2021-10-06, 07:07
Medlem
Hej har en stationär dator med XP i. problemet är att det inte går defragmentera mer än till 75 % sen stannar den. gillar XP starkt å vill få den funka igen...vad gör jag med den ?? har vanligtsvis en laptop med Window 10 i nu.
Citera
2021-10-06, 07:12
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Aning vilseledande rubrik. Men använder du den inbyggda verktyget för detta? Har du kontrollerat HDD om det ligger något problem där?
Citera
2021-10-06, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Aning vilseledande rubrik. Men använder du den inbyggda verktyget för detta? Har du kontrollerat HDD om det ligger något problem där?
Inte så bra på datorer å vet inte vad HDD är. både defraggen i windows plus ett defragprogram nerladdat stoppar vid ca 75%.
Citera
2021-10-06, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Inte så bra på datorer å vet inte vad HDD är. både defraggen i windows plus ett defragprogram nerladdat stoppar vid ca 75%.

HDD är hårddisken.
Citera
2021-10-06, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
HDD är hårddisken.
Vad gör jag ??? är det en ominstallation som gäller ??
Citera
2021-10-06, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Vad gör jag ??? är det en ominstallation som gäller ??

Om du ska ominstallera hårddisken? Det vet inte jag. Men datorer brukar kunna bli omöjliga att ha att göra med om hårddisken felar. Det finns inget sånt där diagnostiskt program du kan köra? Så talar det om för dig var felen ligger.

Sorry, var längesen jag hade nåt med Windows XP (och då hade jag ändå det jävligt länge) så jag kommer inte ihåg riktigt.
Citera
2021-10-06, 08:05
Medlem
SmyghukareNs avatar
Innan du försöker defragmentera hårddisken skall du göra en felkontroll av hårddisken.

Nu var det så som för många, länge sedan man körde XP, men på egenskaper och vald hårddisk, skall det finnas ett val med felkontroll.

Just med XP kan det vara så att den kräver en omstart, och att felkontrollen sedan görs när datorn startar upp, då i DOS.

Efter man försäkrat sig om att det inte förekommer fel i filsystemet, då kan man köra en defrag.

Görs lämpligen i DOS på XP, titta här hur du använder kommandot chkdsk! https://www.wikihow.com/Run-a-Chkdsk...-on-Windows-XP

Använd /f för att fixa felen, eller /r för att skanna efter dåliga sektorer på disken.

Kan ta tid, så låt den jobba på..
Senast redigerad av SmyghukareN 2021-10-06 kl. 08:13.
Citera
2021-10-06, 16:19
Medlem
sommarlovs avatar
Tycker du ska sluta försöka derfragmentera.
Kopiera det du är rädd om och radera en del onödiga filer, så det blir lite mera ledigt.
Räkna med att hårddisken är kapputt, och du har en dator som är förlegad.
Citera
2021-10-06, 20:35
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Tycker du ska sluta försöka derfragmentera.
Kopiera det du är rädd om och radera en del onödiga filer, så det blir lite mera ledigt.
Räkna med att hårddisken är kapputt, och du har en dator som är förlegad.

Näää, inte det inte, går säkert att använda om man inte försöker pressa ut 100+ FPS i CSGO

Den äldsta HDDn jag hade, var på nästan 1 GB, långsam som bara den, fungerade dock perfekt men kunde inte lista ut vad jag skulle ha den till, så den gick till återvinningen.

På ämnet - först felkontroll och kontrollera sektorer, sedan defrag om det går.

Win XP klarar nog inte av att defragmentera en nästan full HDD.
Citera
2021-10-06, 20:38
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Näää, inte det inte, går säkert att använda om man inte försöker pressa ut 100+ FPS i CSGO

Den äldsta HDDn jag hade, var på nästan 1 GB, långsam som bara den, fungerade dock perfekt men kunde inte lista ut vad jag skulle ha den till, så den gick till återvinningen.

På ämnet - först felkontroll och kontrollera sektorer, sedan defrag om det går.

Win XP klarar nog inte av att defragmentera en nästan full HDD.
Gränser går vid 15% ledigt utrymme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in