Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-24, 17:23
  #37
Avstängd
wwrs avatar
Till nästa krig borde de lägga BankID och deras driftinfo på olika servrar.
Citera
2022-03-24, 17:25
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Om detta stopp beror på kriget är väl svårt att säga, men om kriget leder till att det kommer säkrare (=fler och oberoende) identifieringslösningar än mobilt bankid, så har det ändå något gott med sig.

Men tyvärr behövs nog en rejäl systemkrasch för det single-point-of-failure som mobilt bankid är.

När jag skriver fler och oberoende säkerhetslösningar menar jag också en allmän tillnyktring och omprövning om bankid verkligen alltid behövs. För 1177 och pensionsmyndigheten till exempel är det en oerhörd overkill till ingen nytta, där vanlig användarid och lösenord varit fullt tillräckligt.

Det är ju märkligt att alla skall tvingas legitimera sig med BankID så fort man skall utföra vilken handling som helst i samhället. Helt vanliga företag som tex Telia kräver numera BankID för att ställa den minsta lilla fråga till kundtjänst. Jag har de senaste veckorna drabbats av vansinnet då jag hjälpt en gammal släkting som inte kan hantera dator eller smartphone med kontakter med just Telia.
Citera
2022-03-24, 17:25
  #39
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Driftstörningar i Swish och BankID är något vi får vänja oss vid. Märkligt att myndigheter och andra tror på att BankID systemet är idiotsäkert. Det är minst lika sårbart som vilket IT-system som helst.

Swish? Måste vara störningar i alla tjänster som nyttjar bankid? Är störningar hos banker med mera.
Citera
2022-03-24, 17:26
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Till nästa krig borde de lägga BankID och deras driftinfo på olika servrar.

Behövs inget krig för att BankID skall haverera.
Citera
2022-03-24, 17:29
  #41
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Behövs inget krig för att BankID skall haverera.
Två märkliga saker

1. inget oberoende backupsystem

2. BankID och dess driftinfo verkar ligga på samma server

Jag tippar vi kommer att få en förklaring om rysskrig, men visst är det en vild gissning.

Men brukar det haverera så här? Har de ingen backup?
Citera
2022-03-24, 17:31
  #42
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Verkar ha driftstörning just nu. Inte ens sidan för driftinfo fungerar.
https://www.bankid.com/driftsinformation
Fungerade för mig nu om jag trycker på stäng i felmeddelandet och sedan identifierar mig, skall testa BankID på fil också.
Citera
2022-03-24, 17:33
  #43
Avstängd
wwrs avatar
Fungerar inte för mig. Säger hela tiden att QR-koden är för gammal (testat olika myndigheter)

Fick nu driftinfo om störning i appen.
Nu har de fått upp websidan med driftinfo också.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-03-24 kl. 17:38.
Citera
2022-03-24, 17:33
  #44
Medlem
Anti-WOGs avatar
Det är ju denna utveckling ni ungjävlar kämpat för, alla under 50 år gnäller på oss som vill ha kontanterna kvar, men ni tjafsar om rånrisk, pengarna har baciller, det är smidigare med kort. En liten cyberattack eller driftstörning gör att ni inte kommer åt era banker eller swish och ni börjar grina som några småbarn som inte får godis av mamma.
Jag hoppas att ryssen stänger ner hela jävla internet så ingen jävel kommer åt sina pengar. Vill ni ha det kontantlöst i samhället så ska det även vara kontaktlöst också.
Citera
2022-03-24, 17:59
  #45
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Fungerar inte för mig. Säger hela tiden att QR-koden är för gammal (testat olika myndigheter)

Fick nu driftinfo om störning i appen.
Nu har de fått upp websidan med driftinfo också.
Har inte testat med någon QR-kod men kunde logga in i Bankappar, Swish genom att bara stänga felmeddelandet i mobilt BankID och göra identifiering samt går det med BankID på fil från datorn, testade Skatteverket i webbläsaren Edge.
Har version 7.26.0.103 av mobilt BankID med Android 10.
Citera
2022-03-24, 18:13
  #46
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Har inte testat med någon QR-kod men kunde logga in i Bankappar, Swish genom att bara stänga felmeddelandet i mobilt BankID och göra identifiering samt går det med BankID på fil från datorn, testade Skatteverket i webbläsaren Edge.
Har version 7.26.0.103 av mobilt BankID med Android 10.
Japp funkar för mig också, behålla BankID appen öppen efter felmeddelande o köra igen…
Citera
2022-03-24, 18:40
  #47
Medlem
För mig funkar det att identifiera mig men inte att betala, och jag behöver handla mat samt köpa en bundle som har deadline imorgon... hurra hurra

EDIT: gick när jag testade igen och ignorerade felen
__________________
Senast redigerad av laddarewifi 2022-03-24 kl. 18:43.
Citera
2022-03-24, 18:47
  #48
Medlem
Hamsterbolls avatar
För mig funkar det inte att logga in.

Är det ryssen eller? Tror ni det? Isåfall lär det väl bara bli värre…
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback