2021-09-16, 08:58
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tehlulz
Moralpredikningar kan ni hålla för er själva.

Jag har utför bedrägerier genom att sälja saker som inte finns via annonssidor på nätet. Betalningarna utförs i förskott och den totala summan landar på ca 60,000 kr.

Detta tolkar jag som bedrägeri av normalgraden vilket gör att fängelse ligger i straffskalan, från 14 dagar till 2 år.

Har blivit kallad till polisförhör.

Finns det något som kan åberopas i polisförhöret för att slippa fängelse?

Villkorlig dom, fotboja eller liknande är önskvärt då jag har tagit tag i mitt liv med ordnad ekonomi och eget boende. Mår dock fortfarande psykiskt dåligt och är i kontinuerlig kontakt med öppenpsykvården.

En fängelsevistelse kan innebära att jag förlorar min bostad och eftersom jag inte har någon att vända mig till är jag rädd för att bli bostadslös.

Så, finns det något jag kan använda mig av för att slippa fängelse?

Villkorlig dom + skadestånd till de utsatta med den faktiska summan inkl ränta samt 500 kr till brottsofferfonden. Klart.
Citera
2021-09-16, 12:57
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Villkorlig dom + skadestånd till de utsatta med den faktiska summan inkl ränta samt 500 kr till brottsofferfonden. Klart.

Det lät lite väl hoppfullt.

Nu är det svårt att uppskatta då vi inte vet hur många bedrägerier det handlar om, det är ungefär lika viktigt som totala summan. Villkorlig dom kombinerat med dagsböter alternativt skyddstillsyn kan säkert vara möjligt. Det är länge sedan avgiften till brottsofferfonden höjdes till 800 kronor.

För TS skulle så kan ett ev. möte med frivården vara viktigt (som han kallas till om det är aktuellt med fängelse), de brukar lämna ett förslag på påföljd utifrån vad som framkommer på mötet.
Citera
2021-09-16, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tehlulz
Moralpredikningar kan ni hålla för er själva.

Jag har utför bedrägerier genom att sälja saker som inte finns via annonssidor på nätet. Betalningarna utförs i förskott och den totala summan landar på ca 60,000 kr.

Detta tolkar jag som bedrägeri av normalgraden vilket gör att fängelse ligger i straffskalan, från 14 dagar till 2 år.

Har blivit kallad till polisförhör.

Finns det något som kan åberopas i polisförhöret för att slippa fängelse?

Villkorlig dom, fotboja eller liknande är önskvärt då jag har tagit tag i mitt liv med ordnad ekonomi och eget boende. Mår dock fortfarande psykiskt dåligt och är i kontinuerlig kontakt med öppenpsykvården.

En fängelsevistelse kan innebära att jag förlorar min bostad och eftersom jag inte har någon att vända mig till är jag rädd för att bli bostadslös.

Så, finns det något jag kan använda mig av för att slippa fängelse?

Vilka sidor rör det sig om? För på blocket funkar det inte på längre.

Det är en ganska avgörande om man kollar straff.
Citera
2021-09-16, 17:50
Medlem
Varför skulle du bli bostadslös om du döms? Börja i den ändan. Det som du beskrivit har inget med ditt boende att göra, och fängelse är godkänd anledning för andrahandsuthyrning!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in