Citat:
Ursprungligen postat av
Lisauppsala87
Nu har de börjat med utdrag från polisen vid nyanställning.
Det var väl på tiden
Gäller det nyanställning på gamla medarbetare med tro? Får hoppas det.
Det är jag inte så säker på för det är inte i enlighet med lagen att göra årliga kontroller. Det skriver även polisen på sin hemsida när det kommer till hur arbetsgivare ska förhålla sig till registerutdrag. Sedan ifall Region Gävleborg får för sig att göra det ändå, det skulle inte förvåna mig eftersom de verkar ha en regionjurist som inte kan lagen.
Inte ens det här skulle förvåna mig eftersom de skarpaste juristerna sällan arbetar åt kommuner eller regioner. De skarpare blir antingen advokater på någon av de större byråerna i Sverige, sitter ting och blir domare eller åklagare. Jurister i offentlig tjänst; det blir de mindre begåvade juristerna.
Citat:
Ursprungligen postat av
kLFFiVfTFba9Huz
Frågan är vilket lagstöd de vilar sig emot när det kommer till allmänpsykiatri? När det gäller rättspsykiatri och barn och ungddomspsykiatri är det glasklart att de ska kräva utdrag från belastningsregistret. men jag är tveksam till att de har rätt att kräva det när det kommer till allmänpsykiatri för vuxna.
Visst de kan alltid begära det, men jag tror inte de har rätt att kräva det. Finns en hel del information om detta på bla polisens hemsida.
Men visst, allmänpsykiatrin i Region Gävleborg verkar behöva detta eftersom de har ett par anställda som senaste åren åkt dit för brott.
Problemet i de fallen är dock inte att de inte begärt ut utdrag ur registret vid anställning, problemet är att de som arbetsgivare inte agerat när en anställd åkt dit! Utan de har tillåtit pesonal arbeta kvar, precis som i J*hns fall. Likt förbannat har det inte fått några konsekvenser för ledningen av psykiatrin, de sitter kvar...
Jag vill tillföra en sak här. Om Region Gävleborg vill minska risken/möjligheten/sannolikheten för att våldtäkter och sexuella övergrepp inte ska ske på avdelningarna då är inte registerutdrag den mest prioriterade lösningen.
Det som Region gävleborg borde besluta om är att personal aldrig ska vara ensam på rummet med patienter med stängd dörr. Där har vi det stora problemet! Det var avsaknaden av denna rutin som möjliggjorde att J*hn kunde vålda patienter.
Inte ens efter fyra våldtäkter har region Gävleborg infört rutiner som i stort sett alla andra regioner i Sverige har, dvs ingen personal är ensam inne på rummet med en patient med dörren stängd.
Här har den nya regionledningen lite att arbeta på.
Det är uppenbart läge att byta ut ledningen för psykiatrin i Region Gävleborg för begriper nuvarande ledning inte problemet med detta, eller ifall de aktivt motverkar principen med att vara två på rummet (vilket de verkar göra), så ska de bort. Då måste ledningen bytas ut.
Men var gör ledningen för psykiatrin i Region Gävleborg? De tillsätter en chef som blir totalsågad av tingsrätten i fallet med J*hn. De ifrågasätter kraftigt hennes vittnesmål. Men henne tycker nuvarande ledning att det är lämpligt att utnämna till ny chef för avdelningen.
Grattis gävleborgare.