2021-08-09, 22:51
Medlem
Min ångest är fortfarande så in åt helvete dålig. Det gör ont i mig, jag går upp i vikt, jag mår illa, har migrän, yrsel och susande känsla.

Känns som att det inte spelar någon roll vilken medicin jag en provar så hjälper ingenting. Blir bara sämre och sämre och vet knappt vad jag ska göra längre.

Känns som att jag behöver bli inlagd för att någon ska ta mig och min medicin på allvar för den medicinering läkaren gör just nu är bara total felbedömning men jag vet också att man inte får någon bra hjälp när man ligger inne och hatar att vara där inne. Har så traumatiska minnen från det, känns som att det skulle vara ett magplask ner baksteg och dom skulle avbryta min utredning för asperger.

Hur fan orkar man kämpa? Äter idag 600 mg Gabapentin utdelat på morgon, lunch, middag. 150 mg Sertralin, 75 mg venlafaxin (trappar ur venlafaxin), 2 inderal på morgonen, 2 på kväll 10 mg styck, 100 mg lamictal, 2 morgon, 2 lunch, 2 kväll.
Citera
2021-08-09, 22:54
Medlem
jagarinleggens avatar
Bra fråga. Varför skulle de avbryta din utredning för asperger? Min gick smidigt till.
Citera
2021-08-09, 23:32
Avslutad
Jag skulle kunna rekommendera dig ett antal bra tillvägagångssätt för att hitta orsaken till att du mår dåligt. Men jag är inte läkare och jag ska inte göra deras jobb.

Men en sak är faktiskt att tillåta dig snöa in på olika saker och att inte se det pessimistiskt. Var i din lilla värld och ta det lugnt. Stressa inte. Andas i ditt eget tempo. Sätt ut medicinen om du kan. Börja träna kroppen, vara sig du känner för det eller inte.
Viktig att komma ihåg är att bara Du vet hur du mår bra och vad som är viktigt för Dig.
Senast redigerad av raeZ9aeph0 2021-08-09 kl. 23:51.
Citera
2021-08-10, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Min ångest är fortfarande så in åt helvete dålig. Det gör ont i mig, jag går upp i vikt, jag mår illa, har migrän, yrsel och susande känsla.

Känns som att det inte spelar någon roll vilken medicin jag en provar så hjälper ingenting. Blir bara sämre och sämre och vet knappt vad jag ska göra längre.

Känns som att jag behöver bli inlagd för att någon ska ta mig och min medicin på allvar för den medicinering läkaren gör just nu är bara total felbedömning men jag vet också att man inte får någon bra hjälp när man ligger inne och hatar att vara där inne. Har så traumatiska minnen från det, känns som att det skulle vara ett magplask ner baksteg och dom skulle avbryta min utredning för asperger.

Hur fan orkar man kämpa? Äter idag 600 mg Gabapentin utdelat på morgon, lunch, middag. 150 mg Sertralin, 75 mg venlafaxin (trappar ur venlafaxin), 2 inderal på morgonen, 2 på kväll 10 mg styck, 100 mg lamictal, 2 morgon, 2 lunch, 2 kväll.
Går du i KBT, samtal eller nåt? Annars vore det kanske nåt att testa?
Tycker du borde ta upp med din läkare om du verkligen behöver alla dessa mediciner med så hög dos, finns ju ingen mening att ta det om du inte känner att det hjälper? Kanske det är biverkningar av nån medicin som gör att du har yrsel, migrän osv? Sertralin gick jag upp jättemycket i vikt av, viktuppgång är ju en av biverkningarna på den. Nu äter jag Fluoxetin istället och har gått ner i vikt. Lamictal äter jag också, det funkar inte för min ångest så jag har halverat dosen nu eftersom jag fått för höga levervärden sen jag började äta den.
Prata med läkaren om att ta prov på koncentrationen i blodet av Sertralin, min var dubbelt så hög som den skulle vara så jag fick trappa ner snabbt.

Oxascand är det enda som fungerat riktigt bra för mig när det gäller ångest, synd bara att det är beroendeframkallande...

Hoppas du får må bättre snart!
Citera
2021-08-10, 00:28
Medlem
Citat:

Glömde skriva att du ska byta läkare om du inte är nöjd med den du har. Har själv träffat den ena konstigare än den andra som jag bytt ut. Stå på dig när det gäller din vård, inte så lätt när man mår dåligt, jag vet, men du har rätt att vara delaktig i behandlingen, det står i patientlagen.
Citera
2021-08-10, 14:37
Medlem
Kan det vara så att du anser att läkarens medicinering är en total felbedömning för att du inte fått förklarat för dig varför hen valde dessa mediciner?

Inderal är en blodtrycks medicin, och resten av dina mediciner är ganska standard om man har en patient med svårbehandlad depression/ångest, sanningen är att det inte finns några klockrena alternativ när SSRI/SNRI inte fungerar så man går då över till mediciner som antingen har värre biverkningar (ECT/gammal antidepp) eller mediciner som inte har lika stor träffsäkerhet (stänmingsstabiliserande, antipsykotika mm.)

Minns att du provat Lyrica förut, och nu har du Gabapentin. När man provat de två för ångest/värk så är det liksom bensos som finns kvar, vilket läkaren såklart undviker.

Vad är det som är fel med din medicinering? Är det biverkningar som inte är värt det?
Citera
2021-08-10, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kossemu
Kan det vara så att du anser att läkarens medicinering är en total felbedömning för att du inte fått förklarat för dig varför hen valde dessa mediciner?

Inderal är en blodtrycks medicin, och resten av dina mediciner är ganska standard om man har en patient med svårbehandlad depression/ångest, sanningen är att det inte finns några klockrena alternativ när SSRI/SNRI inte fungerar så man går då över till mediciner som antingen har värre biverkningar (ECT/gammal antidepp) eller mediciner som inte har lika stor träffsäkerhet (stänmingsstabiliserande, antipsykotika mm.)

Minns att du provat Lyrica förut, och nu har du Gabapentin. När man provat de två för ångest/värk så är det liksom bensos som finns kvar, vilket läkaren såklart undviker.

Vad är det som är fel med din medicinering? Är det biverkningar som inte är värt det?

Felet med medinceringen är ju att det inte hjälper. Och det är som du säger, det finns snart ingenting kvar. Fattar inte varför jag mår som jag mår, då det inte finns mycket negativt i vardagen. Visst suger det att jag inte kommer kunna jobba utomlands längre antagligen, att jag har värk dygnet runt och att mitt liv är ganska tomt. Men på något sätt har jag kommit till en noll punkt där jag tycker det är okej jag har en okej vardag.

Varför jag har ångest är antagligen för allt det gamla som finns kvar i mig som behöver bearbetas men jag får ingen terapi oavsett när jag frågar om det och vet inte hur jag ska kunna lösa det själv.

Medicinen hjälper ju som sagt inte har fortfarande ångest från helvetet. Har också biverkningar, går upp i vikt, är glömsk, har yrsel och susande känsla.
Citera
2021-08-11, 11:24
Medlem
Citat:

https://en.wikipedia.org/wiki/Differential_diagnoses_of_depression

Börja med att utesluta Borrelia.
Citera
2021-08-11, 22:10
Medlem
Testa Anafranil. Har också lidit länge av ångest och lider fortfarande... men det går åt bättringshållet sedan jag började med Anafranil.

Anafranil tillhörgruppen TCA (inte SSRI). Har fler biverkningar visserliggen men har också starkare effekt serotininsystemet i hjärnan.

Provat Sertalin och Venlafaxin utan bra resultat. Escitalopram hade jag i 13 år, slutade fungera därefter.

Nu testar jag Anafranil och det går frammåt.
Citera
2021-08-11, 22:11
Avslutad
Åk in till psyk ett tag då och försök få
Bukt på ditt liv /tillvaro . Funkade för mig ( ett tag) när jag mådde som värst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in