2022-09-08, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vad ska man göra då?
Gör samma sak. Fiska, trolla, möt upp och håll på. Gör till och med en video att publicera. Men gör det på ett sätt som gör identifiering svårare. Fokusera på att förhindra individen att begå faktiska övergrepp genom att hänvisa till vård. Kontakta soc om det finns barn i bilden. Polis om det misstänkts brott.
Gör allt, men exponera inte på detta sätt. Det skapar människor med noll kvar i livet. Det i sig själv skapar potentiellt farliga individer.
Citera
2022-09-08, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bukfylla
Kan du visa källor på att nuvarande lagstiftning, organisationer och lösningar minskar risken för att gäddorna överlag blir farligare för barn och att fler drabbas (även inkluderat anhöriga)?

De gör ju i alla fall inte saker som att stigmatisera gäddorna i så hög grad det bara går. Kan hålla med om att det är för låga straff med nuvarande lagstiftning och att många går fria då sådana här brott kan vara svåra att bevisa under vissa omständigheter. Mycket av det som organisationerna gör som arbetar mot sexuella övergrepp handlar ju om förebyggande arbete, sådant som man inte direkt kan se resultatet av men som så klart är otroligt viktigt. Det finns väl inget som tyder på att deras arbete skulle kunna göra gäddorna farligare eller att anhöriga drabbas i högre grad på grund av det?
Citera
2022-09-08, 13:47
Medlem
Citat:
Du glömde visst svara
(FB) Dumpen - Patrik Sjöberg jagar män som vill utnyttja barn sexuellt
Sen glömde du nog visst bort detta fall
(FB) Man häktad efter att ha förberett våldtäkt mot barn i Mönsterås kommun (2022-08-23)

Kan länka fler men ett svar lockar mer.

Vad har det fallet du länkar till att göra med det som jag tar upp? Jag är fullt medveten om att det finns ett fåtal gäddor av de som hängts ut som exempelvis har lockat med sprit eller har någon dom sen tidigare (6%). Men den överväldigande majoriteten verkar inte ta till de fula knep som många av de som blir dömda för sådana här brott använder sig utav (låtsas vara någon annan eller lockar med droger/pengar).

Det fall du länkar till verkar handla om en man som har beställt ett barn från Asien för att kunna våldta. När och ifall ett förundersökningsprotokoll släpps går det få fram fler detaljer. Men det handlar ju om ett extremt undantagsfall som inte har särskilt mycket att göra med övriga gäddor. Och återigen, missförstå mig inte. Jag tycker det är rätt att gäddorna får lida psykiskt på det sätt som sker.

Jag är bara väldigt tveksam till ifall det leder till någonting positivt i längden både när det kommer till anhöriga och barn i den kategorin och ifall det verkligen leder till en minskad risk för att gäddorna ger sig på barn igen. Jag är också väldigt tveksam till att det de gör ökar chansen för någon lagändring. Och det är väl det som är själva huvudsyftet med Dumpens existens om jag förstått det rätt. Jag tror väldigt få av politikerna lyssnar alls på den typer av "journalism" som Dumpen bedriver.
Citera
2022-09-08, 14:01
Medlem
Pughs avatar
Någon som har en uppskattning på hur mycket lön Sara och Patte plockar ut?
Citera
2022-09-08, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobGet
De gör ju i alla fall inte saker som att stigmatisera gäddorna i så hög grad det bara går. Kan hålla med om att det är för låga straff med nuvarande lagstiftning och att många går fria då sådana här brott kan vara svåra att bevisa under vissa omständigheter. Mycket av det som organisationerna gör som arbetar mot sexuella övergrepp handlar ju om förebyggande arbete, sådant som man inte direkt kan se resultatet av men som så klart är otroligt viktigt. Det finns väl inget som tyder på att deras arbete skulle kunna göra gäddorna farligare eller att anhöriga drabbas i högre grad på grund av det?
Citat:
Ursprungligen postat av BobGet
Vad har det fallet du länkar till att göra med det som jag tar upp? Jag är fullt medveten om att det finns ett fåtal gäddor av de som hängts ut som exempelvis har lockat med sprit eller har någon dom sen tidigare (6%). Men den överväldigande majoriteten verkar inte ta till de fula knep som många av de som blir dömda för sådana här brott använder sig utav (låtsas vara någon annan eller lockar med droger/pengar).

Det fall du länkar till verkar handla om en man som har beställt ett barn från Asien för att kunna våldta. När och ifall ett förundersökningsprotokoll släpps går det få fram fler detaljer. Men det handlar ju om ett extremt undantagsfall som inte har särskilt mycket att göra med övriga gäddor. Och återigen, missförstå mig inte. Jag tycker det är rätt att gäddorna får lida psykiskt på det sätt som sker.

Jag är bara väldigt tveksam till ifall det leder till någonting positivt i längden både när det kommer till anhöriga och barn i den kategorin och ifall det verkligen leder till en minskad risk för att gäddorna ger sig på barn igen. Jag är också väldigt tveksam till att det de gör ökar chansen för någon lagändring. Och det är väl det som är själva huvudsyftet med Dumpens existens om jag förstått det rätt. Jag tror väldigt få av politikerna lyssnar alls på den typer av "journalism" som Dumpen bedriver.
Du uttalar dig alldeles för tvärsäkert om massa saker utan att hänvisa till några som helst källor så det blir meningslöst att diskutera med dig.
Citera
2022-09-08, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Din åsikt är noterad. Den delas inte utan anses förkastlig. Men den är noterad.

Det hör till saken att motivera varför just pedofilers rättigheter är en prioritet.

Brott och straff handlar alltid om att en persons integritet och frihet ställs mot ett nuvarande eller framtida offers trygghet.

Hur tänker du kring det här?
Citera
2022-09-08, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ecofriendly
Nej det är fel. Genom att göra så skapar man farligare individer som inte har något att förlora.

Hur vet du det?
Om straffet svider och brottet är skamfullt så höjs tröskeln för förbrytare, det vet vi.

Det finns ingenting som pekar på att peddos blir mer hänsynslösa ifall de har varit uthängda tidigare. De flesta förstår att det de gör är fel och anklagar inte samhället för deras lidande.
Citera
2022-09-08, 14:26
Medlem
Citat:
Du uttalar dig alldeles för tvärsäkert om massa saker utan att hänvisa till några som helst källor så det blir meningslöst att diskutera med dig.

Lol. Har jag påstått någonstans att det är något som är tvärsäkert då? Hela tiden skriver jag att jag tror. Inte någonstans har jag skrivit att det är så eller att jag vet. Vi har inget facit av Dumpens verksamhet ännu. Ingen av oss. Men när organisationer som jobbar mot sexuella övergrepp på barn skriver att forskning visar att stigmatisering av pedofiler snarare ökar än minskar risken för att de ska begå övergrepp så litar jag mer till det än vad anonyma personer skriver här på flashback.
Citera
2022-09-08, 14:26
Medlem
Kan ingen skapa en objektivt formulerad omröstning om huvudfrågan?
Citera
2022-09-08, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmniCarnifex
Det hör till saken att motivera varför just pedofilers rättigheter är en prioritet.

Brott och straff handlar alltid om att en persons integritet och frihet ställs mot ett nuvarande eller framtida offers trygghet.

Hur tänker du kring det här?
Hela ditt resonemang bygger på att ordningsmakt/rättsväsende gör bedömningen.
Citera
2022-09-08, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Hela ditt resonemang bygger på att ordningsmakt/rättsväsende gör bedömningen.

Media gör ju detta idag. D.v.s. går ut offentligt med människors identitet innan dom fallit samt innan ev. överklagade är klart. Varför diskutera just detta i pedofilerna och Dumpens fall och inte i trådar om pressfrihet?

Det är väldigt många här som har en vurm för frågan när det gäller peddos men inte för övrigt.

Det stinker peddokramare om alla som med trubbiga och dåligt underbyggda principer klankar ner på Dumpen men lyser med sin frånvaro i pressfrihetsdiskussioner generellt (som för övrigt är ganska sömnigt på FB).
Citera
2022-09-08, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmniCarnifex
Media gör ju detta idag. D.v.s. går ut offentligt med människors identitet innan dom fallit samt innan ev. överklagade är klart. Varför diskutera just detta i pedofilerna och Dumpens fall och inte i trådar om pressfrihet?

Det är väldigt många här som har en vurm för frågan när det gäller peddos men inte för övrigt.

Det stinker peddokramare om alla som med trubbiga och dåligt underbyggda principer klankar ner på Dumpen men lyser med sin frånvaro i pressfrihetsdiskussioner generellt (som för övrigt är ganska sömnigt på FB).
Övrig press följer pressetiska regler och kan få reprimand för övertramp. Kom gärna med exempel på när övrig media exponerat någon a la dumpen.
Ditt pjatt om peddokramare osv lägger även ribban. Tragiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in