2021-08-31, 20:23
Medlem
BAB7s avatar
Spolar i princip aldrig med spolarvätskan, vi har sällan smutsigt väglag här, så det behövs inte.

Däremot tvättar jag bilen två till tre gånger i veckan, och vindrutan putsar jag varje dag med ett vått sämskskinn.
Citera
2021-08-31, 20:28
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jag tror det är två fel du gör. Du har dåliga torkarblad och du spolar för lite när du använder spolarvätskan.

Sedan har du antagligen för höga förväntningar på spolarvätskans effektivitet. Ingen har nånsin påstått att den gör rutan helt ren.

Men att köra utan spolarvätska på vintern är direkt livsfarligt. Det kommer du märka din första vinter som bilist.
Citera
2021-08-31, 20:30
Medlem
yz44s avatar
Spolarvätskan är till för att underlätta rengöringen av vindrutan.
Och nej, den får inte all smuts att försvinna.
Men förhoppningsvis får den i alla fall bort så mycket att fordonet kan framföras på ett trafiksäkert sätt.
Citera
2021-08-31, 20:36
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nydator
Ser ut som spolarvätska när jag drar i spaken så det är nog inget skumt där. Och som sagt, upplever precis samma sak i andras bilar. Rutan blir aldrig ren.

Så spolarvätskan kanske bara är till för att ta bort den allra värsta smutsen då? För rent blir det då sannerligen inte.
Ja,men skit i det då och kör utan?

Eller häll i något annat (det jag skulle ha i om det var tvunget och inte fick vara spolarvätska,vore väl någon annan form av sprit..) ,som rapsolja,eller bromsvätska?👍

Har i ett nödfall pissat i behållaren (firmabil och jag ville bara hem..) och tja,det lukta piss,men jag såg ut i alla fall..

Att det inte blir som om man polerat glaset med polermedel och glansputs,när man kör med torkarna,säger sig väl självt?

Likaså att bilen blir långt ifrån ren i en automat-tvätt,om man jämför med att handtvätta,torka,rubba,vaxa och polera..
Citera
2021-08-31, 20:39
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Byt torkarblad
Och kanske vindruta. En gammal repig gör ingen bra.
Citera
2021-08-31, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Poängen med spolarvätska är att dels göra rent rutan samt minska friktionen på rutan för att minska risken för mer smuts på rutan. När jag gjort rent rutan på biltvätten börjar jag alltid direkt med att spruta med spolarvätska på rutan efter för att inte kontaminera den med insektsskit och grejer.

Vidare låter det som att TS inte lärt sig smörja in torkarbladen med silikonspray innan hen använder dem.
Silikon lämnar en jobbig hinna på glaset och bör därför undvikas.
Citera
2021-08-31, 20:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack

Jobbigare än smuts?
Citera
2021-08-31, 20:52
Medlem
Låg fryspunkt så att du kan spola rent på vintern..fiffigt va?
Citera
2021-08-31, 20:58
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Precis. Silikon kommer inte in i min verkstad någon mer gång och använda det på bilen skapar problem har jag upptäckt.
Citera
2021-08-31, 21:07
Medlem
PeterNosters avatar
Torkarna hat ju en led så man fälla upp dem. En fjäder sitter där som ska trycka torkarna mot rutan.
Den leden kan ibland kärva så att fjädern inte orkar trycka på torkarna.

En gång gick det så trögt att jag kunde ställa torkarna i vilket läge som hels mellan nere och fullt uppe.
Citera
2021-08-31, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jobbigare än smuts?
Nej. Du ska sluta lära ut konsten att silikona dina torkarblad din tölp. Blir det regn eller dimma så kan det bli riktigt farligt, men vad gör det? Nej gör om gör rätt
Citera
2021-08-31, 21:50
Avslutad
Tycker inte heller att det hjälper alltid med spolarvätska (jag har nya torkarblad), utan man får köra i biltvätten för att få bort all skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in