Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-30, 02:07
Medlem
Hoaxwatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Man vet inte om universum är oändligt eller inte.
Man kan hitta hur många artiklar som helst som stödjer båda teorierna.
Jag tror som Einstein att Universum inte är oändligt stort.

Inte större fan av Einstein men ja, i universum finns det även kapacitet som i allt annat..
Citera
2021-09-30, 02:11
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFred
....dig som funderar på just den här frågan och undrar om det verkligen kan stämma.

"För ungefär 20 år sedan konstaterade rymdfysiker att universum är oändligt stort. Det betyder i praktiken att universum expanderar och har ett oändligt antal galaxer och därmed också ett oändligt antal planeter."

"Tvärtom, det finns liv på andra planeter. Inte på en eller två planeter, utan på ett oändligt antal planeter i det oändligt stora universum."

"Men även en miljondel av oändligt många planeter blir enligt matematikens regler oändligt många. Det finns alltså oändligt många planeter med liv i vårt universum, säger Norqvist."

"Än mindre är sannolikheten att de just nu, tusentals ljusår härifrån, sitter vid sin dator, surfplatta eller telefon och läser exakt den här texten på sajten svenska.yle.fi.

Det är en så otroligt liten sannolikhet att det inte går att tänka sig. Men också en ofantligt liten sannolikhet gånger oändligt är fortfarande oändligt.

- Du som läser det här, kom ihåg att det finns oändligt många exakt likadana kopior av dig som funderar på just den här frågan och undrar om det verkligen kan stämma."

"Utspritt på ett stort område runt om i universum finns det ett alltså ett oändligt antal kopior av just dig. Personer med exakt samma minnen, känslor och livsval."

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/09/29/rymdfysiker-i-vart-universum-finns-det-ett-oandligt-antal-planeter-med-liv

Nu börjar jag förstå allt på ett helt annorlunda sätt. Jag förstår livet. Jag är helt frälst! Vad tror ni efter att ha läst artikel?
Att jag och mina handlingar är ett kontinuum av oändliga rörelser? Ja, den tanken har t.o.m. formulerats i en hyffsat bra film. Butterfly effekt.
Inget psykadeliskt med det, men känns väl kul när man tänker på det...
Citat:
Ursprungligen postat av Wallahabibii
Det finns bara en jag. De andra är billiga kopior av mig. Jag är alfa och omega.
"Du" är inte ens ett
Citera
2021-09-30, 02:23
Medlem
Citat:
....dig som funderar på just den här frågan och undrar om det verkligen kan stämma.

"För ungefär 20 år sedan konstaterade rymdfysiker att universum är oändligt stort. Det betyder i praktiken att universum expanderar och har ett oändligt antal galaxer och därmed också ett oändligt antal planeter."

"Tvärtom, det finns liv på andra planeter. Inte på en eller två planeter, utan på ett oändligt antal planeter i det oändligt stora universum."

"Men även en miljondel av oändligt många planeter blir enligt matematikens regler oändligt många. Det finns alltså oändligt många planeter med liv i vårt universum, säger Norqvist."

"Än mindre är sannolikheten att de just nu, tusentals ljusår härifrån, sitter vid sin dator, surfplatta eller telefon och läser exakt den här texten på sajten svenska.yle.fi.

Det är en så otroligt liten sannolikhet att det inte går att tänka sig. Men också en ofantligt liten sannolikhet gånger oändligt är fortfarande oändligt.

- Du som läser det här, kom ihåg att det finns oändligt många exakt likadana kopior av dig som funderar på just den här frågan och undrar om det verkligen kan stämma."

"Utspritt på ett stort område runt om i universum finns det ett alltså ett oändligt antal kopior av just dig. Personer med exakt samma minnen, känslor och livsval."

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/09/29/rymdfysiker-i-vart-universum-finns-det-ett-oandligt-antal-planeter-med-liv

Nu börjar jag förstå allt på ett helt annorlunda sätt. Jag förstår livet. Jag är helt frälst! Vad tror ni efter att ha läst artikel?

Oändlig storlek säger inget om innehållet. Om du har en fruktkorg med oändligt många äpplen i så har du en oändligt stor fruktkorg. Men det betyder inte att den har oändligt många apelsiner.
Citera
2021-09-30, 08:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Oddsen var i alla fall rätt låga att någon som inte varit utanför 50-skyltarna i Brunflo skulle uttala sig om mängden idioter i Sverige i relation till andra ställen.

I det observerbara universum ja, men inget tyder på att det är allt.
Jag är rätt övertygad om att uppskattningen bygger på teoretiska beräkningar och inte att man suttit och räknat dem en och en på sin kulram.
Citera
2021-09-30, 08:44
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Jag tror du förstod rätt, men om det är sant att vi inte kan påstå att nummer har ett slut för att vi inte kan numrera dem, borde väl det även gälla för universum; att vi inte kan påstå att universum har ett slut bara för att vi inte kan observera ett slut?

Ja nu kom jag på det, vi kan varken påstå det ena eller andra!

Eftersom vi inte kan observera ett slut kan vi varken påstå att det har ett slut eller är oändligt, för genom att vi inte kan observera ett slut kan vi varken säkerställa att det finns ett slut eller att det inte finns ett slut, därav kan det ha ett slut och vara oändligt samtidigt.
Sluta fåna dig.

När, ungefär, vid vilken tidpunkt efter Big Bang skulle universum ha blivit oändligt?

Det förstår alla som gått ut grundskolan att det endast handlar om expansion och observationsproblemet, annars kan det lika gärna vara sköldpaddor hela vägen ner…
Citera
2021-09-30, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Det som är mest hjärnsprängande med ett oändligt universum är att det innebär att fiktion är en omöjlighet och allt du kan tänka dig är verklighet någonstans där ute. Alla världar, karaktärer och historier vi känner till har verkligen hänt, händer just nu och kommer hända om och om igen för alltid.

Låter som att det är så verkligheten förhåller sig. Fantasi är hur vi kan se framtiden, kunskap det som har varit och den delen av där Kreativiteten uppstår i hjärnan finns det en koppling till drömmar och medvetande. Om medvetandet har en egen fysiskdimension så är det mycket man har missförstått av livet.
Citera
2021-09-30, 08:56
Medlem
SexSexSexs avatar
Citat:

får en härlig känsla när jag läser om det, spännande som bara faan, men jag är skeptisk.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Och ändå har vi flest idioter här i lilla Sverige. Sjukt. Vad är oddsen?
antagligen inte väldens högsta odds
menj jag gissar att du glömt hur tokigt det kan vara i många afrikanska länder t ex
det finns länder med fer idioter
Citera
2021-10-05, 16:32
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Oändlighet är inget antal. Det kan bara finnas ett antal galaxer. Hur många som helst.
Men inte oändligt många. I övrigt så är det rimliga antaganden av just den anledningen att oändliga antal inte existerar i den fysiska världen. Och just därför måste universum upprepa sig efter ett tag.
Precis som en bildskärm måste upprepa sig efter att du slumpat fram ca 10 upphöjt i någon miljon bilder. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med färger och pixlar för ett oändligt antal bilder.
Citera
2021-10-05, 16:39
Medlem
kajus333s avatar
Och tänk så många kopior av mig som hade nån liten avvikelse! Till exempel en liten prick på ena örsnibben. Och så många som var likadana, utom att dom hade en två prickar på den örsnibben! En djävla massa såna inexakta kopior.....
Citera
2021-10-06, 10:28
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Man vet inte om universum är oändligt eller inte.
Man kan hitta hur många artiklar som helst som stödjer båda teorierna.
Jag tror som Einstein att Universum inte är oändligt stort.

Båda stämmer, bara man vet vad man menar.
Summan av allt som existerar är ändlig och expanderar i det oändliga intet.
Citera
2021-10-06, 10:36
Medlem
kajus333s avatar
Det finns inom filosofin en riktning som kallas Den filosofiska rationelismen. Denna hävdar mestadels lit erdunkelt att man kan lösa alla problem bara genom tanke och logik, utan att se till empoiriska fakta. Ett exempel på filosofisk rationalism är just detta med oändligt många universa och oändligt många jag. Man extrapolerar utifrån en ovedersäglig matematisk tes. Utifrån denna tankekonstruktion skapas sedan en föreställning om verkligheten. Detta är givetvis komplett galenskap. Det har ingenting med verklighet att göra. Den filosofiska rationalismen kan ses som en del i det konservativa projektet. Massor av galen filosofi, som denna, avleder människors uppmärksamhet från verkliga problem och skyfddar status quo.
Citera
2021-10-10, 15:19
Medlem
mumintrolleris avatar
Kan vi börja med att klargöra vad vi menar när vi säger att universum är oändligt?

Så vitt jag ser det kan man tänka sig universums oändlighet på ett flertal sätt.

1. Att universum har en oändlig volym.
2. Att universum har oändligt med materia/energi.
3. Att universum har oändlig tid.

Om vi kollar på ditt påstående från sätt 1. ser vi att det inte alls är relaterat till vad som har/händer/hända skall. Volym säger ingenting om vad som försiggår i volymen, bara för att du har volym behöver det inte existera något i den.

Om vi kollar på ditt påstående från sätt 2. kan vi direkt säga att så inte är fallet. Det finns en begränsad mängd materia och energi i vårt universum.

Om vi kollar på ditt påstående från sätt 3. kan man börja tänka sig att du kanske kanske har en liten poäng där någonstans men nej, så är inte fallet. För med tid kommer entropi och därmed den avtagande bristen av händelser.

Logiken du utgår från är vetenskapligt inkorrekt, för att inte ens prata om sannolikhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in