Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Det är ingen vågad gissning. Det troligaste är helt klart att någon enstaka (L) ledamöt samvetsröstar på Magdalena Andersson. Däremot är det tveksamt om Magdalena Andersson klarar att få ihop en regering med nuvarande mandatfördelning? Det räcker ju inte med (C)+(MP)+(S)+(L vildar)....
Med lite tur drivs det till extra val denna gången men med ett (L) spm både kan avgöra, och riskerar att åka ut vid extra val, så blir det nog inget....
Det är Kristerssons uppgift nu att förhandla fram ett regeringsunderlag som håller. Jag tror han kan lyckas. Det har aldrig hänt vad jag vet att en riksdagsman hoppat av sitt parti första dagen på jobbet.
Dessutom så finns det en dominerande och röststark falang inom L som ser ett högersamarbete som en överlevnadsfråga för Liberalerna.
För det tredje så är det inte alls säkert att det går att få ihop en regering på vänstersidan, så det finns en stor risk för en eventuell Liberal avhoppare att ha sålt smöret och tappat pengarna.
Från SDs sida så tror och hoppas jag att man skippar kravet på statsrådsposter nu, men gör klart för Kristersson inofficiellt att man kräver en regeringsombildning efter två år där SD tas in i regeringen. Det kommer efter ett tag att framstå som märkligt att ha en minoritetsregering som samlar mindre än en tredjedel av väljarna, så det kommer att kännas helt naturligt att SD om ett par år tar regeringsansvar.