2022-05-18, 20:32
Medlem
Ja, SR:s kaliber drog fullständigt ner byxorna på minister Farmanbar.
Helt ofattbart hur medierna låter Farmanbar komma undan med alla lögner. Han ljuger ju mer än Strandhäll och Mållgan.
Citera
2022-05-18, 22:20
Medlem
OdjuretsGrannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Ligger ofta på 2-3 kr dagtid och några timmar under natten under 50 öre. Dock väldigt väderberoende så blåser det sjunker priset till mellan 6 öre till kanske 20-30 öre vid olika tider på dygnet.
.

Ja det är underbart för oss med solpaneler på kåken och elbil.

Laddar på natten för 9-18 öre/kWh, säljer på dagen för 200-300 öre/kWh
Citera
2022-05-18, 22:52
Medlem
Tjyvass avatar
Det är ju PUTINPRiSER!!! Men glöm för all del bort att gasen fortfarande flödar och har inget som helst att göra med de sjuka elpriserna i södra svärje!!!! Skyll på Putin så känns det bättre. Om man är systemlojal råtta.

Jag älskar Putingas. Jag vill ha mer Putingas. Om Sverige hade Putingas så hade vi hsft humana elpriser!
Citera
2022-05-18, 23:01
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdjuretsGranne

Så ge oss månadsförtjänsten i april
(eller januari)
Senast redigerad av fermion 2022-05-18 kl. 23:03.
Citera
2022-05-18, 23:03
Medlem
Tjyvass avatar
Hela djävla vintern satt jag i ett rum med dörren stängd för att spara el. Elementen nedskruvade på 10 grader i alla rum förutom ett. Flyttade in datorn i sovrummet. Hade lampor släckta i hela huset om jag inte befann mig i rummet. Stängde av datorn när jag inte skulle använda den inom den närmsta halvtimmen. Satt i ett och samma rum hela vintern. Ett element. Bang! 3500 i elräkning på en väldigt modest förbrukning. Nu är det nästan sommar. Alla element avstänga. Låter aldrig datorn stå i onödan. Kör tvättmaskinen så lite som möjligt. Kyl och frys nedskruvade så lite som möjligt. Elräkning på nästan 2000 ändå.

Är det så här det är meningen att vi ska leva? Att bli bestraffad fastän man gör allt för att hålla nere elkostnaderna.

Och inte bara det, maten blir dyrare. Veckovis!! Ett paket rågflingor kostar 20kr. För 6 månader sen kostade det 16. Ett paket smörgåsskinka av ICA:s fabrikat kostar 23kr jämfört med 19 för 6 månader sen.

Varför!?

Häng någon som är ansvarig för det här.
Citera
2022-05-18, 23:07
Medlem
Citat:

Åfan. Har du en jättestor ladugård som du har solceller på eller? Ingen som jag pratat med har sett nån ekomomi på lång sikt med att sätta in solpaneler.
Citera
2022-05-18, 23:14
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:

Hur lång tid tar en laddning och kan du enkelt fånga de lägsta priserna? För riktigt låga priser blir det ofta inte förrän efter midnatt och bara fram till kl 4-5.
Citera
2022-05-19, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Hela djävla vintern satt jag i ett rum med dörren stängd för att spara el. Elementen nedskruvade på 10 grader i alla rum förutom ett. Flyttade in datorn i sovrummet. Hade lampor släckta i hela huset om jag inte befann mig i rummet. Stängde av datorn när jag inte skulle använda den inom den närmsta halvtimmen. Satt i ett och samma rum hela vintern. Ett element. Bang! 3500 i elräkning på en väldigt modest förbrukning. Nu är det nästan sommar. Alla element avstänga. Låter aldrig datorn stå i onödan. Kör tvättmaskinen så lite som möjligt. Kyl och frys nedskruvade så lite som möjligt. Elräkning på nästan 2000 ändå.

Är det så här det är meningen att vi ska leva? Att bli bestraffad fastän man gör allt för att hålla nere elkostnaderna.

Och inte bara det, maten blir dyrare. Veckovis!! Ett paket rågflingor kostar 20kr. För 6 månader sen kostade det 16. Ett paket smörgåsskinka av ICA:s fabrikat kostar 23kr jämfört med 19 för 6 månader sen.

Varför!?

Häng någon som är ansvarig för det här.
Håller med fullständigt. Gjorde likadant som dig, samma resultat.
Citera
2022-05-26, 16:57
Medlem
wwrs avatar
Storbritannien lägger en tillfällig skatt på energibolagen eftersom de gjort så stora vinster under energikrisen (dvs kris för folket) och drar in motsv 60 miljarder kronor.

https://www.theguardian.com/politics/live/2022/may/26/boris-johnson-sue-gray-report-partygate-rishi-sunak-uk-politics-live
Citera
2022-06-03, 16:28
Medlem
Snapcounts avatar
Finns en risk att Norge börjar gå "torrt" på vattenkraft :

Krever handling etter alarmerende strømrapport: - Dette er en varslet krise

I en Statnett-rapport omtalt i Nettavisen torsdag endres beskrivelsen av kraftsituasjonen i Sør-Norge fra normal til «stram». Samtidig fortsetter eksporten av kraft uberørt av den stramme situasjonen. NVE uttaler i saken at de, det vil si Reguleringsmyndigheten for Energi (RME - som er en del av NVE), ikke har noen virkemidler til å regulere eksporten.

Statnett fastslår at vi trenger «betydelig» netto-import av kraft for å unngå krise, men at en svært vanskelig energisituasjon i Europa kan gjøre det vanskelig. I prinsippet kan imidlertid vannmagasinene samtidig tømmes helt uten at myndighetene løfter en finger.

https://www.nettavisen.no/okonomi/krever-handling-etter-alarmerende-stromrapport-dette-er-en-varslet-krise/s/5-95-514533

Blir fint det här i vinter, riktigt fint...
Citera
2022-06-08, 22:02
Medlem
Snapcounts avatar
Tyskland är benhårda på att man är på rätt väg :

Tyskland vil fortsatt fase ut atomkraft

Det er fortsatt Tysklands mål å fase ut atomkraft, tross usikkerheten i energimarkedet som følge av Russlands krig i Ukraina, sier statsminister Olaf Scholz. Tyskland stengte halvparten av sine seks atomkraftverk i desember. De tre gjenværende skal etter planen stenges innen utgangen av året. Samtidig er landet en stor importør av russisk gass.

Opposisjonspartier har bedt om at atomkraftverkene ikke stenges riktig ennå, men det vil ikke statsministeren gå med på. Scholz sier beslutningen er tatt og blir stående.

– Vi vet at det heller ikke er smart å bygge nye atomkraftverk, sier Scholz og viser til at det vil bli dyrt og ta mange år. Han peker også på at man da må importere brenselsstaver fra Russland.

https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio/?p=lc-4003901-6650

Då har jag lärt mig något nytt, tydligen har Ryssland monopol på kärnbränsle även..
Citera
2022-06-09, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tyskland är benhårda på att man är på rätt väg :

Tyskland vil fortsatt fase ut atomkraft

Det er fortsatt Tysklands mål å fase ut atomkraft, tross usikkerheten i energimarkedet som følge av Russlands krig i Ukraina, sier statsminister Olaf Scholz. Tyskland stengte halvparten av sine seks atomkraftverk i desember. De tre gjenværende skal etter planen stenges innen utgangen av året. Samtidig er landet en stor importør av russisk gass.

Opposisjonspartier har bedt om at atomkraftverkene ikke stenges riktig ennå, men det vil ikke statsministeren gå med på. Scholz sier beslutningen er tatt og blir stående.

– Vi vet at det heller ikke er smart å bygge nye atomkraftverk, sier Scholz og viser til at det vil bli dyrt og ta mange år. Han peker også på at man da må importere brenselsstaver fra Russland.

https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio/?p=lc-4003901-6650

Då har jag lärt mig något nytt, tydligen har Ryssland monopol på kärnbränsle även..

Beror väl på hur man ser det; Utgår man från att EUs ekonomi är något av ett nollsummespel och strategin därför går ut på att utarma andra EU-länders konkurrensfördelar och försöka centralisera EUs industri till Tyskland - så har de ju lyckats fantastiskt med att binda Europas elpriser till sitt eget - Tyska elpriset funkar oftast som en miniminivå för grannländerna.

Men, skulle tippa på att nedstängningen av de tre kvarvarande reaktorerna skjuts upp något, verkar vara ett led i EUs strategi.

Kikar man lite på statistik över Tysklands elproduktion verkar förändringen sedan förra sommaren kunna sammanfattas med: Några GW mindre total produktion (Nedlagd kärnkraft.), men några GW mer brunkol. I praktiken har deras andel av Europeisk reglerkraft ökat - självklart är Scholz nöjd.

https://www.agora-energiewende.de/service/agorameter/chart/power_generation/02.06.2022/09.06.2022/today/
Senast redigerad av Stockholmslivet 2022-06-09 kl. 10:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in