2022-05-03, 11:56
Medlem
Alkibiadess avatar
Olsbu Röiseland fortsätter en säsong till.
Citera
2022-05-03, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Olsbu Röiseland fortsätter en säsong till.

Når sesongen var ferdig trodde jeg hun kom til å slutte, men har blitt mer og mer tydelig at hun kom til å fortsette.

https://www.skidskytte.se/Nyheter/Nyheter/magnusoscarssonnylandslagslakare/

Ny landslagslege for skiskytterne også, men det virker mer professjonelt gjort enn for langrennslaget.
Citera
2022-05-03, 15:13
Medlem
Elvira vs Marte rond två blir skoj, även om jag tror att Eckhoff kommer vara mer på hugget från start nästa säsong. Hanna, Wierer m.fl. kan förstås också göra en mycket bättre säsong. Någon fransyska kan ju också någon gång gå och bli stabil..

Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Bom var tredje förstaskott är faktiskt direkt häpnadsväckande. Man märkte ju under säsong att hon bommade många förstaskott men jag hade faktiskt inte gissat att det var många. Vad förklaringen till detta vara? Hoppas verkligen att de analyserar detta ordentligt och kan slipa ner det ordentligt till nästa säsong, når hon bara en förstaskottsprocent närmare hennes totala på 80 bör det ju handla om rikligt med poäng som hämtas in.

Hanna är lätt topp-3 i vapenhanteringen. Men i och med att hon är effektiv kommer hon också till skott med högre puls, och där tror jag att det kan bli kontraproduktivt när man blir lite för offensiv. Hade varit väldigt intressant med snittpulsen när hon tar sitt första skott jämfört med andra åkare, jag skulle tippa på högre än många. Förberedelserna är det säkert inget större fel på, eventuellt har hon haft lite problem med ställningen och skjutit samlat men snett vissa serier.
Senast redigerad av frankkk 2022-05-03 kl. 15:15.
Citera
2022-05-03, 16:09
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Hanna är lätt topp-3 i vapenhanteringen. Men i och med att hon är effektiv kommer hon också till skott med högre puls, och där tror jag att det kan bli kontraproduktivt när man blir lite för offensiv. Hade varit väldigt intressant med snittpulsen när hon tar sitt första skott jämfört med andra åkare, jag skulle tippa på högre än många. Förberedelserna är det säkert inget större fel på, eventuellt har hon haft lite problem med ställningen och skjutit samlat men snett vissa serier.

Norska skidskytteförbundet har en ung kille som är utvecklingsansvarig (och som dessutom har disputerat på skidskytte). Han har flera gånger varit med i NRK:s Vinterstudio och redovisat mycket intressanta analyser. Jag har för mig en av dem handlade om pulsen när man kommer in på skjutvallen och hur pulsen ser ut under hela skjutserien.
Citera
2022-05-03, 20:38
Medlem
FNLSs avatar
Tack till Stefan och Sune angående Öbergs bommar. På skott 2-5 bommar hon ungefär var sjätte skott, alltså dubbelt så bra som förstaskottet. Så jag var ju bara tvungen att räkna på om hon satt 83 % även på första, hur mycket bättre hade det blivit? Så metoden blir att räkna varannat bommat förstaskott som träff och dra av 20 sekunder (1 minut i distans) för att se vilken placering det blivit istället. Tiden räknas även av för eventuellt efterföljande jaktstart. Sen skulle ju sånna saker förändra loppets karaktär i övrigt men jag ignorerar det i denna beräkning. I Östersunds distans hade hon missat poäng i vilket fall. Stafetterna ignoreras.

Med de lopp jag räknade som hade hon fått 101 poäng mer, vilket hade tagit henne upp på tredje plats i totalen. 1 seger (den första som syrran tog) och 2 pallplatser gick hon också miste om. Jag kollade också om hon hade reducerat poängen för Röiseland också, och det hade hon. Men faktiskt bara för ett enda lopp, så i totalen var hon inte nära att passera norskan. Inte heller syrran hade hon passerat, blott två gånger fick bommarna betydelse vilket poängmässigt inte räckt.
Citera
2022-05-04, 18:27
Medlem
Wierer tar også (minst) en sesong til.
Citera
2022-05-05, 10:45
Medlem
Kanksje ikke så interresant for den umiddelbare fremtid, men bronsevinner i langrenns sprint i U-23 VM, Nataliya Mekryukova, har skiftet til skiskyting:

https://www.nordicmag.info/la-russe-nataliya-mekryukova-passe-a-son-tour-du-ski-de-fond-au-biathlon-0505/

Hun har visst også giftet seg med bror til Anastasia Shevchenko. Han er assistentrener i skiskytterlaget.

Christina Rieder har lagt opp:

https://www.nordicmag.info/biathlon-lautrichienne-christina-rieder-range-la-carabine-0505/
Senast redigerad av pg46 2022-05-05 kl. 10:49.
Citera
2022-05-06, 09:58
Medlem
Årets landslagstrupper annonsers kl 14 idag. Det blir spännande att se om det blir några större förändringar. Kanske möjligt med tre lag i år? Ett mindre a-landslag än senare år (OS-truppen), Team autoexperten (med fokus på IBU-cupen och plats för Johanna och Emma exempelvis) och ett rent juniorlag.

Skidskytteförbundet la ut en story på instagram i början av veckan med årets landslagskläder och en av dem som hade påsar var Johanna så hon verkar ha fått fortsatt förtroende
Citera
2022-05-06, 10:05
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riwarde
Årets landslagstrupper annonsers kl 14 idag. Det blir spännande att se om det blir några större förändringar. Kanske möjligt med tre lag i år? Ett mindre a-landslag än senare år (OS-truppen), Team autoexperten (med fokus på IBU-cupen och plats för Johanna och Emma exempelvis) och ett rent juniorlag.

Skidskytteförbundet la ut en story på instagram i början av veckan med årets landslagskläder och en av dem som hade påsar var Johanna så hon verkar ha fått fortsatt förtroende

Jag tror mer på ett stort A-landslag (eller att jag vill ha det). Lite märkligt att man skulle låta Skottheim och Johansson vara kvar i A-landslaget under den gångna säsongen när de gått in i väggen och att man skulle peta dem nu när de är tillbaka.
Citera
2022-05-06, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riwarde

Blir nok ikke eget juniorlag da en av trenerne i Team Autoexperten har bekreftet at de vil ha både seniorer og juniorer i laget.

Mest interresant er vel damelaget der jeg kan se alt fra 5 til 9 stk i a-landslaget som mulig. Tenker da på de 5 som jeg anser som sikre på WC-laget hvis alt er noenlunde det samme til neste sesong (Øberg x2, Persson, Brorsson, Nilsson), eller de 8 i laget fra i fjor pluss Sara Andersson.

Herrelaget blir vel sannsynligvis de samme 6 som i fjor.
Citera
2022-05-06, 14:36
Medlem
Alkibiadess avatar
A-laget blir 8+6. Så kan man notera att det blir 3+7 i Team Autoexperten. Visst rimligt att satsa på herrar då de behöver utvecklas men ändå lite snålt att man inte satsar på fler damer.

Magnus Oscarsson blir ny landslagsläkare.
Citera
2022-05-06, 14:41
Medlem
A laget samme som i fjor. Team Autoexperten er:

Oscar Andersson, Älvdalens SKG

Erik Larsson, Mora Biathlon

Emil Nykvist, SK Bore SK

Ella Halvarsson, Biathlon Östersund

Anton Ivarsson, Tullus SG

Alfred Eriksson, Dala-Järna IK

Anna Hedström, I 21 IF

Viktor Brandt, I 2 IF