2021-10-10, 09:48
Medlem
Roidberts avatar
Att ventilera är ett vanligt självskadebeteende: Du får dig själv att må sämre genom att prata om att du mår dåligt. Det är bättre att bara må dåligt på jobbet än att både må dåligt på jobbet och sedan på din fritid. Mamma kanske inte vet om det, men hon gör dig en tjänst genom att inte djupdyka i den diskussionen.

Fokusera på att minska din stress och må bättre. Du behöver t.ex. inte känna att du har någon skyldighet att arbeta extra om det är något som orsakar stress. Annars är det svårt för mig som man att ge konkreta råd till en kvinna om ditt grundmående är ett problem. För min del förbättrade självmedicinering med testosteron mitt grundmående. Lågt östrogen skall tydligen kunna orsaka motsvarande problem hos kvinnor av vad jag har förstått, så kanske en bra idé att kolla upp ditt östrogen via Werlabs (kostar 345kr och du får ta del av testresultaten själv).
Citera
2021-10-12, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unzipit
Nu beskriver du er relation ganska kortfattat, så jag kommer svara mer utifrån vad jag själv upplevt. Det finns föräldrar som inte är bra för sina barn och om det inte finns andra vuxna runt som kan täcka deras brister blir det svårt att växa upp och skaffa ett fungerande liv som vuxen. Av det du skriver låter det som att du inte lyckats göra den resan och att du söker dina föräldrars stöd i att kunna göra den. Du är äldre än man vanligtvis är när man gör den resan, men eftersom dina föräldrar inte verkar hjälpa dig så blir det svårt att göra den på egen hand. Själv gjorde jag den resan som 30+, så det är i alla fall inte försent.

Mina tips till dig för att kunna gå vidare är:

- Känn ingen skuld eller skam för att du känner såhär, alla människor behöver stöd och speciellt i processen att bli vuxen.

- Inse att dina föräldrar inte kan ge dig det stödet. Inventera din omgivning, finns det någon annan som kan stötta dig?

- Sök professionell hjälp för att kunna bearbeta saker och få tekniker att hantera dig själv. Jag skriver detta efter punkten att söka stöd runt dig eftersom det är viktigt att du har ett bra stöd även utanför terapin. Om du inte klarar av att skaffa det stödet själv så borde det vara ett mål i terapin.

- Sluta med alla former av droger och självskadebeteenden, det är antagligen ett sätt för dig att hantera jobbiga känslor och du behöver gå igenom dem med det stöd du har skaffat dig för att kunna växa och må bättre.

Om du vill ha svar på din fråga om jobbet kan du PM:a.

Lycka till!
Känner mig så utlämnad bara. Har börjat jobba utomlands, trivas inte på jobbet alls, bor med en alkoholist... Har inga pengar till att flytta eller sluta jobba. Alla dagar vaknar jag upp i en pöl av svett och ångest. Jag har inte någon vän att vända mig till.. Alla har jag tappat kontakten med sedan jag flyttade från Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Att ventilera är ett vanligt självskadebeteende: Du får dig själv att må sämre genom att prata om att du mår dåligt. Det är bättre att bara må dåligt på jobbet än att både må dåligt på jobbet och sedan på din fritid. Mamma kanske inte vet om det, men hon gör dig en tjänst genom att inte djupdyka i den diskussionen.

Fokusera på att minska din stress och må bättre. Du behöver t.ex. inte känna att du har någon skyldighet att arbeta extra om det är något som orsakar stress. Annars är det svårt för mig som man att ge konkreta råd till en kvinna om ditt grundmående är ett problem. För min del förbättrade självmedicinering med testosteron mitt grundmående. Lågt östrogen skall tydligen kunna orsaka motsvarande problem hos kvinnor av vad jag har förstått, så kanske en bra idé att kolla upp ditt östrogen via Werlabs (kostar 345kr och du får ta del av testresultaten själv).

Tack!
Citera
2021-10-12, 18:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zitt
Känner mig så utlämnad bara. Har börjat jobba utomlands, trivas inte på jobbet alls, bor med en alkoholist... Har inga pengar till att flytta eller sluta jobba. Alla dagar vaknar jag upp i en pöl av svett och ångest. Jag har inte någon vän att vända mig till.. Alla har jag tappat kontakten med sedan jag flyttade från Sverige.

Kan du leta annat jobb? Finns det några sociala sammanhang utanför jobbet som du kan delta i och få vänner? Att du mår dåligt i din sits är inte konstigt, men vägen ur det är att hitta sakerna du kan ändra på, som gör dig starkare.
Citera
2021-10-17, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unzipit
Kan du leta annat jobb? Finns det några sociala sammanhang utanför jobbet som du kan delta i och få vänner? Att du mår dåligt i din sits är inte konstigt, men vägen ur det är att hitta sakerna du kan ändra på, som gör dig starkare.
Nej, kan inte leta annat jobb. Är bunden till detta jobbuppdrag till januari. Sen ska jag hem till Sverige igen. Utanför jobbet kan jag träffa andra som tur är. Kanske lyckats lösa bostadssituationen också så det känns väldigt bra..

Jobbet kommer vara samma gamla vanliga. Känner mig som en apa i en bur på mitt kontor. Gör samma sak 9-18 ibland 20 på kvällen varje dag. Känns som min dröm gått i kras för trodde verkligen jag skulle älska det här jobbet.
Citera
2021-10-19, 21:01
Medlem
När vi blir försummade av våra päron så skapar det en otrygghet i oss.

Det är inte normalt att föräldrar försummar sin avkomma, och det finns inte någonstans i djurriket - alla ger vd som behövs..

Men men det är vad våra päron fått för verktyg, och de kan inte ens föra tryggande samtal som stärker unga vuxna.

Inte ditt problem om du själv får rätt verktyg att må bra och stärka dig själv.

Att bli helt självständig är en trauma-respons på neglect- och det skapar mer oempatiska drag som man senare för vidare på SINA barn i sin tur.
Alltså så blir man självdestruktiv.

Och det kan gå långt som självutplånande/självuppoffrande hos andra för att försöka få ”det där” man alltid sett på film eller vart nu än man såg och dikterade hur ovillkorlig kärlek ska se ut första gången.

Så rekommenderar att du tar hjälp av en kurator på vcl, och snackar om detta.

Alla borde göra det/ha en guru som ger verktyg och det är skönt att prata ut och erkänna sina egna och andra människors error i det sociala för att stärka vårt EQ.

Förändring i just sånna här saker är bra, och känner man som i ditt fall, att ett beteende är fel- så ska du ta den känslan på allvar, för våra känslor leder ju oss. och då kan man ta hjälp av någon som kan guida dig att hantera dina föräldrars oförmåga att kommunicera.

Men inte av de som inte förstår eller går runt och ”gör så gott de kan” de är oftast kvar i de mönstret.

Inte heller genom att skälla ut ”skärp dig” som ett skrämt ”inre barn” här nyss gjorde. Det är tydligt bevis på hur man väljer att tala till andra med och genom sitt inre barn. Hehe.

Sen när du rett ut allting med dig så kan du trygga dig själv mer och mer, hitta gemenskap och polare, som ger dig en jäkla boost också.

Att ha föräldrar som får en att må dåligt - även fast de gör så gott de kan- kan göra att man väljer fel partner, fel vänner, inte följer det man faktiskt ens vill, så var rädd om dig och lyssna på ditt inre och ta hjälp av människor som vet vad det här med generationstrauma handlar om. Och hur du kan vara den första i ditt led att bryta mönster som inte är bra för kommande generation.

Långt inlägg men viktigt ämne! Bra du tog upp din fråga!
Senast redigerad av dontcallmepelin 2021-10-19 kl. 21:10. Anledning: Stavfel
Citera
2021-10-19, 21:32
Medlem
TuckerandDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zitt
Jag har psykiska problem har haft det länge. Har inte haft någon att vända mig till. Det ända som hjälpt mig hantera min ångest, mörka tankar och motgångar är droger. Just nu är jag clean röker bara på och tar ecstasy lite då och då. Men har slutat med allt annat. Anledningen till varför jag mår dåligt är pga mina föräldrar ibland känner jag att det inte är värt att "lappa ihop relationen"

ja får försöka tänka så. Vill kunna ge mig själv lycka.. Även om det är svårt.

Du är definitivt inte ren om du röker på och tar ecstasy.
Där lurar du ju dig själv... Se till att bli helt ren till en början.
Citera
2021-10-19, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Min mamma är likadan, vi ska bara ha ytlig kontakt. Pappa är bättre. Men mamma alltså, om hon får reda på att jag inte mår bra för stunden så menar hon att det är mitt fel. Dessutom tror hon på allt folk säger om mig. Har inte heller lust att åka dit till jul, behöver inte det heller.
Det är för att hon fått dig må dåligt & att du är hennes ansvar. Hon kommer ALDRIG erkänna det! Jag skulle förlåta henne face to face, sedan gå vidare & aldrig titta tillbaka…
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in