2026-08-27, 09:16
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Jag vill ha bort L. Jag har landat i att det får kosta en mandatperiod ifall det behövs. Den långsiktiga vinsten överväger.

Hade det funnits väljarunderlag för en M/KD/SD-regering hade jag röstat på KD för att bekämpa könstillhörighetslagen som klubbades 2025, men det funkar inte, det finns inte underlag för en ren högerregering i Sverige utan åtminstone delar av mitten måste med. Klarar inte L spärren kommer de förmodligen aldrig tillbaka, C fortsätter sitt förräderi och vi får mittenregeringar för lång tid framöver i Sverige.

Dessutom har de rödgröna ett ess i rockärmen som du glömmer. Migrationen medför flera hundratusen väljare till rödgröna för varje mandatperiod, ger du bort denna period kommer det aldrig mer bli högerregering i Sverige och massinvandringen kommer att fortsätta för alltid (och Islam kommer att ta över).
Citera
2026-08-27, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Klarar L spärren men Tidö faller ändå kan det bli en S/L/KD/C-regering. L kan dra (S) åt höger.

yes, detta är andra bästa scenario för Sverige efter en Tidö valseger.
Citera
2026-08-27, 09:25
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
S, C och KD de kan kanse hitta någon lösning.
Men MP vill inte samarbeta med KD och C. De har sagt detta många gånger.

MP vill höja bränsleskatten, KD och C vill sänka.
MP vill avveckla kärnkraften helt. KD vill investera i kärnkraft.
MP vill höja inkomstskatten. C och KD vill sänka.
Och många andra konflikter.

Så är det men politik handlar om att få igenom sin politik. MP är inte tillräckligt stora för att räcka som stöd för S det måste till ytterligare mandat. Om dom går med på någon form av uppgörelse får dom igenom vissa av sina hjärtefrågor. Jag tror att det är korkat att dra upp röda linjer innan valet. Man bör vänta till det föreligger ett resultat så vet man vad som krävs och vilka förutsättningarna är.

Om man inte når ett uppgörelse så kan man möjligen träffa en med V istället då blir MP lika inflytelserika som M eller SD dvs inget inflytande alls. Och då kan man vara stolta över att man inte har något inflytande men man har hållit sina röda linjer och missat att få en del av sina hjärtefrågor som regeringspolitik
Citera
2026-08-27, 09:47
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Hade det funnits väljarunderlag för en M/KD/SD-regering hade jag röstat på KD för att bekämpa könstillhörighetslagen som klubbades 2025, men det funkar inte, det finns inte underlag för en ren högerregering i Sverige utan åtminstone delar av mitten måste med. Klarar inte L spärren kommer de förmodligen aldrig tillbaka, C fortsätter sitt förräderi och vi får mittenregeringar för lång tid framöver i Sverige.

Dessutom har de rödgröna ett ess i rockärmen som du glömmer. Migrationen medför flera hundratusen väljare till rödgröna för varje mandatperiod, ger du bort denna period kommer det aldrig mer bli högerregering i Sverige och massinvandringen kommer att fortsätta för alltid (och Islam kommer att ta över).

Ursäkta?

Det var woke-moderaterna som pushade för könsbytarlagen. M är det nya L. Gamla M-väljare är välkomna till KD.

L finns det absolut ingen som helst plats för. Om de aldrig kommer tillbaka så blir jag glad, såvida de inte återuppstår som libertarianer.

Kanske borde något konservativt parti börja fundera på att få över invandrarna till högern då. Såvida vi inte gasar ihjäl dem kan man börja försöka fånga in dem. Jag tror inte alla invandrare är bidragsammare. Många vill jobba och bygga ett bra liv tror jag.

Men nej, jag vill inte ha någon ytterligare invandring. KD som mullvad i rödgröna skulle kunna motverka det.
Citera
2026-08-27, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Så är det men politik handlar om att få igenom sin politik. MP är inte tillräckligt stora för att räcka som stöd för S det måste till ytterligare mandat.

Du har fel här. MP fick ett oproportionerligt stort inflytande i förhållande till sin storlek under 2014–2021. Aldrig tidigare i svensk historia har ett parti med 4–6 % väljarstöd uträttat så mycket som MP gjorde under 2014–2021.
Citera
2026-08-27, 09:53
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursäkta?

Det var woke-moderaterna som pushade för könsbytarlagen. M är det nya L. Gamla M-väljare är välkomna till KD.

L finns det absolut ingen som helst plats för. Om de aldrig kommer tillbaka så blir jag glad, såvida de inte återuppstår som libertarianer.

Kanske borde något konservativt parti börja fundera på att få över invandrarna till högern då. Såvida vi inte gasar ihjäl dem kan man börja försöka fånga in dem. Jag tror inte alla invandrare är bidragsammare. Många vill jobba och bygga ett bra liv tror jag.

Men nej, jag vill inte ha någon ytterligare invandring. KD som mullvad i rödgröna skulle kunna motverka det.

Vadå "ursäkta"?

Det var Kristersson i det närmaste ensam som pushade för könsbytarlagen, nästan alla i M var emot men partipiskan ven.

Det finns som sagt inte väljarunderlag för konservativ höger i Sverige, faller L faller svensk höger för mycket lång tid framöver. Inget du någonsin kommer att begripa dock.

Att få över muslimer till högern är enkelt, Åkesson har redan börjat prata om en muslimsk statsminister.
Citera
2026-08-27, 09:56
Medlem
Citat:
Ursäkta?

Libertarianer?

Det är väl diametralt olika värderingar jämfört med socialliberialism.
Liberterianer vill krympa staten och tjänstemäns antal och makt och helst hamna på kommunalt självstyre eller byasamhälle.

Kanske jag missförstod dig?
Citera
2026-08-27, 10:08
Medlem
Citat:
S 30,4% (+0,2)
C 7,7% (+0,4)
V 6,8% (+0,3)
Mp 6,8% (+0,2)

M 17,2% (+0,4)
Sd 18,3% (-1,9)
Kd 8,5% (+1,0)
L 2,0% (-0,4)

Att C och KD är större än V och MP är ULTRA bra för Sverige.
Citera
2026-08-27, 10:29
Medlem
Citat:
Det finns som sagt inte väljarunderlag för konservativ höger i Sverige, faller L faller svensk höger för mycket lång tid framöver. Inget du någonsin kommer att begripa dock.

Både (M) och (L) är liberaler och inte höger-konservativa. Enda skillnaden mellan de två är att (L) ibland kommer med lite mer extrema utspel för att väcka uppmärksamhet (typ gör necrofili lagligt). Ingen direkt skillnad annars.

Upphör (L) att existera så kommer bara de väljarna att byta till (M) eller kanske (C) istället men det är mittenväljare som nu väljer mellan (L) och (C) beroende på om de, för stunden, gillar kommunism och kaos mer än fungerande ekonomi och ordning. Ingen egentlig skillnad med eller utan (L)....

Kampen om mitten väljarna blir bara mellan (M), (C) och (S) istället där (C) rösten blir för dem som drömmer om en värld utan varken (V) eller (SD).Partiet (L) fyller ingen funktion. Både (M) och (C) är tillräckligt "liberala".
Citera
2026-08-27, 10:35
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Både (M) och (L) är liberaler och inte höger-konservativa. Enda skillnaden mellan de två är att (L) ibland kommer med lite mer extrema utspel för att väcka uppmärksamhet (typ gör necrofili lagligt). Ingen direkt skillnad annars.

Upphör (L) att existera så kommer bara de väljarna att byta till (M) eller kanske (C) istället men det är mittenväljare som nu väljer mellan (L) och (C) beroende på om de, för stunden, gillar kommunism och kaos mer än fungerande ekonomi och ordning. Ingen egentlig skillnad med eller utan (L)....

Kampen om mitten väljarna blir bara mellan (M), (C) och (S) istället där (C) rösten blir för dem som drömmer om en värld utan varken (V) eller (SD).Partiet (L) fyller ingen funktion. Både (M) och (C) är tillräckligt "liberala".

Partiet L fyller funktionen att liberala mittenväljare går till Tidö.
Partiet C fyller funktionen att liberala mittenväljare bekämpar Tidö.

L har inte kommit med något sådant utspel, det var ett ungdomsförbund.

Faller L så faller Tidö = svensk höger. Med migrationen som faktor (som kommer att öka under rödgröna av taktiska skäl) kommer svensk höger att vara borta för gott.
Citera
2026-08-27, 10:45
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Du har fel här. MP fick ett oproportionerligt stort inflytande i förhållande till sin storlek under 2014–2021. Aldrig tidigare i svensk historia har ett parti med 4–6 % väljarstöd uträttat så mycket som MP gjorde under 2014–2021.

Så är det men då ingick man i regeringen. Du glömmer alliansens migrationsöverenskommelse med MP
vilket kan vara startpunkten för den vansinniga migrationspolitiik som Sverge förde fram tills nu. Under den period du hänvisar till så var MP en förutsättning för att S skulle komma i regeringsställning vilket gav dom en kraftfull förhandlingsposition. Om MP inte accepterar så finns det V kvar att förhandla med.

Inget av partierna skulle önska vara orsak till ett extravala omedelbart efetr ett ordinarie val. Det kommer antagligen kräva en del tid men det är rimligen den troliga lösningen, Tvivlar på att S vill ha MP i regeringen med tanke på vad det har kostat S medavdende på energipolitik invandring etc.
C och KD är mer ansvarstagande och KD kan balansera de mest stolliga nyliberala tankegångarna hos C.
Citera
2026-08-27, 10:46
Medlem
Citat:
Faller L så faller Tidö = svensk höger. Med migrationen som faktor (som kommer att öka under rödgröna av taktiska skäl) kommer svensk höger att vara borta för gott.

Tror inte att högern faller med migrationen. Alla som kommer hit är inte kriminella bidragstagare och kroniska (S) röstare.

Svenskar och Invandrare som arbetar kommer att vara i majoritet i framtiden också. Med tiden kommer också fler och fler börja arbeta.

Tänk också på att många invandrare har personlig kännedom om folk som bidragsfuskar rejält och är arga över det om de betalar skatt själva. Många svenskar som röstar (S) har ingen aning om hur genomkorrupta bidragssystemen är.

Blir vi av med (L) så försvinner ett helt meningslöst parti, Det är det enda som händer. Är man liberal kan man lika gärna rösta (M). Ser ingen direkt skillnad mellan partierna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in