Citat:
Ursprungligen postat av
EnLitenFrys
Är provanställning normalt att förhandla bort? Jag skulle dra öronen åt mig som arbetsgivare om jag fick en sån som absolut inte ville ha provanställning. Kan förstå att man inte vill ha sex månader, men inte ens en månad? Hade tänkt att här har vi en lirare som helst vill chilla.
Ändå överhängande positiv respons i tråden till förfarandet. Jag tycker också det är vettigt för alla parter att snabbt komma fram till om man kan matcha varandra... men samtidigt tar tanken emot personligen.
Som att träffa en ny tjej i baren och säga: "Jag ska flytta ihop med nästa tjej inom 2 år, det blir inga barn, du ska vara bra på att laga mat och städa"... ställa massa krav före man hunnit sälja in sig själv, så att säga.
Nu är det en fråga om vilken person och vilken sitts man sitter i men jag skulle bli väldigtförvånad om någon ens skulle erbjuda mig en provanställning.
Sen är man nyexaminerad eller aktivt sökt sig till företaget är det nog kotym att man får ta en provanställning och tar upp lönen i sluttampen.
Nuförtiden blir det snarast så att man blir tillfrågad av en headhunter. Då är det helt naturligt att lön övriga ersättningar och förmåner kommer in tidigt innan man går vidare och delar CV och intervjuer.
Den Headhunter som erbjuder en provanställning blir inte långvarig i gemet.