2021-09-16, 10:45
Medlem
bajskorvsanuss avatar
Hej på er,

Här kan vi prata om Kjell & Co som noterades idag 2021-09-16.
Jag bokade mig på 1800 aktier men fick ingen tilldelning, så jag köpte ungefär samma antal imorse för 66,51kr istället. Jag kommer ha dessa rätt länge, iaf ett år tänker jag.

Hur gick det för er andra?

mvh
BKA
Citera
2021-10-19, 13:13
Avstängd
storstrutens avatar
Det som är bra med Kjell (mot CDON, Webbhallen osv) är väl att de har mycket long tail-produkter, typ sladdar, adaptrar, mobilhållare osv. Det är väl precis det också Amazon är bra på?
Även om skillnaden är stor att de ena kör fysiska butiker och de andra på nätet så tänker jag nog ändå att Amazon kan göra det tufft för Kjell. Eller vad tror ni?
Citera
2021-10-19, 13:42
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storstruten
Det som är bra med Kjell (mot CDON, Webbhallen osv) är väl att de har mycket long tail-produkter, typ sladdar, adaptrar, mobilhållare osv. Det är väl precis det också Amazon är bra på?
Även om skillnaden är stor att de ena kör fysiska butiker och de andra på nätet så tänker jag nog ändå att Amazon kan göra det tufft för Kjell. Eller vad tror ni?

De har ett förhållandevis stort nät av fysiska butiker vilket är en fördel.

Jag rekar köp.
Citera
2023-01-26, 11:06
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
De har ett förhållandevis stort nät av fysiska butiker vilket är en fördel.

Jag rekar köp.

Nog för att era kommentarer skrevs under nollränteklimat utan krig och inflation… Men är Kjell fortfarande en rek över ett år senare?

Tycker den verkar ha fått oförtjänt med stryk.
Citera
2023-01-27, 13:13
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Nog för att era kommentarer skrevs under nollränteklimat utan krig och inflation… Men är Kjell fortfarande en rek över ett år senare?

Tycker den verkar ha fått oförtjänt med stryk.

Nja, det gick inte som jag trodde och jag rekar inte köp nu.
Citera
2023-01-27, 23:37
Avstängd
2020-01-01s avatar
Jag älskar Kjell & Co! Jag tänker köpa en liten post, börjar med 10st. Mitt net worth är 10k.
Citera
2023-11-29, 21:59
Moderator
ksvs avatar
Kjell har kommit att drabbas hårt av den importerade inflationen som den svagare kronan inneburit. De köper i USD från Asien samt EUR från Europa men säljer huvudsakligen i SEK.
Initialt kunde de parera detta i viss mån med prishöjningar men inte fullt ut. Trots detta har de lyckats fortsätta gå med vinst och har dessutom minskat ner på den finansiella nettoskulden.

På senare tid har vi sett att kronan stärkts snabbt. Jag tittade lite på känslighetsanalysen i årsredovisningen för 2022 och enligt den skulle 10 % förändring av SEK mot USD och EUR påverka utgifterna för varuinköp med hela 88 Mkr. Då ska man ha med sig att Kjell just nu ligger på ett rörelseresultat på rullande 12 månader på 90 Mkr enligt Börsdata.
10 % starkare krona skulle alltså innebära dubblat resultat! Och 20 % starkare SEK bör få ett ännu mer brutalt genomslag i resultatet. Tror man på att den svenska valutan fortsätter att stärkas kan det komma att gå väldigt snabbt här.

2018-19 låg Kjell på ca 7,50 % i rörelsemarginal men nu är den under 4 % - vilket i hög grad är hänförligt till valutan.
Tror man de kan återgå till en marginal på 7,50 % och anser att p/e 15 är en rimligt multipel motsvarar det ett fair value på runt 60 kr/aktie. Kursen står idag i 22,3 kr.
Fortsätter det att gå åt rätt håll med valutan tror jag resan dit kan komma att gå snabbt. Den skulle i så fall handla om en kursuppgång på närmare 200 %.
Citera
2026-01-20, 10:48
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Kjell har kommit att drabbas hårt av den importerade inflationen som den svagare kronan inneburit. De köper i USD från Asien samt EUR från Europa men säljer huvudsakligen i SEK.
Initialt kunde de parera detta i viss mån med prishöjningar men inte fullt ut. Trots detta har de lyckats fortsätta gå med vinst och har dessutom minskat ner på den finansiella nettoskulden.

På senare tid har vi sett att kronan stärkts snabbt. Jag tittade lite på känslighetsanalysen i årsredovisningen för 2022 och enligt den skulle 10 % förändring av SEK mot USD och EUR påverka utgifterna för varuinköp med hela 88 Mkr. Då ska man ha med sig att Kjell just nu ligger på ett rörelseresultat på rullande 12 månader på 90 Mkr enligt Börsdata.
10 % starkare krona skulle alltså innebära dubblat resultat! Och 20 % starkare SEK bör få ett ännu mer brutalt genomslag i resultatet. Tror man på att den svenska valutan fortsätter att stärkas kan det komma att gå väldigt snabbt här.

2018-19 låg Kjell på ca 7,50 % i rörelsemarginal men nu är den under 4 % - vilket i hög grad är hänförligt till valutan.
Tror man de kan återgå till en marginal på 7,50 % och anser att p/e 15 är en rimligt multipel motsvarar det ett fair value på runt 60 kr/aktie. Kursen står idag i 22,3 kr.
Fortsätter det att gå åt rätt håll med valutan tror jag resan dit kan komma att gå snabbt. Den skulle i så fall handla om en kursuppgång på närmare 200 %.

7,90 SEK står aktiekursen i skrivande stund.
Är Kjell på väg mot konkurs eller finns det hopp? Vad tror ni?
Citera
2026-01-20, 12:30
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv

Då borde ju allt gå som tåget nu när kronan stärkts?
Citera
2026-01-20, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BamseVarBoeg
Nu ska de ju göra en nyemission som är garanterad så då klarar de väl sig ett tag till https://www.placera.se/telegram/kjell-group-beslut-om-riktad-emission-och-foretradesemission-20260120

Rustas avgående VD ska gå in som styrelseordförande också. Men jag betvivlar att det går att få någon hållbar lönsamhet i att sälja teknikprylar och tillbehör i en massa fysiska butiker. Teknikmagasinet var väl i samma nisch och det gick ju inte så bra för dem.
Citera
2026-01-20, 16:29
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BamseVarBoeg
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Då borde ju allt gå som tåget nu när kronan stärkts?
Kronkursen har gett bra skjuts åt t.ex. Clas Ohlson men Kjelle klantade till det kungligt.

Som så många andra som kom till börsen under hysterin 2021, skulle de expandera snabbt genom att förvärva. Trots att Kjell har en egen nisch som de är duktiga på, belånade de sig hårt och köpte det danska online-företaget AV-Cables. Det finns egentligen inga vettiga synergieffekter och givetvis har onlinehandlare som Temo och Amazon konkurrerat sönder den verksamheten. Den är närmast värdelös nu och enligt nya VD:n vet de inte ens om de ska ha kvar den.

Det som hänt det senaste året är att de tvingats till nyemission och helt bytt ut ledningen. En ny VD är på plats sedan i höstas. Hon har tagit in ytterligare kapital och går nu hårt fram med att städa upp olönsamma delar. Utbudet ska slimmas och de ska tillbaka till kärnverksamheten.
Det är nog nödvändigt men för egen del vill jag helst se tecken att det fungerar, innan jag köper. Turn-arounder är svåra och det tar alltid mycket längre tid än man tror.

Affärsvärlden sätter dock köpråd i dagens analys: https://www.affarsvarlden.se/kommentar/kjell-inleder-nytt-kapitel-med-nytt-kapital

AFV landar i att Kjell är en chansning/turnaround: det hänger på om de faktiskt kan få upp lönsamheten från dagens nivåer. Köper man nu behöver man enligt AFV vara inställd på att stoppa in mer pengar via emissionen och tro att marginalerna kan bli klart bättre. De tycker det är riskfyllt, men tror samtidigt att man kan få fler positiva tecken under året, så turnaround-intresserade kan kika på en mindre post.
Senast redigerad av ksv 2026-01-20 kl. 17:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in