2021-08-15, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luripompa
Jag och min sambo flyttade för några år sedan ut på landet i hopp om en lugn och fridfull omgivning. Två grannar - en ensamlevande gubbe samt ett pensionerat par med utflyttade barn. Allt var frid och fröjd. Tills pensionärsparet beslutade att flytta till lägenhet och sålde huset till ett yngre par. Dessa har avynglat sig som kaniner och har numera tre små barn. (Högljudda också, men det hör väl inte till saken. Dessutom har dom skaffat en hund också som dom, needless to say inte hinner ta hand om och som därför är ganska ouppfostrad och skäller hela tiden. Men det hör väl inte heller hit.)

Mannen är åkare och är ute och kör 3-4 dagar i streck, varje vecka. Hans fru är därmed ensam med tre barn och hund ungefär halva veckorna. Kalabalik förstår man ju!! Men även vi, som inte har några egna barn, förstår ju att det kan vara lite livat. Men! Något som jag däremot har svårare att acceptera är konsekvenserna av deras märkliga leverne. När frun är ensam med barnen och vovven hinner hon givetvis inte göra nått annat än att försöka hålla dom vid liv. När mannen är hemma vill hon såklart bli avlöst, vilket man kan förstå, för att hinna med saker hon inte hunnit när han varit borta. Så... När solen börjar gå ner och barnen har somnat, dååå är det dags för gräsklippning, trimning, altanbygge, utbyggnad av huset, uppfyllning av poolen, vedklyvning och fan vet vad.

För mig innebär detta: Fredag kväll, just kommit hem efter en lång arbetsvecka, handlat inför helgen, kanske tränat, lagat middag. Klockan är typ 20.30. Ska äääntligen slå mig ner på min härliga altan mitt ute i skogen, ta ett glas vin med sambon, njuta av lugnet och prata om trevliga saker. Då startas trimmern. Eller ännu värre - gersågen. Jag tror jag blir knäpp!! Hur kan man så fullständigt sakna förståelse för att detta inte är populärt hos grannarna? Eftersom vi bor som vi bor, och dessutom delar på bl.a. vattenbrunn i grannskapet, är jag mån om grannsämjan trots allt. Handen på hjärtat så är jag väl lite konflikträdd också. Kan jag lösa detta på något hyfsat fredligt sätt? Föredrar lösningar i stil med pikar av olika slag, hellre än konfrontation. Ofredliga lösningsförslag tas också gärna emot, kan ju vara kul.
Om ni är flera grannar så lär du inte vara den ende som störs av oljudet. Jag tycker du kan börja med att artigt be dem att dämpa sig. Du kan alltid framföra det skriftligt om det känns jobbigt. Hjälper inte det så hade jag pratat med övriga i den förening som nu förvaltar vattnet. Kan du möjligen prata med kommunen och fråga om hjälp?
Citera
2021-08-15, 21:23
Medlem
elbels avatar
Köp ljudanläggning och dra på slipknot när barnen somnat
Citera
2021-08-15, 21:30
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luripompa
Klockan är typ 20.30. Ska äääntligen slå mig ner på min härliga altan mitt ute i skogen, ta ett glas vin med sambon, njuta av lugnet och prata om trevliga saker. Då startas trimmern. Eller ännu värre - gersågen. Jag tror jag blir knäpp!! Hur kan man så fullständigt sakna förståelse för att detta inte är populärt hos grannarna?
Populärt och Populärt. Är det olagligt? -Nej.

Exempelvis får hantverkare börja banka o väggarna eller borra med Hiltin kl. 07.oo i ett flerfamiljshus.

Mindre mysigt? -Ja. Olagligt? -Nej!

Om man nu är ute och jobbar x antal dagar i veckan hemifrån så vill man kan ta vara på alla timmar på dygnet med solljus för att hinna med sina projekt.
Citera
2021-08-15, 22:27
Medlem
Sommarvikingens avatar
Ganska sjukt hur man kan få störiga grannar ute på landet men i ett vanligt villaområde kan man få tysta grannar, rena mardrömmen, många som bor på landet älskar ju maskiner/högljudda ting. Det är tyvärr inte mycket man kan göra åt saken.

Det bästa är att köpa/bygga hus fritt från grannar, att man köper mark med flera hektar på landet som man äger så närmsta granne kanske bor 400m ifrån en, men det är inte jätte lätt idag såvida man inte är väldigt rik. Det gäller att välja rätt om man vill vara fri från grannar. Du gav mig en redig tankeställare i alla fall. När jag köper hus i framtiden så ska jag tänka en extra gång innan jag köper så jag blir fri från vinkelslipsgrannar.
Citera
2021-08-15, 22:59
Medlem
Peripheryys avatar
Hur många meter bort bor dina grannar? Låter som det inte ligger allt för långt bort eftersom ni delar brunnen.
Citera
2021-09-10, 12:45
Medlem
luripompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Köp ljudanläggning och dra på slipknot när barnen somnat
Beprövad teori som jag använde mig av ibland när jag bodde i lägenhet. Gillar för övrigt Slipknot. Dock undrar jag om det kanske i detta fallet skulle kunna ha motsatt effekt då jag kanske verkar tolerera oljud själv. Slipper ju visserligen höra eländet i alla fall.
Citera
2021-09-10, 12:47
Medlem
luripompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Ganska sjukt hur man kan få störiga grannar ute på landet men i ett vanligt villaområde kan man få tysta grannar, rena mardrömmen, många som bor på landet älskar ju maskiner/högljudda ting. Det är tyvärr inte mycket man kan göra åt saken.

Det bästa är att köpa/bygga hus fritt från grannar, att man köper mark med flera hektar på landet som man äger så närmsta granne kanske bor 400m ifrån en, men det är inte jätte lätt idag såvida man inte är väldigt rik. Det gäller att välja rätt om man vill vara fri från grannar. Du gav mig en redig tankeställare i alla fall. När jag köper hus i framtiden så ska jag tänka en extra gång innan jag köper så jag blir fri från vinkelslipsgrannar.

Härligt att kunna bidra med lite erfarenhet. Verkar mest ha med tur/otur och göra och vill man va på säkra sidan instämmer jag i att man ska ha ordentligt avstånd till grannarna, för sent för mig nu dock. Vi hade bara två hus alldeles nära så vi trodde vi satt säkert men icke.
Citera
2021-09-10, 12:48
Medlem
luripompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Hur många meter bort bor dina grannar? Låter som det inte ligger allt för långt bort eftersom ni delar brunnen.

Korrekt, ganska nära. Mellan husen är det kanske 20 meter. En liten uppfart bara i princip. I övrigt har vi inga hus nära så det känns ju otroligt oturligt att dom enda grannarna ska va så brötiga. Och dessutom slarviga, ligger bröte överallt.
Citera
2021-09-10, 12:49
Medlem
Facades avatar
Jag förstår dom.
Och jag förstår dig.

Det är ibland jag också måste starta gräsklipparen 20.30 på kvällen för att jag annars inte hinner trots bara 1 barn.
Ibland blir det så, det är inte så att man gör det för att peka finger åt alla sina grannar.
Citera
2021-09-10, 12:53
Medlem
luripompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Jag förstår dom.
Och jag förstår dig.

Det är ibland jag också måste starta gräsklipparen 20.30 på kvällen för att jag annars inte hinner trots bara 1 barn.
Ibland blir det så, det är inte så att man gör det för att peka finger åt alla sina grannar.

Absolut, jag förstår också att det kan hända ibland. Men händer det hela tiden är det ju något som inte fungerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in