av alla över 16 år har nu fått första dosen.

78,7 % är helt färdigvaccinerade!

Med tanke på att många 16-20 åringar skiter i det så visar det att typ 95% av alla över 40 bast har tagit sprutan.
Då räcker det.
Citera
2021-10-08, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimupstream
Vaccinerade blir inte lika sjuka, det är nog ganska solklart för de flesta. Och Mattias Karlsson är ovaccinerad enligt eget uttalande i expressen. https://www.expressen.se/nyheter/mattias-karlsson-ar-svart-sjuk-i-corona1/

Så han verkar onekligen va ett alldeles utmärkt praktexempel på vad som händer med antivaxare även om han verkar vilja tona ner anledningen till att han på hela den här tiden inte vaccinerat sig.

Nu när han förmodligen överlever så kommer det nog att valsa runt ganska mycket i media. Hade kanske varit oetiskt om han trilla av pinn.

Haha dom är så jävla korkade så dom kan inte ta in sånt som inte ligger i deras världsbild.
Citera
2021-10-08, 16:49
Medlem
Karmans avatar
Även 44 åringar kan torska dit på covid. Känner, eller kände kanske jag ska säga, en 46 åring som dog i covid förra våren. Även han var något överviktig... Hoppas givetvis att Mattias klarar sig, även om det var klart dumt av honom att inte prioritera vaccineringen.
Citera
2021-10-08, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och anti-vaxxare är han utan att säga det rent ut.

Var får du det ifrån?

Sägs inget om detta i artikeln.

Sett.. kanske slutat men troligtvis inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in