2024-02-08, 17:52
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Ett parti som har varit med mördat ca 100 miljoner människor och sjunger hyllningssånger till Kamrat Stalin.

Jag är inte vänster men jag tycker nog att jämförelsen är fånig. Sd var inte med och mördade 6 miljoner judar. 9/10 vänsterpartister var inte födda när muren föll. V må vara farligt i sin naivitet och förenklade syn på samhällets utmaningar. Men det är en annan femma.

Det faktum att det inte ens finns med som utopisk vision i deras interna dokument längre säger en hel del faktiskt. Noshi kommer fortsätta ”höger”vridningen/liberaliseringen till sinn och sitt partis undergång
Senast redigerad av Awkwardman 2024-02-08 kl. 17:57.
Citera
2024-02-08, 17:57
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Det statliga Marxitiska propaganda organet SVT slå på stort att SD uppgång är brutet.

Ljusglimtar i svensk ekonomi, turkiskt Nato-ja och franskt presidentbesök har inte gett någon utdelning i opinionen för regeringen. I den senaste väljarbarometern från SVT/Verian är förändringarna små – men värt att notera är att SD:s uppgång i opinionen är bruten.

Källa : https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svtverian-sds-uppgang-i-opinionen-bruten

Det var en lysande analys.

Vad tycker du att de skulle fokuserat på?
Citera
2024-02-08, 18:12
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75

Håller med. Inget fel på analysen.

Frågan är var dom tar vägen. Kan inte förstå det. Lite till M såklart. Men sedan?

Kanske till S som tappar vänsterväljare till V?
Citera
2024-02-08, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Jag är inte vänster men jag tycker nog att jämförelsen är fånig. Sd var inte med och mördade 6 miljoner judar. 9/10 vänsterpartister var inte födda när muren föll. V må vara farligt i sin naivitet och förenklade syn på samhällets utmaningar. Men det är en annan femma.

Det faktum att det inte ens finns med som utopisk vision i deras interna dokument längre säger en hel del faktiskt. Noshi kommer fortsätta ”höger”vridningen/liberaliseringen till sinn och sitt partis undergång

SD fanns inte 1945, medan VPK var t.ex drivande vid baltutlämningen. V har sen större historisk skuld än SD:
Citera
2024-02-08, 18:31
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
SD fanns inte 1945, medan VPK var t.ex drivande vid baltutlämningen. V har sen större historisk skuld än SD:

Ja det har dom absolut. Historisk skuld är inte samma sak som att dom har en skuld. Dom flesta med lite förståelse för nationalekonomi vet vad kommunism leder till i förlängningen, inget snack om saken. Av samma anledning raderar dom det som sd tog bort raderna nordisk Essens eller vad det nu var (trots att ingen sverigedemokrat trodde på rasbilogi innan det togs bort heller). För riktiga kommunister finns mer lämpade sekter
Citera
2024-02-08, 18:33
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Skulle vara bra om gruppen övriga kunde delas upp i partier. Jag antar att Nyans fortfarande är större än Afs och MED.
Citera
2024-02-08, 18:58
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Skulle vara bra om gruppen övriga kunde delas upp i partier. Jag antar att Nyans fortfarande är större än Afs och MED.

Det är nog på tok kör osäkra siffror för att särredovisas
Citera
2024-02-09, 10:51
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:

Så här skriver SVT i artikeln:
Citat:
Det finns inte några statistiskt säkerställda förändringar för något enskilt parti jämfört med januari månad och inte heller för de olika blocken.

I bildtexten till illustrationen skriver de så här:
Citat:
Jämfört med föregående mätning är inga förändringar statistiskt säkerställda.

Men sedan sätter de en fet rubrik på artikeln:
SD:s uppgång i opinionen bruten

Jag tycker det är på sin plats, att ifrågasätta om nyhetsrapporteringen som SVT sysslar med, verkligen står för "saklighet och opartiskhet".
Rubriksättningen på artikeln, känns inte speciellt opartisk.
Citera
2024-02-09, 11:14
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
Så här skriver SVT i artikeln:

I bildtexten till illustrationen skriver de så här:

Men sedan sätter de en fet rubrik på artikeln:
SD:s uppgång i opinionen bruten

Jag tycker det är på sin plats, att ifrågasätta om nyhetsrapporteringen som SVT sysslar med, verkligen står för "saklighet och opartiskhet".
Rubriksättningen på artikeln, känns inte speciellt opartisk.

Om du studerar själva undersökningen och funderar på vad som hänt tidigare så är det naturligtvis det som sticker ut. Sd går tillbaka 1,1% och en längre uppgång är bruten. Övriga förändringar är mycket mindre.

Det är opartiskt att skriva det som faktiskt händer.

Rubriken är en rubrik, inte en "fet rubrik".

Nu börjar jag börjar tänka att det är du som är opartisk och misskrediterande.
Citera
2024-02-09, 11:20
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Om du studerar själva undersökningen och funderar på vad som hänt tidigare så är det naturligtvis det som sticker ut. Sd går tillbaka 1,1% och en längre uppgång är bruten. Övriga förändringar är mycket mindre.

Det är opartiskt att skriva det som faktiskt händer.

Rubriken är en rubrik, inte en "fet rubrik".

Nu börjar jag börjar tänka att det är du som är opartisk och misskrediterande.
Rubriksättningen kunde exempelvis ha varit:
I den senaste väljarbarometern är förändringarna små
Citera
2024-02-09, 11:21
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Håller med. Inget fel på analysen.

Frågan är var dom tar vägen. Kan inte förstå det. Lite till M såklart. Men sedan?

Kanske till S som tappar vänsterväljare till V?

Gissningar:
Sd kan tappa till M, S och Kd.
M kan tappa till S, Sd, Kd, L
L kan tappa till S, M och C
Kd kan tappa till Sd, M och S
C kan tappa till S, Mp, V och L
S kan tappa till V, Mp, C, L, M, Kd och Sd
V kan tappa till S, Mp och C
Mp kan tappa till V, S och C
Senast redigerad av greta75 2024-02-09 kl. 11:33.
Citera
2024-02-09, 11:21
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
Rubriksättningen kunde exempelvis ha varit:
I den senaste väljarbarometern är förändringarna små

Jaha, du tänker att de inte vill att någon skall klicka på artikeln, smart tänkt.

Det skall inte vara något jävla gullande med Sd bara för att deras anhängare är störiga. Lika för alla.
Senast redigerad av greta75 2024-02-09 kl. 11:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in