Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Tack för svar.
1. Gäller även detta ifall pengar är inblandat. D.v.s. någon har betalat för bilder
Jag har förstått det som att om jag träffar en tjej som är 15 år fyllda och vi inleder en sexuell relation så är det enligt lagen helt OK. Om båda är överens så kan vi ägna oss åt vilken typ av sex vi vill oss emellan enligt lagen (wet, scat, stryp, spottar, ja ni förstår vad jag menar). Jag tänker också att det är lagligt att vi gör detta flera gånger och till och med filmar våra eskapader så länge båda två är med på det.
Men om jag skulle fråga en 15 årig tjej om hon kan skicka nakenbilder på sig till mig mot att hon får pengar så begår jag ett brott.
Har jag uppfattat det korrekt?
Är det pengar inblandat kan flera olika brottsrubriceringar komma på tal. Inklusive grovt brott. Det hänger på sammanhanget.
I dessa tider har det troligen funnits mängder av exempel där killar filmat och fotat tjejer som kommit till polisens kännedom och som polisanmälts av föräldrar etc.
Säkert finns prejudikat på var gränserna går.
Men i det aktuella fallet finns knappast några tveksamheter. Kolla gärna åklagaren Ridefixer på Twitter. Han förklarar detta väldigt pedagogiskt.