Citat:
Ursprungligen postat av
Icebar
Har fått en bitcoin I gåva men har sjukersättning/sjukpension och bostadsbidrag för barnfamilj samt bostadstillägg.
Det står på ansökningarna att man ska skriva om man har obligationer, aktier och kapitalvinst (har jag för mej).
Måste jag då tala om att jag äger en bitcoin och sen tvingas leva på dom pengarna istället?
Jag har tänkt skatta om jag säljer men har stora hål att stoppa pengarna i + att jag vill ge en summa till mina barn.
Såvitt jag har förstått det: Har du dem på en privat bitcoinplånbok i mobilen eller datorn, och fått kryptovalutan i
gåva utan någon motprestation, så är det inget kapital som behöver redovisas för myndigheter. Jag vill inte uppvigla till brott, men säg att jag har fel och lagen skulle vara sådan att du behöver göra det, hur ska FK/Skatteverket visa på att du sitter på coinsen, alls? Går typ inte. Om du inte skrivit på ett gåvobrev att du tagit emot dem, som diarieförts.
Däremot, om du växlar dem till en annan kryptovaluta eller vanlig valuta, eller sätter in dem på en kryptobörs, så ska du skatta 30% av det växlade beloppet genast (det är en kapitalvinst). Spelar ingen roll om börsen går i konkurs sekunden efter det att du satt in pengarna och du aldrig får ut något. Du är ändå omedelbart skattskyldig i kronor.