2021-08-12, 04:57
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Just nu är risken större på svenskt "sparkonto" än valfri investering
Hur kan risken på ett sparkonto med ränta vara större än valfri investering? Förklara gärna.
Citera
2021-08-12, 06:17
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hur kan risken på ett sparkonto med ränta vara större än valfri investering? Förklara gärna.

Med en Inflation som riskerar att gå upp så urholkas dina små ruttna Svenska-enkronor på dagsbasis.
Du får inte en fucking sekin i ränta på lönekonton eller andra sparkonton.

Allt annat än att ha sina kronor på banken är alternativet.

FIAT-klassisk valuta är skräp, men sedan 12 månader så är dom toalettpapper i princip jämfört med alternativen.
Citera
2021-08-12, 08:13
Medlem
Jag hade varit mer lugn om jag haft fonderna ett längre tag och hade en utveckling på 30-60%. Vid en ev krasch/nedgång så hade hag förlorat vinsten primärt men sparat insatsen.
Citera
2021-08-12, 08:42
Medlem
gofigurs avatar
Själv har jag valt att äga mer i aktier än vad jag har pengar.

Stockpicking gäller för mig.
Finns många aktier med reapris. Exempelvis Creaspac och Amhult.
Creaspac handlas för under 98 när alla nyss betalat in 100 kr i cash till dom.
Amhult har kanske högsta substansrabatten bland fastighetsbolagen.

I ditt fall har jag motsvarande 2,5 miljoner i aktier med 2 mille i sparkapital
Senast redigerad av gofigur 2021-08-12 kl. 08:47.
Citera
2021-08-12, 09:10
Medlem
Ingen bankman har väl rekommenderat dig köpa för hela summan direkt. Bättre köpa för 25 000 i månaden, då blir du inte lika påverkad vid nergångar.
Citera
2021-08-12, 09:30
Medlem
gofigurs avatar
https://www.di.se/analys/di-s-experter-sparandet-har-forstort-en-generation/

"”Om man inte tar lån och köper en bostad så är man den stora förloraren. Den största otjänsten som gjorts oss är ”Spara och Slösa”-serien, för om du inte belånar dig och köper aktier halkar du efter relativt”, säger Di:s Gabriel Mellqvist syrligt med hänvisning till den gamla tidningen Lyckoslanten som Sparbanken gav ut för att uppmuntra till sparande.

”Ja det har ju förstört en generation som har blivit alldeles för försiktig”, säger Henrik Mitelman."
Citera
2021-08-12, 09:46
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Själv har jag valt att äga mer i aktier än vad jag har pengar.

Stockpicking gäller för mig.
Finns många aktier med reapris. Exempelvis Creaspac och Amhult.
Creaspac handlas för under 98 när alla nyss betalat in 100 kr i cash till dom.
Amhult har kanske högsta substansrabatten bland fastighetsbolagen.

I ditt fall har jag motsvarande 2,5 miljoner i aktier med 2 mille i sparkapital

Ser nu att din tråd ligger under Fonder och att du troligen inte har möjlighet att välja de rätta aktier själv. I ditt fall skulle jag inte belåna som jag själv gör.
Citera
2021-08-12, 10:06
Medlem
Bob-Dylans avatar
Dela upp köpen över tid, marknaden är klart i en bubbla även om det kan givetvis kan fortsätta uppåt ett bra tag till.
Mycket prat om tapering nu från FED av stödköpen och troligen kommer hösten bjuda på en korrektion.
Gå in med lite i taget.
Citera
2021-08-12, 11:41
Medlem
Klappasäftens avatar
Personligen tror jag nästa stora krasch inte går ner mer än 40%. Mer än så tror jag inte det är på tal om. Det är lugnt så länge du är långsiktig.

Citat:
Ursprungligen postat av AntoineAnne
23 av 30 bolag i OMXS30 är överprisade, många mycket också. Det ligger ras i korten, men när det kommer är omöjligt att spå. Med tanke på att Covid-19 har exploderat i USA på sistone kan det komma när som helst. Vaccinen funkar inte och USA kan INTE öppna upp igen. Fler räddningspaket har inte USA råd med. Hur ska detta gå? Ajajaj. Ras... Panik...

Jag ligger inne med 25 %. Vore kanske bäst att sälja allt.

Och du kan lika gärna ha fel med din spådom. Jag tror själv coronafallen kommer öka i höst av förklarliga skäl men jag tror också dödstalen kommer vara mycket lägre pga vaccinationen.
Senast redigerad av Klappasäften 2021-08-12 kl. 11:43.
Citera
2021-08-12, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av massatassa
Jag hade varit mer lugn om jag haft fonderna ett längre tag och hade en utveckling på 30-60%. Vid en ev krasch/nedgång så hade hag förlorat vinsten primärt men sparat insatsen.

Vad kan ts använda detta till? Är det möjligt att förändra det förflutna?
Citera
2021-08-12, 14:32
Medlem
Den frågan har jag hört sedan 1997.

Svar. Nej.
Citera
2021-08-12, 14:45
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massatassa
Hej! Ställer en fråga som lär få många olika svar! Jag har nyligen gått in med ca 1,4 mille av totalt 2 mille i sparkapital. Dock tänker jag att det är stor risk att vi nått en topp snart, jag kom in väldigt sent. Ligger jag inne med för mycket? Eller bör jag till och med in med mer? Min sparhorisont är väl ca 10 år.

Hur mycket av ert totala sparkapital ligger ni inne med?
Jag har idag lagt ordrar som innebär att jag växlar ned risken från ett antal aktiefonder till mer ränteinriktade fonder (bonds etc). Säg att jag tidigare har haft 50 % aktieexponering så kommer efter bytet ha 30 % aktieexponering. Jag har alltså ganska defensiv inställning. Även om jag skulle ha fel om aktierna fortsätter att stiga, så är jag upp ca 1,5M på senaste 8 månaderna, vilket jag är ganska nöjd med. Nästa 200K per månad enbart i passiva inkomster är ju fantastiskt bra.

Jag tror på aktier på lång sikt och kommer att gå in tyngre på aktiemarknaden igen efter det kommit en rejäl sättning (minst 10-20 %).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in