2022-03-07, 17:19
Medlem
Linda.Hermosas avatar
Har någon insiktsfull kommenterat varför KD ökar och Annie Lööf tappar?
Citera
2022-03-07, 18:28
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Maggan kommer att gå som tåget pga kriget. "Nu är Så Socialdemokraterna igen" kommer det att låta.

Det blir Grand Slam.
Yep

https://www.expressen.se/nyheter/stodet-for-andersson-okar--kraftigt-forklaras-av-kriget/

Förtroendet för Maggan ökar med tio procent på bara en månad.

Ännu en kris som räddar sossarna alltså. Fy fan....jag känner mig inte alls optimistisk ang valet längre. Hur många idiotiska saker de än gör, hur många misstag, hur många misslyckanden......så klarar sig sossarna alltid. Jag orkar fan inte....Det kommer bli ännu en vänsterregering efter valet och cirkusen fortsätter.
Citera
2022-03-07, 18:31
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Gott se att både MP och L nu är under 3% och att Centern fortsätter att tappa. Med lite tur kanske Centern också är nere och slåss kring 4% lagom till valet.

Mycket bra med tapp för Centern, noterar till min glädje att S minskar också, visserligen bara 0,2 men man får vara glad för det lilla i livet

Expressen publicerade ju idag en mätning om förtroende och där ökar Magdalena Andersson med 10% till 62% men gudskelov verkar det inte synas i opinionen för S,s väljarstöd trots kriget i Ukraina.
Citera
2022-03-07, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cognac
Här:
https://twitter.com/StatistiskO/status/1500858608539557891/photo/1
Trots att Sentio pendlar så våldsamt så är den här siffran för MP, 2,8 procent, den lägsta åtminstone sedan förra valet. Tidigare bottenrekord var 3,2 procent.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Opinionsunders%C3%B6kningar_inf%C3%B6r_riksdagsval et_i_Sverige_2022#Sentio

Jag skrev för en vecka sedan att MP skulle bli den stora förloraren på Rysslands invasion av Ukraina så jag tar den här noteringen för partiet i Sentio på stort allvar. Tyvärr för MP så kommer putinfrågan att dominera hela valrörelsen fram till valdagen.

Tillägg. Tycks även vara lägsta siffran för Centerpartiet sedan valet så det är enbart goda nyheter.
Senast redigerad av Friherr 2022-03-07 kl. 19:06.
Citera
2022-03-07, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mycket bra med tapp för Centern, noterar till min glädje att S minskar också, visserligen bara 0,2 men man får vara glad för det lilla i livet

Expressen publicerade ju idag en mätning om förtroende och där ökar Magdalena Andersson med 10% till 62% men gudskelov verkar det inte synas i opinionen för S,s väljarstöd trots kriget i Ukraina.
Det har ju knappt börjat och med Putin i spetsen vet man aldrig vad som kommer. Spelar andersson och co. ut sina kort rätt kommer S öka, det är bara en tidsfråga.
Citera
2022-03-07, 19:09
Moderator
v50s avatar
Sentios senaste mätning utförd mellan 24/2 - 2/3

S 29,2% (-0,2)
V 9,5% (+0,8)
MP 2,8% (-0,8)

C 5,8% (-1,0)
L 2,5% (-0,3)

SD 19,4% (-0,8)

M 21,4% (+0,3)
KD 7,1% (+1,6)
Övriga 2,0% (+0,4)

https://twitter.com/StatistiskO
Citera
2022-03-07, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Yep

https://www.expressen.se/nyheter/stodet-for-andersson-okar--kraftigt-forklaras-av-kriget/

Förtroendet för Maggan ökar med tio procent på bara en månad.

Ännu en kris som räddar sossarna alltså. Fy fan....jag känner mig inte alls optimistisk ang valet längre. Hur många idiotiska saker de än gör, hur många misstag, hur många misslyckanden......så klarar sig sossarna alltid. Jag orkar fan inte....Det kommer bli ännu en vänsterregering efter valet och cirkusen fortsätter.

Det kan verkligen sluta hur som helst med tanke på hur jämnt det är mellan blocken. S kan mycket väl göra ett ”kanon”- val och landa på 35%- men det kommer ju ske på övriga rödgröna partiers bekostnad.
Citera
2022-03-07, 19:11
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snitchelibitchen
Det har ju knappt börjat och med Putin i spetsen vet man aldrig vad som kommer. Spelar andersson och co. ut sina kort rätt kommer S öka, det är bara en tidsfråga.

Vi får se, jag är inte så säker på det, S verkar ha stabiliserat sig redan på runt 30% trots allt som händer runt omkring i världen, visst kan Putin skrämma upp opinionsstödet om han blir galen på riktigt men än så länge så är han trots allt hyfsat lugn.
Citera
2022-03-07, 19:12
Moderator
v50s avatar
Expressen / Kantar Sifos senaste förtroendemätning för partiledarna 1097 personer tillfrågades mellan 4-6 mars.

Magdalena Andersson (S): 62 procent (+10)*
Ulf Kristersson (M): 36 procent (+1)
Jimmie Åkesson (SD): 27 procent (-4)*
Ebba Busch (KD): 26 procent (-2)
Annie Lööf (C): 25 procent (+2)
Nooshi Dadgostar (V): 24 procent (-6)*
Nyamko Sabuni (L): 9 procent (+1)
Per Bolund (MP): 8 procent (-1)
Märta Stenevi (MP): 7 procent (+1)
*Signifikant förändring sedan mätningen i februari.

Senast redigerad av v50 2022-03-07 kl. 19:29.
Citera
2022-03-07, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linda.Hermosa
Har någon insiktsfull kommenterat varför KD ökar och Annie Lööf tappar?
C säger att dem aldrig kommer samarbeta med V, även när en S regering med stöd från V+C+(MP) är det enda alternativet för en rödgrön majoritet. Att uttala sig så gör att dem framstår som verklighetsfrånvända och ofrivilliga att samarbeta vilket inte är något man vill rösta för.
Citera
2022-03-07, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Expressen / Demoskops senaste förtroendemätning för partiledarna 1097 personer tillfrågades mellan 4-6 mars.

Magdalena Andersson (S): 62 procent (+10)*
Ulf Kristersson (M): 36 procent (+1)
Jimmie Åkesson (SD): 27 procent (-4)*
Ebba Busch (KD): 26 procent (-2)
Annie Lööf (C): 25 procent (+2)
Nooshi Dadgostar (V): 24 procent (-6)*
Nyamko Sabuni (L): 9 procent (+1)
Per Bolund (MP): 8 procent (-1)
Märta Stenevi (MP): 7 procent (+1)
*Signifikant förändring sedan mätningen i februari.

Det är makalöst att inte Ulf har gått upp mer, hur svårt är det verkligen att lägga upp några inlägg om ukraina och ökat försvar på instagram eller facebook?
Citera
2022-03-07, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snitchelibitchen
Det är makalöst att inte Ulf har gått upp mer, hur svårt är det verkligen att lägga upp några inlägg om ukraina och ökat försvar på instagram eller facebook?
Moderaterna har nått sitt tak under Kristersson. De skulle troligen ligga högre om de plockade in någon lallare från gatan och gjorde honom till partiledare, men under den nuvarande generalen så kommer de inte högre än, säg 23 procent, alltså mindre än en fjärdedel av valmanskåren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in