Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-04, 23:33
  #1
Medlem
Jag har läst några böcker om kvantmekanik bland annat av fysikern Paul Davis!
https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Davies

1983 skrev han boken ”Spöket i Atomen” och undrar om det gjorts några nya experiment sen jag läste sist? I boken så intervjuar han dom bästa fysikerna som fanns då, och konstaterar att dom senaste experimenten visar att Niels Bohr hade rätt jämtemot EPR Einstein, Podolsky, och Rosen, för Einsteins Världssyn är inte hållbar nere på kvantnivån!

John Bell som kom på olikhetsteoremet, en metod hur man skulle testa experimentellt Bohr vs EPR paradoxerna! vart intervjuad som hävdar om inte minnet sviker mig att Einsteins 2 premisser, att universum existerar hela tiden, och att inga partiklar eller information kan färdas snabbare än ljusets hastighet, båda två kan inte vara rätt! Det finns ungefär 15 kvantmekaniska hypoteser som omnämns i boken, varav hälften sluter upp bakom EPR och hävdar att kvantnivån är verklig hela tiden, men partiklar kan då färdas snabbare än ljuset hastighet, David Bohm är en av dom!

John Gribbins har sagt i sin bok 1994 Schrödingers Katter att han inte tror att David Deutsch som förespråkar multiverse har tänkt på att när kvantpartiklar dekohererar så sker det med utan någon tidsskillnad mellan partiklarna, vilket pekar på någon form av icke lokalitet!
Den andra halvan sluter upp bakom premissen att partiklar kan inte färdas snabbare är ljusets hastighet, men kvantpartiklar är inte verkliga förens dom är uppmätta vilket Köpenhamns tolkningen ansluter sig till!

Så om 2 partiklar som befinner sig i en kvantmekanisk superposition så får den ena ett värde när den mäts upp och den andra får det också av sig självt samtidigt, även om dom befinner sig på varsin sida av universum, eller det färdas information eller partiklar snabbare än ljusets hastighet och informerar den andra partikeln så att den får ett fast värde! Hur partikel A kan sända iväg något som hittar partikel B på andra sidan universum är obegripligt!

Så har det gjorts några fler experiment som har motbevisat några av dessa eller andra hypoteser sen 15 år tillbaka i tiden?

Jag har även ett nytt inlägg här om kvantmekanik!
(FB) Ställ era frågor om kvantmekanik
__________________
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2021-09-04 kl. 23:37.
Citera
2021-09-05, 00:28
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Bra trådstart! Då detta är något jag undrat över också faktiskt.

För det är obegripligt på så många sätt. Jag kan dock förstå att på 1500 talet var ex. ljus något som var antingen på eller inte. Hastigheten av ex. ljus var i princip innan dess omätbar och kanske då teoretiskt oändlig hastighet.

Men hur som helst...

Ljusets hastighet har vi någorlunda koll på även om vi inte kan mäta den egentligen (med "normala" metoder) vi kan bara hoppas att ljuset färdas lika snabbt till en punkt som den färdas tillbaka för att kunna mäta det. Men om det visar sig att ljuset har olika hastigheter så stämmer inte vår uppskattning. Men detta är inte troligt, ljuset har en konstant hastighet i bägge riktningar. Allt tyder på det.

Hur man skall kunna mäta 2 kvant partiklars "spegelbilder" skulle jag vilja påstå är omöjligt, vi kan inte ens mäta hastigheten av ljuset (i 1 riktning). Så för mig är detta enbart teoretisk/matematisk fysisk.
Och kommer aldrig vara något annat.
Samtidigt är det svårt att motbevisa antar jag, men man kan ju tycka ändå att hade det varit så att "kvant teleportation" varit en del av vårt universum så hade det uppenbarat sig HELA tiden. Hela vårt universum borde sett helt annorlunda ut tycker jag om detta varit en normal företeelse.

Så själv är jag skeptisk, men samtidigt så utvecklas det kvantdatorer som bygger en del på den sortens fysik och uppenbarligen fungerar. Inte pga av "spegel" partiklar dock som jag förstår, men ändå.

Hur som helst, jag är lika frågande som du och det hade varit kul om någon här hade faktiskt kunna förklara hur en partikel kan "speglas" med ett oändligt avstånd utan att bryta nuvarande fysikaliska lagar...
Citera
2021-09-05, 00:31
  #3
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Jag har läst några böcker om kvantmekanik bland annat av fysikern Paul Davis!
https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Davies


Så har det gjorts några fler experiment som har motbevisat några av dessa eller andra hypoteser sen 15 år tillbaka i tiden?

Jag har även ett nytt inlägg här om kvantmekanik!
(FB) Ställ era frågor om kvantmekanik

Vad gäller partikelsammanflätning (entangelment) så har detta gång på gång visats stämma, med allt längre avstånd emellan.
Även experiment där partiklar påverkar varandra i fel ordning tidsmässigt verkar stämma, (delayed quantum eraser experiment).

Men lagarna om att ljusets hastighet är den maximala för information och att tiden ej kan gå baklänges verkar ändå gälla för utomstående betraktare. Man får nämligen inte ut någon information ur experimenten förr än man sammanför resultaten från mätningarna, vilket inte kan ske med överljushastighet.
Citera
2021-09-05, 01:38
  #4
Medlem
Ja för oss utomstående så är nog tiden som Einstein säger! Men på kvant nivån så far meddelande partiklarna fram fortare än ljuset hastighet, eller någon annan bokstavligt sagt ögonblicklig effekt! Men frågan är har någon av dom företeelserna motbevisats? Realism eller lokalitet?

Allan Aspekts experiment i Paris 1982 är nog den mest omtalade!
https://en.wikipedia.org/wiki/Aspect%27s_experiment
Citera
2021-09-05, 06:58
  #5
Medlem
EmilSladdertasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Jag har läst några böcker om kvantmekanik bland annat av fysikern Paul Davis!
https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Davies

1983 skrev han boken ”Spöket i Atomen” och undrar om det gjorts några nya experiment sen jag läste sist? I boken så intervjuar han dom bästa fysikerna som fanns då, och konstaterar att dom senaste experimenten visar att Niels Bohr hade rätt jämtemot EPR Einstein, Podolsky, och Rosen, för Einsteins Världssyn är inte hållbar nere på kvantnivån!

John Bell som kom på olikhetsteoremet, en metod hur man skulle testa experimentellt Bohr vs EPR paradoxerna! vart intervjuad som hävdar om inte minnet sviker mig att Einsteins 2 premisser, att universum existerar hela tiden, och att inga partiklar eller information kan färdas snabbare än ljusets hastighet, båda två kan inte vara rätt! Det finns ungefär 15 kvantmekaniska hypoteser som omnämns i boken, varav hälften sluter upp bakom EPR och hävdar att kvantnivån är verklig hela tiden, men partiklar kan då färdas snabbare än ljuset hastighet, David Bohm är en av dom!

John Gribbins har sagt i sin bok 1994 Schrödingers Katter att han inte tror att David Deutsch som förespråkar multiverse har tänkt på att när kvantpartiklar dekohererar så sker det med utan någon tidsskillnad mellan partiklarna, vilket pekar på någon form av icke lokalitet!
Den andra halvan sluter upp bakom premissen att partiklar kan inte färdas snabbare är ljusets hastighet, men kvantpartiklar är inte verkliga förens dom är uppmätta vilket Köpenhamns tolkningen ansluter sig till!

Så om 2 partiklar som befinner sig i en kvantmekanisk superposition så får den ena ett värde när den mäts upp och den andra får det också av sig självt samtidigt, även om dom befinner sig på varsin sida av universum, eller det färdas information eller partiklar snabbare än ljusets hastighet och informerar den andra partikeln så att den får ett fast värde! Hur partikel A kan sända iväg något som hittar partikel B på andra sidan universum är obegripligt!

Så har det gjorts några fler experiment som har motbevisat några av dessa eller andra hypoteser sen 15 år tillbaka i tiden?

Jag har även ett nytt inlägg här om kvantmekanik!
(FB) Ställ era frågor om kvantmekanik

Köpenhamnstolkningen är ingen riktig tolkning. Det är mer av en avsaknad av tolkning, en form av matematisk nihilism. Man försöker inte förklara vad det är man ser, utan kapitulerar och säger att "det bara är så." Multiverse-tolkningen är typ Occam's razor-lösningen på EPR-paradoxen samt mätproblemet (dvs "vad är kvantvågskollaps"). Det finns en hel del olika andra tolkningar av kvantfysiken, pilotvågsteorin t.ex.

Det går inte att veta vilken som är rätt. Ingen av tolkningarna som fortfarande lever kvar säger något som går att testa. Exempel: 1) Flervärldstolkningen går inte testa för man kan inte åka mellan världarna, efter vågformskollapsen skett så är man fast i sin värld. Så hur vet man att det faktiskt finns fler världar? 2) Pilotvågsteorin är att man tror på en magisk osynlig rosa enhörning som guidar partiklarna så att de hamnar på den plats som annars beskrivs av kvantfysik. De säger inte att det är en magisk rosa enhörning, utan en pilotvåg, men om man accepterar att det finns saker som inte går att experimentellt verifiera så kan man ju precis lika gärna tro på den rosa enhörningen. Det är omöjligt att upptäcka pilotvågen på något sätt över huvud taget, man ser bara dess påverkan på världen, som gör att partiklar beter sig som om att de vore styrda av kvantfysik. Det skulle precis lika gärna kunnat ha varit tomtar i maskineriet.

EPR är sant. Det är nog ingen som tror att det skickas data mellan partiklarna vid vågformskollaps dock. EPR är förmodligen det största olösta problemet i modern vetenskap. Det går att testa, men inte att förklara.

Olika försök att förklara ERP är t.ex. hologram-teorier eller ER=EPR. (ELI5; "Saker som finns nära varandra är oftare entanglade med varandra än saker som är långt ifrån varandra. Kanske är det tvärt om, att avstånd mellan saker är ett fenomen som uppstår på grund av hur en graf av entanglade system sitter ihop.") Att rumstiden och sakerna som finns i det är emergenta fenomen som uppstår på grund av något mer underliggande som egentligen händer.

Det verkar som att det som folk tror mest på idag är many worlds-tolkningen (flervärldstolkningen). Helt enkelt för att det är occams razor-lösningen. Den vare sig tar bort eller lägger till matematik till kvantfysiken. Inga nya formler som introduceras. Det är bara en rå tolkning, den enklaste tolkningen, av det som redan beskrivs.

Sean Carrol är en annan intressant fysiker som pratar om detta. Har skrivit en nästintill skönlitterär bok om det till och med.
__________________
Senast redigerad av EmilSladdertask 2021-09-05 kl. 07:25.
Citera
2021-09-05, 11:10
  #6
Medlem
Jag ska utveckla min mening!
i boken The Ghost in the Atom av Paul Davies så framgår det att tolkningarna gör i allmänhet samma experimentella förutsägelser, men inte i alla situationer, vilket gör att, Många Världstolkningen, och Transactional interpretation, Copenhagen Interpretation är prövningsbara!
David Deutsch säger att hans huvudmotståndare är Copenhagen Interpretation och skillnaden är prövningsbar när vi får kvantdatorer med Artificiell intelligence (Om det finns någon vågfunktions kollaps, eller inte?) Och det kanske finns fler skillnader som är prövningsbara?

Einsteins Lokala Gömda Variabler är mot bevisad, men David Bohms Icke Lokala Gömda Variabler är inte motbevisad, den vidmakthåller Einsteins Realism men inte hans lokalitet eftersom partiklarna far fram snabbare än ljuset!
Copenhagen Vidmakthåller Einsteins Lokalitet, men inte hans Realism eftersom vågfunktionen kollapsar. Multiverse är istället slösam med oändligt många verkliga världar, vilket inte heller är sparsamt enligt Occams Rakkniv!

Så frågan är har andra hypoteser motbevisats under dom senaste 15 åren?
Hypoteser som ansluter till Realismen, eller Hypoteser som ansluter sig till Lokalitet?
Sen kan ju naturligtvis hypoteser inom båda falangerna testas mot varandra inbördes, och mot den andra falagen, tills bara en kvarstår som sannolikt beskriver verkligheten, tills någon ny konkurrerande Hypotes dyker upp på Scen!
__________________
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2021-09-05 kl. 11:13.
Citera
2021-09-05, 14:37
  #7
Medlem
Bara-Robins avatar
Personligen så undrar jag snarare vad som ens stämmer inom kvant, vilka teorier som är mest sannolika. Annars är ju egentligen all kvantteori mer eller mindre fel av olika anledningar.
Jag kan inte komma på någonting alls att ta fasta på, som saknar avgörande motargument.
Detta har ju även rötter i elektromagnetismen och det är knappast ett ämne vi är färdiga med. Vi bara droppade ett berg av ofullständiga teorier när vi fick ett koordinatsystem som möjliggjorde att vi kunde ignorera allt, om vi också låtsas att 90% av elektromagnetiska förhållanden inte finns. När någon väl måste peta lite på några få utvalda effektiva formler som används för att de ger rätt siffra, utan hänsyn till hur det fungerar och därför använder koordinaterna som elektromagnetismen formulerades med, och det blir problem, då fattar ingen någonting ändå eftersom alla tusentals böcker i ämnet ligger i en hög längst in i ett förråd och har ersats med imaginära tal, Plancks konstant och utan att kunna särskilja mellan observationer, eftersom att det var viktigare att det passade ihop med ett lättare koordinatsystem för att det var ett försvårt problem att lösa. Så blandar man ihop olika observationer till samma i vissa fall och använder saker som inte ens kan observeras i andra. Eftersom att man tvingats tillverka effektiva "gaugeteorier", vilket man säger som om det vore en bra sak.
Så vi varken vet vad vi observerar, blandar ihop observationer och iignorerar observationer, så vi vet inte vad vi mäter, vi hittar på mätningar som används inom någon specifik kontext där det ger rätt siffra för detta, även om den inte ens existerar och talar emot precis allt annat. Vi kallar mätningarna för olika saker beroende på kontexten, vi tar bort det vi inte vill ha för att få mätningen vi behöver och sen när man formulerar en modell som är lika beskrivande som en saga och saker inte går ihop, då slänger man dit en viktningsfaktor och kallar den någonting häftigt för att det ska se bättre ut. Det finns säkert ett tiotal olika ord för en viktningsfaktor i kvant. "Densitetsflux över en skalär genomskärsarea" är en favorit... Man tar en siffra från någonting och låtsas som att det händer någonting för att man ska få siffran men behöver hos det som man kallar "densiteten", av whatever.
När man inte ens kan göra sådana saker eftersom säcken med bevarade egenskaper inte kan pusslas ihop till det man vill på något sätt som helst, "symmetribrott"... Det finns ett tiotal ord för det med.
Om man behöver en partikel med speciella egenskaper så bara skapar man den från ingenstans och berättar sagan om det med konstiga ord.
"Fluktuationer i fältet uppnår ett cutoffvärde där det genomgår en fasövergång och fältkondensaten genomgår därefter ett spontant asymmetriskt sönderfall där y-komponenten hos laddningen växelverkar med vakuumfältet så att en positrondensitet utbyter massiva imaginära fotoner med laddningens z-komponent, från vilket det tvärgående magnetfältets fluxdensitet över fältet inducerar supraledande strömvirvlar vars yta sänker potentialen för att fluktuationer mot en lokal platå med falskt vakuum ska kunna återabsorbera fältkondensatets laddningskomponent längs y, för att åter hamna i jämviktsläge med vakuumfältet."
=Jag behövde bli av med en grej för att få ihop det.
Är ens elektroner elementära entiteter som är fundamentala? Nej...
Så vilka hypoteser och teorier är istället de bättre representationerna av naturen?
Allt ser för mig ut att vara "effektiva modeller" vars syfte är att återge rätt siffra utan att behöva ta hänsyn till hur eller från vad. Det tillfredsställer inte min nyfikenhet om vad naturen är, när det svarar på vilken påhittad siffra som kom från andra påhittade siffror med en saga däremellan.

(Edit. Om man inte tycker likadant som jag utan tror annat så behöver man inte berätta för mig vad man tycker om mig för att man tror annat, utan man välkomnas berätta för mig varför man tror annat, så tror jag det jag tycker är de bättre skälen att tro, vilket skulle kunna vara intressanta diskussioner. Att det man tycker känns rätt är lika intressant som vad man känner för att man tycker. Så "skäl att tycka", vilket svarar på "varför tycka", inte "vad tycka", det är tro. Jag vill inte tjaffsa om annat utan önskar bara prata fysik.)
__________________
Senast redigerad av Bara-Robin 2021-09-05 kl. 15:06.
Citera
2022-07-29, 08:32
  #8
Medlem
Bullsquids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Personligen så undrar jag snarare vad som ens stämmer inom kvant, vilka teorier som är mest sannolika. Annars är ju egentligen all kvantteori mer eller mindre fel av olika anledningar.
Jag kan inte komma på någonting alls att ta fasta på, som saknar avgörande motargument.
Detta har ju även rötter i elektromagnetismen och det är knappast ett ämne vi är färdiga med. Vi bara droppade ett berg av ofullständiga teorier när vi fick ett koordinatsystem som möjliggjorde att vi kunde ignorera allt, om vi också låtsas att 90% av elektromagnetiska förhållanden inte finns. När någon väl måste peta lite på några få utvalda effektiva formler som används för att de ger rätt siffra, utan hänsyn till hur det fungerar och därför använder koordinaterna som elektromagnetismen formulerades med, och det blir problem, då fattar ingen någonting ändå eftersom alla tusentals böcker i ämnet ligger i en hög längst in i ett förråd och har ersats med imaginära tal, Plancks konstant och utan att kunna särskilja mellan observationer, eftersom att det var viktigare att det passade ihop med ett lättare koordinatsystem för att det var ett försvårt problem att lösa. Så blandar man ihop olika observationer till samma i vissa fall och använder saker som inte ens kan observeras i andra. Eftersom att man tvingats tillverka effektiva "gaugeteorier", vilket man säger som om det vore en bra sak.
Så vi varken vet vad vi observerar, blandar ihop observationer och iignorerar observationer, så vi vet inte vad vi mäter, vi hittar på mätningar som används inom någon specifik kontext där det ger rätt siffra för detta, även om den inte ens existerar och talar emot precis allt annat. Vi kallar mätningarna för olika saker beroende på kontexten, vi tar bort det vi inte vill ha för att få mätningen vi behöver och sen när man formulerar en modell som är lika beskrivande som en saga och saker inte går ihop, då slänger man dit en viktningsfaktor och kallar den någonting häftigt för att det ska se bättre ut. Det finns säkert ett tiotal olika ord för en viktningsfaktor i kvant. "Densitetsflux över en skalär genomskärsarea" är en favorit... Man tar en siffra från någonting och låtsas som att det händer någonting för att man ska få siffran men behöver hos det som man kallar "densiteten", av whatever.
När man inte ens kan göra sådana saker eftersom säcken med bevarade egenskaper inte kan pusslas ihop till det man vill på något sätt som helst, "symmetribrott"... Det finns ett tiotal ord för det med.
Om man behöver en partikel med speciella egenskaper så bara skapar man den från ingenstans och berättar sagan om det med konstiga ord.
"Fluktuationer i fältet uppnår ett cutoffvärde där det genomgår en fasövergång och fältkondensaten genomgår därefter ett spontant asymmetriskt sönderfall där y-komponenten hos laddningen växelverkar med vakuumfältet så att en positrondensitet utbyter massiva imaginära fotoner med laddningens z-komponent, från vilket det tvärgående magnetfältets fluxdensitet över fältet inducerar supraledande strömvirvlar vars yta sänker potentialen för att fluktuationer mot en lokal platå med falskt vakuum ska kunna återabsorbera fältkondensatets laddningskomponent längs y, för att åter hamna i jämviktsläge med vakuumfältet."
=Jag behövde bli av med en grej för att få ihop det.
Är ens elektroner elementära entiteter som är fundamentala? Nej...
Så vilka hypoteser och teorier är istället de bättre representationerna av naturen?
Allt ser för mig ut att vara "effektiva modeller" vars syfte är att återge rätt siffra utan att behöva ta hänsyn till hur eller från vad. Det tillfredsställer inte min nyfikenhet om vad naturen är, när det svarar på vilken påhittad siffra som kom från andra påhittade siffror med en saga däremellan.

(Edit. Om man inte tycker likadant som jag utan tror annat så behöver man inte berätta för mig vad man tycker om mig för att man tror annat, utan man välkomnas berätta för mig varför man tror annat, så tror jag det jag tycker är de bättre skälen att tro, vilket skulle kunna vara intressanta diskussioner. Att det man tycker känns rätt är lika intressant som vad man känner för att man tycker. Så "skäl att tycka", vilket svarar på "varför tycka", inte "vad tycka", det är tro. Jag vill inte tjaffsa om annat utan önskar bara prata fysik.)


du säger alltså såhär

"Så vi varken vet vad vi observerar, blandar ihop observationer och iignorerar observationer, så vi vet inte vad vi mäter, vi hittar på mätningar som används inom någon specifik kontext där det ger rätt siffra för detta, även om den inte ens existerar och talar emot precis allt annat. Vi kallar mätningarna för olika saker beroende på kontexten, vi tar bort det vi inte vill ha för att få mätningen vi behöver och sen när man formulerar en modell som är lika beskrivande som en saga och saker inte går ihop, då slänger man dit en viktningsfaktor och kallar den någonting häftigt för att det ska se bättre ut. Det finns säkert ett tiotal olika ord för en viktningsfaktor i kvant. "Densitetsflux över en skalär genomskärsarea" är en favorit... Man tar en siffra från någonting och låtsas som att det händer någonting för att man ska få siffran men behöver hos det som man kallar "densiteten", av whatever."

Alltså nu undrar jag om du ens vet vad du diskuterar. Givetvis vet de som observerar VAD de observerar, namnet spelar väl ingen roll. De flesta saker som studeras får ju sedan namn man kan relatera till.
Tråkigt då om du inte kan det och tror det är påhitt och man lägger pengar på ingenting bara för du inte vet eller förstår eller skulle fatta om någon förklara för dig vad du precis sa.
Det finns ord för allt givetvis, Är man inte fysiker har man inte mycket nytta av att veta de men man bör veta det mest basic iaf som standardmodellen inom fysik och. Allt går ju ut på att du ej förstår vad det är för något. Det kan jag inte lära dig på några rader. Men tror du att inget av det finns så ja vad ska man säga? finns ej luft för den inte syns? jag menar det finns väl rätt många exempel på osynliga saker, tex strålning som påverkar omgivningen enormt om det tex är joniserande strålning från tex kärnkraft. Densitet är samma som tyngd så du vet. Man kallar allt efter antingen personen som kom på det eller vad det är för slags partikel tex Higgs, studerade ju denna partikel större del av sitt liv.

Slöseri tycker väl du men han gav sitt liv för att hjälpa vetenskapen och fysiken en rejäl bit på vägen! Boson är en grupp partiklar som med tex kvarkar hör till de minsta byggstenar i microkosmos.
Varför de har ju namn som kvark och boson får du faktiskt kolla själv. Nåt måste du lära dig om du ställer frågor som dessa. Finns mängder av youtube videor som förklarar



Förstår inte varför du avkastar så mycket bevisad fysik bara för du själv inte kan se eller mäta den. Förstod du tex meningen av att hitta Higgs bosonen. Det var den som fattades hos bosoner partiklarna och kallas för "god partikle" vilket jag verkligen hatar. Blanda aldrig in religion i fysik! de som kommit på det borde få en örfil eller nåt för det namnvalet.

Den ger alltså alla andra partiklar massa, detta har man inte vetat eller hittat innan utan bara accepterar att de har de. Du menar att du inte tror på nåt nästan som är bevisat inom fysiken?
Strängteorin förkastar du med eller?
Detta gör mig orolig, eftersom du kanske inte är ensam om att tänka såhär.
Hur tänker du angående strålning? Finns den ej för du inte kan se den?
Detta är skrämmande som fan. Du vill bara tro på saker du kan se och röra ? annars så är det påhitt? Denna okunskap gör mig rädd verkligen att folk ser världen såhär, trodde först du skojade lite men är seriöst oroad nu.

Det är sånt här som till slut leder till att folk får för sig att jorden är platt.

"Är ens elektroner elementära entiteter som är fundamentala? Nej..." eh JO. shit alltså....
varför har du ens dessa tankar? är det för att det är för litet för dig och du därför inte tror på det? Du kanske tror att det ej finns nån partikelaccelerator i CERN. Förtsår du ens vad den gör tex?

Alltså det är ju bara att läsa på om det man vill veta.

När jag va 11-12 läste jag genom alla böcker om partikelfysik.
Förstod rätt snabbt att en atom troligen inte är den minsta byggstenen.
Kvarkar, Leptoner osv och såklart Bosoner där HIGGS hör hemma.
De förklarade det på ett bra sätt och detta var ändå inte jättenya böcker runt år 1995 ca.
Men de dög bra för jag skulle förstå mig på det mesta om partikel fysik och quantum mekanik
Einstein trodde själv inte på att detta fanns för det verkade för konstigt men mycket väl hittade många forskare bevis för detta år senare.

Om inget går framåt så skulle vi hålla fast vid Newton fortfarande.
Och jag menar ja att något dras neråt marken när det faller är väl inte så himla speciellt att tänka ut tycker jag. Det är väl rätt självklart? Antar bara att det inte var något människor på den tiden tänkte på. Hawking bevisade att det finns hawking strålning tex som visar att svarta hål släpper ut strålning....ja vi hade fan vart på stenålden utan fysik.

Vad är det du är så emot inom detta? utveckla gärna?
__________________
Senast redigerad av Bullsquid 2022-07-29 kl. 08:50.
Citera
2022-07-29, 08:58
  #9
Medlem
Bullsquids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilSladdertask

EPR är sant. Det är nog ingen som tror att det skickas data mellan partiklarna vid vågformskollaps dock. EPR är förmodligen det största olösta problemet i modern vetenskap. Det går att testa, men inte att förklara.

Olika försök att förklara ERP är t.ex. hologram-teorier eller ER=EPR. (ELI5; "Saker som finns nära varandra är oftare entanglade med varandra än saker som är långt ifrån varandra. Kanske är det tvärt om, att avstånd mellan saker är ett fenomen som uppstår på grund av hur en graf av entanglade system sitter ihop.") Att rumstiden och sakerna som finns i det är emergenta fenomen som uppstår på grund av något mer underliggande som egentligen händer.


Det du pratar om heter Quantum Entangelment eller kvantsammanflätning
En partikel som blivit entangled med en annan kan påverkas även om avståndet är enormt mellan dem. Detta kan även vara grunden till superposition hos partiklar som skulle göra att man veta på mindre än en mm eller nano var någonting är och kan flyttas med den största mest enorma precision i världen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback