2021-08-10, 08:21
Medlem
Finans.killens avatar
Hej,

Har ett problem! Jag vill förenkla mitt liv och därför tänkte jag att jag skulle ha liknande "long term" portfölj själv som de portföljer jag sköter åt ett par nära och kära. Well... en grundbult i min egna "gubbportfölj" är VT (Vanguard Total World Index), de som bor inom EUs murar kommer inte åt VT längre pga. MiFID 2 så Vanguard erbjuder ticker:WVCE som är typ samma förutom att utdelningarna återinvesteras.

TOPPEN trodde jag! Jag säljer en massa dåliga indexfonder som ligger och skräpar i min anhörigas portföljer och köper EU versionen av VT (WVCE).
MEN VA FAN! Både NON och AVA tar 0.25% i växlingsavgift!

Kollade på Degiro istället de tar enbart 0.1% i växling! Trevligt!

Nu till frågan; Kan man överföra enskild värdepapper från Degiro till NON och på så sätt komma undan med 0.1% växling (plus de 10 € som är fast avgift för överföring från Degiro)? I Degiros prislista så nämns enbart att 10 € är för att överföra hela portföljen! Innebär det att ISK kontot sedan är stängt? För det vill jag inte! Kan man överföra enskilda värdepapper utan att de tömmer hela kontot?

Varför inte bara stanna på Degiro?

Just för att jag vill förenkla mitt liv och inte behöva ha massa olika mäklare samt att personen i fråga precis efter typ 15 år är bekväm med NON så tänkte inte lära om denna att använda Degiro, "aint gonna happen". Dessutom kan man ta ut krediten och investera utanför börsen något som snart är relevant i situationen så NON är enda alternativet. Det kan man väl inte på Degiro?
Finns det något tak på hur ofta man kan flytta ut tillgångar från Degiro innan de säger stopp?

TLDR; Tanken är att använda Degiro som "mellanlandning" köpa utländska ETFer, betala 0,1% i växling och sedan skicka dessa ETFer tillbaks till NON. Går det?

Edit: Hittade efter mycket letande (kass hemsida tycker jag nog ) denna blankett: https://www.degiro.se/data/pdf/se/Overforing_av_investeringsportfoljen.pdf

Verkar ju lovande detta! Man kan speca "En del av min portfölj överförs (var god bifoga en kopia av din portölj och ange tydligt vilken del av portföljen du vill överföra)"
De nämner också "Överföring av din portfölj kostar € 10,- per aktieslag/position."
Toppen! Detta ska testas! Kanske man kan spara in lite pengar på växlingen!
Senast redigerad av Finans.killen 2021-08-10 kl. 08:34.
Citera
2021-08-10, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Hej,

Har ett problem! Jag vill förenkla mitt liv och därför tänkte jag att jag skulle ha liknande "long term" portfölj själv som de portföljer jag sköter åt ett par nära och kära. Well... en grundbult i min egna "gubbportfölj" är VT (Vanguard Total World Index), de som bor inom EUs murar kommer inte åt VT längre pga. MiFID 2 så Vanguard erbjuder ticker:WVCE som är typ samma förutom att utdelningarna återinvesteras.

TOPPEN trodde jag! Jag säljer en massa dåliga indexfonder som ligger och skräpar i min anhörigas portföljer och köper EU versionen av VT (WVCE).

Nu till frågan; Kan man överföra enskild värdepapper från Degiro till NON och på så sätt komma undan med 0.1% växling (plus de 10 € som är fast avgift för överföring från Degiro)? I Degiros prislista så nämns enbart att 10 € är för att överföra hela portföljen! Innebär det att ISK kontot sedan är stängt? För det vill jag inte! Kan man överföra enskilda värdepapper utan att de tömmer hela kontot?

Just för att jag vill förenkla mitt liv och inte behöva ha massa olika mäklare samt att personen i fråga precis efter typ 15 år är bekväm med NON så tänkte inte lära om denna att använda Degiro, "aint gonna happen". Dessutom kan man ta ut krediten och investera utanför börsen något som snart är relevant i situationen så NON är enda alternativet. Det kan man väl inte på Degiro?
Finns det något tak på hur ofta man kan flytta ut tillgångar från Degiro innan de säger stopp?

TLDR; Tanken är att använda Degiro som "mellanlandning" köpa utländska ETFer, betala 0,1% i växling och sedan skicka dessa ETFer tillbaks till NON. Går det?

Edit: Hittade efter mycket letande (kass hemsida tycker jag nog ) denna blankett: https://www.degiro.se/data/pdf/se/Overforing_av_investeringsportfoljen.pdf

Verkar ju lovande detta! Man kan speca "En del av min portfölj överförs (var god bifoga en kopia av din portölj och ange tydligt vilken del av portföljen du vill överföra)"
De nämner också "Överföring av din portfölj kostar € 10,- per aktieslag/position."

Är du säker på att det blir så mycket bättre att köra VWCE istället för LF Global Indexnära?
Nu har jag inte kvar min Bloomberg pga byte av arbetsgivare så kan inte göra en valutaneutral jämförelse mellan de två produkterna.

Men i punktform:
VWCE:
*0,22 % årlig avgift (0,25% enligt Avanza)
*0,10 % i FX-avgift vid köp/sälj hos Degiro
*Courtage om du köper mer än en gång i månaden samt spread
*€10 för att flytta från Degiro till Nordnet
*Extrajobb vid flytt och handel etc
*€2,50 årlig avgift till Degiro för att handla på utländsk börs
*Följer FTSE All-World Index, dvs ink EM

LF Global Indexnära:
*0,20 % i avgift (0,22 % enligt Avanza)
*0 % i FX-avgift
*Ingen courtageavgift, ingen spread
*Ingen flyttavgift
*Inget extrajobb vid flytt och handel etc
*Ingen årlig avgift för att inneha innehavet
*Följer MSCI World, dvs enbart DM

För att få EM-exponering kan då då också inkludera en EM indexfond. Avgiften ökar lite då men jag tror det netto ändå lönar sig.

Jag körde tidigare VT när den gick att handla via svensk mäklare men har helt och hållet gått över till LF Global Indexnära samt kryddar med lite LF Tillväxtmarknad Indexnära
Citera
2021-08-10, 09:58
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Är du säker på att det blir så mycket bättre att köra VWCE istället för LF Global Indexnära?
Nu har jag inte kvar min Bloomberg pga byte av arbetsgivare så kan inte göra en valutaneutral jämförelse mellan de två produkterna.

Men i punktform:
VWCE:
*0,22 % årlig avgift (0,25% enligt Avanza)
*0,10 % i FX-avgift vid köp/sälj hos Degiro
*Courtage om du köper mer än en gång i månaden samt spread
*€10 för att flytta från Degiro till Nordnet
*Extrajobb vid flytt och handel etc
*€2,50 årlig avgift till Degiro för att handla på utländsk börs
*Följer FTSE All-World Index, dvs ink EM

LF Global Indexnära:
*0,20 % i avgift (0,22 % enligt Avanza)
*0 % i FX-avgift
*Ingen courtageavgift, ingen spread
*Ingen flyttavgift
*Inget extrajobb vid flytt och handel etc
*Ingen årlig avgift för att inneha innehavet
*Följer MSCI World, dvs enbart DM

För att få EM-exponering kan då då också inkludera en EM indexfond. Avgiften ökar lite då men jag tror det netto ändå lönar sig.

Jag körde tidigare VT när den gick att handla via svensk mäklare men har helt och hållet gått över till LF Global Indexnära samt kryddar med lite LF Tillväxtmarknad Indexnära

Tack för input! Och svar! Ja det är helt klart ett alternativ jag har funderat kring.

* Courtaget på Degiro är numera 0 SEK efter att den ingår i "free etf list" hos dem, det var då min tanke uppstod om att "bolla runt" ETFen för att minimera fx fees.

* Spreaden har varit riktigt tight när jag kollade, jag ställde mig på bid och fick fill efter någon minut.

* Extrajobbet tänker jag mig inte är så farligt, beroende på hur mycket personen tänker investera i framtiden (förmodligen begränsat) så kan jag flytta en gång per år eller något. Den stora grejen är att få bort 5-6 olika indexfonder från Svensk banker och ersätta dem med VT(WVCE) nu och då blir det en transaktion och sedan "down the road" eventuellt fler, ursäkta om det var otydligt jag svamlar en hel del.

* Den stora anledningen till att jag tycker personen ska byta är för att LF inte diversifierar bort all risk! De sorterar på ESG och det gör inte Vanguard så om man ska diversifiera bort all "unsystemtic risk" så tror jag ingen svensk indexfond är ett bra alternativ. "Prove me gärna wrong here!" Fonder i Svedala är jävligt mycket smidigare än ETFer så om någon kan argumentera mot detta så blir ingen gladare än jag!

* 2,5 Euro är inte relevanta för att det kommer ligga lite andra värdepapper (obetydlig summa men anyway) och skräpa så avgiften åker de på i alla fall.

När jag räknar ihop allt och viktar LF Global och LF EM (11,8% LF EM) så blir WVCE billigare efter 7 år "buy n hold".

Personen i fråga avser att hålla längre än 7 år.

SPP Global är ju en bubblare men även den kör ESG och kostar 0,31% så då blir ETFen billigare redan år 3.
Citera
2023-10-29, 13:47
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Hej,

Får man fråga hur stor förväntad besparing det är på 0.15% som verkligen motiverar detta krånglet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in