Citat:
Ursprungligen postat av
Skrilllex
Och dom som åker in efter ett självmord får ligga i ett kallt rum i patient säng
Kanske bältad kanske bättre att åka till sin mamma istället.
Jag vet inte riktigt så jag ska inte uttala mig
De jag känner som har blivit intagna tex med ambulans efter ett självmordsförsök har inte blivit varken inlåsta eller bältade.
Däremot så har de hamnat på PIVA (Psykiatrisk intensivårdsavdelning) med självmordsvak, dvs personal som punktmarkerar dem dygnet runt för deras eget bästa.
När de anser att de inte längre utgör en fara för sig själva men ändå inte mår helt ok så slussas de upp till en vanlig slutenvårdsavdelning.
Till en början har en sådan patient varken rätt till frigång dvs får inte gå ut ens med personal eller rätt till permission.
När patienten sedan mår bättre så lättas restriktionerna och till slut så blir man hemskickad med obligatorisk uppföljning inom öppenvården.
Bältad blir man bara om man är extremt utåtagerande och en påtaglig fara inte bara för sig själv utan även för personalen.
Ett beslut om bältesläggning måste fattas av en läkare och beslutet måste omprövas efter vissa tidsintervaller, jag har för mig att det är var 6:e timme.