2025-10-29, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Man blir glad när man ser att MP, V och S går ner kraftigt och samtidigt både KD och framförallt SD ökar ordentligt.
M håller på att bli ett mellanparti och att L rasar vidare är bara skönt.
Ska bli spännande och se vem den nya partiledaren blir för C och åt vilket håll de kommer dra partiet i framtiden. Går det över till blått så kommer de tappa en del röster men tror inte de kommer falla under 4% iallafall.
M kan tänkas öka något då dom numera inte kryper för media som tidigare utan står upp för sina förslag/uttalanden.
Känns som Indikator Opinion justerar parametrar lite till övriga undersökningar. (Upplevt att dessa haft störst skillnad vänster/höger)
Tror det blir högermajoritet i valet liknade vid förra, vänstern hade övertag i opinionen i slutet och även början/mitten av valvakan.
Citera
2025-10-29, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag anklagar media. Om folk kände till SD:s ökande siffror skulle ännu fler gå över till de "revolutionära" alltså SD. Även utlänningar strömmar till.

Jag kan inte se att TV4 eller Aftonhoran redovisar dessa siffror. Sexistiska tidningen Expressen gör dock det, skall sägas.

Om SD minskat till 17,4% hade det basunerats ut i all media: "SD-monstret är krossat nu och för evigt".

Men här finns många turer framöver, andra institut kommer att trycka ned SD till 20,2% medan min magkänsla är att SD har 22,0% av väljarkåren.

Under valrörelsen räknar jag med att M kommer att öka, på grund av Uffes skickliga debatt-teknik medan S kommer att minska eftersom allt som Maggan säger är inövat och grundar sig på reflexer. Så underskatta inte Uffe den Tuffe.
Samma tankar som dig, tänk omvänt resultat för MP/SD, vilka rubriker.
Citera
2025-10-29, 11:09
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Här är siffrorna.

MÄTNINGENS RESULTAT
Resultatet från oktober 2025 (september 2025 inom parantes)

Vänsterpartiet: 6,6 (7,2)
Miljöpartiet: 4,7 (6,3)
Socialdemokraterna: 35,4 (36,0)
Centerpartiet: 5,5 (4,9)
Liberalerna: 2 (2,1)
Moderaterna: 17,4 (18)
Kristdemokraterna: 4,3 (3,2)
Sverigedemokraterna: 22,9 (21,0)
Tack!

Tror också S kommer minska, bla pga att de ska regera med extremisterna i V och MP, men också pga den påtvingade folkblandningen (som också många etablerade invandrare ogillar) och nu nyligen sossekommunernas vägran att samarbeta omkring frivillig återvandring. Tas nog inte väl emot av många invånare i dessa kommuner.
Citera
2025-10-29, 11:26
Medlem
Skillnaden mellan blocken har minskat till knappt hälften, från 10 % till 5,6 %. Ja där ser man på vilken lös grund sossarnas försprång vilar. Nu behövs det alltså bara att 2,8 procent går över för att sossarna ska förlora valet ännu en gång.
Senast redigerad av 42-43-44 2025-10-29 kl. 11:29.
Citera
2025-10-29, 11:44
Medlem
En hetsig debatt om "TVÅNGSBLANDNING" skulle gynna SD.

Men jag tror att MEDIA försöker dämpa den frågan.

Jag håller med debattörerna här nu att M börjar slå tillbaka på MEDIA.

Ett annat slagträ är grön omställning med hänsyn till misslyckandena med Northvoldt och Stegra.
Citera
2025-10-29, 12:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
Skillnaden mellan blocken har minskat till knappt hälften, från 10 % till 5,6 %. Ja där ser man på vilken lös grund sossarnas försprång vilar. Nu behövs det alltså bara att 2,8 procent går över för att sossarna ska förlora valet ännu en gång.

Vänstersidans ointagliga försprång känns nu inte så hopplöst att lösa då det går fort i hockey.
Uffe kör hårt med att hela vänstersidan är oeniga för att ens kunna styra landet och det tror jag får vissa att tänka till.
Maggan kommer under sista månaderna av valrörelsen ta fram sitt trumfkort som har varit uppe tidigare, sextimmars arbetsdag till alla.
Hur hon tänkt genomföra det och vem som ska betala för det kommer aldrig nämnas men jag tror väldigt få företag vill öka produktionspersonalen med en tredjedel och ändå ha ungefär samma produktion som idag plus då att lönekostnaderna ökar.
Vart landets industrier och välfärd ska hitta dessa personer att anställa ska också bli kul att höra då det idag inte finns personer med rätt erfarenhet, intresse eller utbildning att anställa.

Jag hoppas verkligen på en högerseger utan L för alternativet är farligt för sverige i detta läge.
Citera
2025-10-29, 12:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
En hetsig debatt om "TVÅNGSBLANDNING" skulle gynna SD.

Men jag tror att MEDIA försöker dämpa den frågan.

Jag håller med debattörerna här nu att M börjar slå tillbaka på MEDIA.

Ett annat slagträ är grön omställning med hänsyn till misslyckandena med Northvoldt och Stegra.

Dessa punkter är verkligen öppna mål för högern just nu.
Citera
2025-10-29, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
Övriga har senaste tiden legat runt 5-6% enheter det är denna som varit "extrem" och som vänsterdebattörer hänvisat till många gånger.
Citera
2025-10-29, 12:30
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Här är siffrorna.

MÄTNINGENS RESULTAT
Resultatet från oktober 2025 (september 2025 inom parantes)

Vänsterpartiet: 6,6 (7,2)
Miljöpartiet: 4,7 (6,3)
Socialdemokraterna: 35,4 (36,0)
Centerpartiet: 5,5 (4,9)
Liberalerna: 2 (2,1)
Moderaterna: 17,4 (18)
Kristdemokraterna: 4,3 (3,2)
Sverigedemokraterna: 22,9 (21,0)
Glappet mellan blocken är nu bara 2,1% om man räknar bort L, samt C, vars blocktillhörighet får betraktas som osäker.

S kommer nog inte att kunna bilda regering utan stöd från C, som förhoppningsvis sätter stopp för de värsta tokigheterna från V och MP.
Citera
2025-10-29, 12:33
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Verkar som om två möjliga regeringsalternativ börjar anas i dimman:

Det ena är en S-regering som kräver stöd från V, MP och C som stödpartier. Men hur ska Maggan kunna få det att fungera?

Det andra är en M+SD+KD-regering där SD kan komma att bli klart störst. Kan M stå ut med att Åkesson blir statsminister och Kristersson ”vanlig” minister? Eller kommer SD låta Kristersson bli statsminister mot att de själva får ett antal andra ministerposter?

Spekulation: Valrörelsen kommer till stor del att handla om att S försöker skrämma väljarna med SD, medan M, KD och SD kommer att skrämma väljarna med V och MP.
Citera
2025-10-29, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Verkar som om två möjliga regeringsalternativ börjar anas i dimman:

Det ena är en S-regering som kröver stöd från V, MP och C som stödpartier. Men hur ska Maggan kunna få det att fungera?

Det andra är en M+SD+KD-regering där SD kan komma att bli klart störst. Kan M stå ut med att Åkesson blir statsminister och Kristersson ”vanlig” minister? Eller kommer SD låta Kristersson bli statsminister mot att de själva får ett antal andra ministerposter?
Åkesson blir inte tolererad av riksdagen och bra att ta ett steg i taget även i fortsättningen, riksdagen, regeringsunderlag, regeringen, statsminister.
Citera
2025-10-29, 12:46
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Åkesson blir inte tolererad av riksdagen och bra att ta ett steg i taget även i fortsättningen, riksdagen, regeringsunderlag, regeringen, statsminister.
Ja, det låter rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in