2021-08-21, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
I det här fallet så var det dessutom en kvinna som visste vad som hände och hur man ska agera, så snart hon säger vad som behöver göras så agerar mannen.

bara för att nervsystemen fungerar olika under stress betyder det inte att persolighetstyp, träning och kompetens "inte är en faktor". men att högre halter testosteron och adrenalin är bättre för kamp än oxytocin och endorphiner är ju inte kontsigt, inte heller att social förmåga och förhandling är bättre eller sämre, även om det inte hjälper så mycket just mot krokodiler.

men bilogin sätter den övre gränsen, och sannolikheten.

Hon som blev biten är nog rätt glad att det var pappor på kalaset, och inte enbart mammor.

Ja, både hon som blir biten och mannen som sätter sig på alligatorn agerar exemplariskt. De båda verkar veta vad de gör. Flertalet (både män och kvinnor) vet förmodligen inte alls hur man skulle agera i en sådan situation.

Javisst sätter biologin in. Men också erfarenhet och kunskap om liknande situationer.
Citera
2021-08-22, 05:15
Medlem
Sir Dwains avatar
Den här tråden passar bättre här. /Moderator

Feminism -> Jämställdhet och diskriminering
Citera
2021-08-22, 08:41
Medlem
Krokodilbrottande kvinnor? Usch så okvinnligt.

Det mest uppseendeväckande är väl att den kvinnliga skötaren inte skrek som en stucken gris. Vart är världen på väg egentligen?
Senast redigerad av Statistenidittliv 2021-08-22 kl. 08:46.
Citera
2021-08-22, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och saknar du empati, lyhördhet, god kommunikationsförmåga, god tillgång till din frontal lob etc. så bör du definitivt inte vara polis.

"Polis" är också inte någon individ utan en organisation och det är den som bör ha våldsmonopol.

Polisen sänder inte ut en ensam polis, man eller kvinna för att ta hand om bus. Utan de sänder ut minst 2, och med VAPEN av olika slag, hört talas om vapen? Du vet det där hjälpmedlet som faktiskt gör att du kan tvinga människor som inte vill göra det du vill att de ska göra.

Visst , det hade funkat det med, människan är nu ett av klotet mest anpassningsbara varelse som finns.
Måste jag jobba med kloakarbete eller släcka bränder, så fixar jag olika hjälpmedel/ strukturer som gör att jag kan jobba med detta. Och jobbar jag som kloakarbetare eller brandman i ex. 3 år så är jag garanterat sen rätt bra på det.
Samma för män och sjuksköterskerollen. Det klarar män utmärkt av. Du vet män är även de människor.
Ja, jag har hört talas om vapen (du är så underbart trevlig Merapi). Men saken är den att svenska polisen väldigt sällan använder dem. Om de 3 kvinnliga poliserna på asylboendet hade tagit fram sina pistoler, hade det aldrig gått som det gjorde.

Jag vet att män klarar av att arbeta som sjuksköterskor och att kvinnor klarar av att arbeta inom bygg. Men du kan väl inte på fullaste allvar mena på att de är lika kompetenta inom dessa områden, och att de generellt sett gillar att arbeta som det?

Jag börjar bli lite nyfiken på dig Merapi. Vad är din grej egentligen? Har du blått hår och allt? Har du varit i förhållande med män som har varit otrogna och/eller våldsamma? Detta är inte tänkt att låta nedlåtande. Men du verkar helt besatt av feminism. Jag har aldrig sett dig debattera någonting annat?
Citera
2021-08-22, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandalji
Ja, jag har hört talas om vapen (du är så underbart trevlig Merapi). Men saken är den att svenska polisen väldigt sällan använder dem. Om de 3 kvinnliga poliserna på asylboendet hade tagit fram sina pistoler, hade det aldrig gått som det gjorde.

Jag vet att män klarar av att arbeta som sjuksköterskor och att kvinnor klarar av att arbeta inom bygg. Men du kan väl inte på fullaste allvar mena på att de är lika kompetenta inom dessa områden, och att de generellt sett gillar att arbeta som det?

Jag börjar bli lite nyfiken på dig Merapi. Vad är din grej egentligen? Har du blått hår och allt? Har du varit i förhållande med män som har varit otrogna och/eller våldsamma? Detta är inte tänkt att låta nedlåtande. Men du verkar helt besatt av feminism. Jag har aldrig sett dig debattera någonting annat?

(Jag vet man blir så "undebart trevligt" bemött på detta forum, så man blir själv ett under av artighet. )

asylboendet? jag vet inte ens vad du pratar om där. men låt mig gissa, nån enskild polisiär händelse som gick åt helvete? och det var kvinnor som var poliser!!!! Ja jippe! titta BEVIS!!!

Hur skulle det vara om du kollade ALLA incidenter/ polisiär aktivitet som gått åt skogen och räknar vad folk hade mellan benen vid tillfället? Hur många kukar tror du du kommer upp till då? Vad med alla fall av polisiärt övervåld ex? där människor dött pga polisers inkompetens. Kukar? fittor? Vad tror du?

Eller ska polisiära fel plötsligt bara räknas OM det gäller fittor?

Och ja, jag anser självklart att manliga sjuksköterskor är lika kompetenta som kvinnliga dito, om de jobbat lika länge med samma saker, finns inget skäl att betvivla att män är omsorgstagande och duktiga med att vårda människor, och samma med bygg. Det kan möjligen finnas speciella områden/ kompetenser som skiljer mellan könen, men som helhet, inget problem.
Har du problem med att en man tar hand om dig då du är allvarligt sjuk? eller gå in i ett hus som en kvinna byggt? Är det fasen inte mer problem med hur du tänker då?

Jag har aktivt valt debattera feminism på detta forum. Det är ett val jag gjort för att jag vill jobba med feminism på sociala medier och jag ser en poäng att tjafsa med antifeminister, hur pantade vissa av dem nu än är på flashback. Det är sorgligt inse vilken nivå antifeminsiter är på, men så är det ju nu, och även dessa förtjänar en feminist att stångas mot istället för sedvanlig antifeministisk rundgång.
Senast redigerad av Merapi 2021-08-22 kl. 10:47.
Citera
2021-08-22, 11:00
Medlem
Citat:
(Jag vet man blir så "undebart trevligt" bemött på detta forum, så man blir själv ett under av artighet. )

asylboendet? jag vet inte ens vad du pratar om där. men låt mig gissa, nån enskild polisiär händelse som gick åt helvete? och det var kvinnor som var poliser!!!! Ja jippe! titta BEVIS!!!

Hur skulle det vara om du kollade ALLA incidenter/ polisiär aktivitet som gått åt skogen och räknar vad folk hade mellan benen vid tillfället? Hur många kukar tror du du kommer upp till då? Vad med alla fall av polisiärt övervåld ex? där människor dött pga polisers inkompetens. Kukar? fittor? Vad tror du?

Eller ska polisiära fel plötsligt bara räknas OM det gäller fittor?

Och ja, jag anser självklart att manliga sjuksköterskor är lika kompetenta som kvinnliga dito, om de jobbat lika länge med samma saker, finns inget skäl att betvivla att män är omsorgstagande och duktiga med att vårda människor, och samma med bygg. Det kan möjligen finnas speciella områden/ kompetenser som skiljer mellan könen, men som helhet, inget problem.
Har du problem med att en man tar hand om dig då du är allvarligt sjuk? eller gå in i ett hus som en kvinna byggt? Är det fasen inte mer problem med hur du tänker då?

Jag har aktivt valt debattera feminism på detta forum. Det är ett val jag gjort för att jag vill jobba med feminism på sociala medier och jag ser en poäng att tjafsa med antifeminister, hur pantade vissa av dem nu än är på flashback. Det är sorgligt inse vilken nivå antifeminsiter är på, men så är det ju nu, och även dessa förtjänar en feminist att stångas mot istället för sedvanlig antifeministisk rundgång.
Jag har aldrig någonsin påstått att alla manliga poliser är felfria, långt därifrån. Det jag menar är den stora skillnaden på fysisk styrka, som är väldigt viktigt att ha om du arbetar på fältet. Det finns säkerligen många saker som har gått fel när det gäller manliga poliser, men i de fallen handlar det sällan om att de är fysiskt svaga.

Får jag lov att fråga vad målet är för dig som hardcore-feminist? Vad är det i Sverige idag, som du vill ska förändras? Inom vilket område anser du att kvinnor blir orättvist behandlade, och hur kan detta förändras rent politiskt? Jag vet att det finns vissa män som behandlar kvinnor illa, absolut. Men detta handlar oftast om att dessa män helt enkelt mår dåligt psykiskt och därför behandlar både män och kvinnor illa. Som sagt, inom vilket område anser du att kvinnor blir illa behandlade, enbart för att de är kvinnor?
Citera
2021-08-22, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandalji
Jag har aldrig någonsin påstått att alla manliga poliser är felfria, långt därifrån. Det jag menar är den stora skillnaden på fysisk styrka, som är väldigt viktigt att ha om du arbetar på fältet. Det finns säkerligen många saker som har gått fel när det gäller manliga poliser, men i de fallen handlar det sällan om att de är fysiskt svaga.

Får jag lov att fråga vad målet är för dig som hardcore-feminist? Vad är det i Sverige idag, som du vill ska förändras? Inom vilket område anser du att kvinnor blir orättvist behandlade, och hur kan detta förändras rent politiskt? Jag vet att det finns vissa män som behandlar kvinnor illa, absolut. Men detta handlar oftast om att dessa män helt enkelt mår dåligt psykiskt och därför behandlar både män och kvinnor illa. Som sagt, inom vilket område anser du att kvinnor blir illa behandlade, enbart för att de är kvinnor?
Återigen, för femte gången? Det är massor med saker som är "väldigt viktig ha som polis".
Fysisk styrka är bare en del. Riskkontroll är en annan, empati, en tredje etc etc.
Kvinnor behövs inom poliskåren. Punkt.

- Sexualitet, fortsatt ett allvarligt problem. jag orkar inte skriva allt där (måste snart röra på mig.)
- Ekonomiska skillnader. Livsinkomst, pensioner och möjlighet ex. kunna skilja sig.
- Barns behov av sina fäder, mäns behov av sina barn.
- Mäns behov av en ändrad roll i samhället som mer tar om hand om mäns fulla potentialer som människor. De ideal som män av tradition lär sig de ska leva i, är fullständigt absurda och tar död på män i hundratusentals varje år.
- Kvinnohatet måste väck en gång för alla...

Allright, nu måste jag avsluta.
Citera
2021-08-22, 20:36
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Hade en kvinna gjort samma som denna man i denna situation?

https://www.youtube.com/watch?v=BuBvoq5kaIc

Jag bara undrar... Vad tror ni?

Jag misstänker att även att även en kvinnlig djurskötare (som jobbat på zoo't) inte ens hade hjälpt till utan helt enkelt skrikigt och stuckit (och hämtat hjälpt förstås) men inte hoppat i och faktiskt försökt rädda kvinnans arm.

Jag gissar på runt 75% av män hade hoppat i och hjälpt henne (på det sättet hon sade, dvs försökt hindra alligatorn att rulla runt).

Gissar även att möjligen 5-10% av kvinnorna hade gjort det också...

Resten hade sprungit iväg och skrikigt om hjälp, en del hade bara skrikigt (till ingen direkt nytta).

Vad tror ni?
Det som förvånar mig mest med klippet är att det är en kvinna som stoppar fram handen och blir biten av krokodilen.
Sån idioti är mer förväntat från män.
Citera
2021-08-27, 16:52
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Hade du som man överhuvudtaget tagit jobbet som krokodilskötare som alltså en kvinna uppenbart gjort?
Den mest lugna i denna film, förutom krokodilen, är faktiskt kvinnan som sitter fast.
Som kvinna hade jag försökt använda skallen, vilket också kvinnan som satt fast gjorde, krokodilen måste hindras i att utöva den slitkraft, den vill göra som sin strategi via att rulla runt, vilket leder till att handen eller hela armen förmodligen hade slitits av. Alltså första prioritet hindra den från att göra detta, tills man kan lösa problemet. Hade jag varit ensam i rummet så hade jag försökt detta på det sätt som varit mest lämpligt, antingen via att lägga mig på den som mannen gör, eller försöka pressa in den i ett hörn så den inte inte kan röra sig, samtidigt som jag hade skrikit för att få dit mer hjälp.

Nöjd?

Och vem fan filmar detta utan att göra något? ett barn?

Haha, det bästa är väl att du inte ens nämnde att mannen i detta fallet gjorde ett bra jobb.

Men visst jag är nöjd, som någon annan nämnde alla är vi olika och reagerar på olika sätt. Men om jag generaliserar lite så misstänker jag att män till större del hade handgripligen hjälpt på det sättet den kvinnliga skötaren sade än kvinnor generellt.
Citera
2021-08-27, 16:57
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det som förvånar mig mest med klippet är att det är en kvinna som stoppar fram handen och blir biten av krokodilen.
Sån idioti är mer förväntat från män.

Haha...

Jag tycker det blev lite av ett "shit happens" moment dock. Och visst kanske hon är lite "slarvig". Inom yrkeskategorin alligator/krokodil "skötare" så tror jag inte det stämmer att det är mer förväntat av män.

Men generaliserar man så tror/tycker jag du har helt rätt!
Citera
2021-08-27, 21:40
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Tror mer siffrorna är kanske 50% av männen och 1% av kvinnorna. Kanske är enda gången en kvinna hoppar in i buren om det är hennes barn som alligatorn bet fast.

Män tar risker och kvinnor gör det inte, kalla det biologi om du vill.

Personligen var min första tanke att försöka attackera alligatorns ögon men kanske bara gör den mer förbannad så kanske inte hade hjälpt alls.
Citera
2021-09-07, 09:30
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Exakt. Jag skriver om individuella skillnader. Kvinnor är inte helt lika varandra. Precis som män inte är helt lika varandra. Så det beror ju på vilken kvinna som står brevid och ser detta, hur hon kommer reagera.

Nu förstår väl både du och jag att det som avses i trådstarten är "hur skulle en typisk kvinna ha gjort i samma situation?". Och all forskning i världen visar på att det finns typiska kvinnor och typiska män, även om varken du eller jag är typiska män eller kvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in