Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Nej, det är alltså för mig som privatperson omöjligt att få reda på vem ett visst IP-nummer tillhör. Även om jag mot förmodan skulle få tag på en användares IP-nummer så kan jag bara koppla det till användaren, men jag kan inte på något sätt få fram vem som är så att säga ägare till IP-numret.
Att jag vet att 193.169.111.123 (påhittat IP-nummer, draget ur röven medans jag skrev det) tillhör användaren Mrs.FergemneE150D är helt betydelselöst för mig. Jag kan givetvis kolla vilket område IP-numret hör till, men det behöver inte ens visa i rätt stad alla gånger. Kollar jag på mitt eget aktuella IP så pekar det mot en plats nästan fem mil från platsen min dator befinner sig på. En lite bättre tjänst gissar på Stockholm. Och då menar jag hela Stockholm.
Så inte nog med att en privatperson inte kan få reda på vem som äger ett visst IP, så kan man dessutom inte ens med noggrannhet peka ut rätt stad.
Det är ju knappast ni moderatorer som är det största hotet. Vet ni ens själva var våra uppgifter hamnar?
Jag kan inte ens komma gå in och ändra mina cookie-inställningar. Innan gick det och då var alla trackers på inklusive kameran på min laptop.