2021-07-29, 12:35
Medlem
Jag går just nu på lamotrigin 150 mg, escitalopram 20 mg och mirtazapin 30 mg. I början när jag fick medicinerna så fungerade dem prima. Lamotriginet var räddaren framförallt. Sedan efter ett trauma så fick jag ett stort ångestpåslag som varade under några dagar, sedan mådde jag bättre igen, men inte lika bra som innan. Nu har det gått tre år sedan dess och jag vill få tillbaka mitt mående. Så har nu börjat att starta om medicinerna på eget bevåg (det tar sån sjukt lång tid att ens få prata med läkare i telefon nuförtiden).

Jag har slutat tvärt med escitalopramen för tre dagar sedan, det har gått okej, men börjar känna av det nu. Jag gick ned till 7,5 mg mirtazapin samt 50 mg lamotrigin för tre dagar sedan också. Som jag förstår det komme escitalopramen vara ute ur systemet om cirka tre dagar (enligt halveringstid). Jag tänker härda ut åtminstone tre dagar till och antagligen ta lite stesolid och lergigan vid behov. Därefter undrar jag vilken den bästa strategin är? Jag funderar på om jag ska gå upp till 20 mg escitalopram, 30 mg mirtazapin och 150 mg lamotrigin på direkten för att "chocka" in kroppen eller om jag ska ta det lugnare? Har gjort liknande strategi förut och fick en ihängande ångest cirka två dygn och sedan blev det bättre.

Vad tror ni? Har någon av er gjort något liknande och hur gick det?
Citera
2021-07-29, 13:54
Medlem
Driparns avatar
Sluta fanemej inte med dina ssri direkt!! Herregud. Du märker vad jag menar från och med dag 3. Det är när kroppen inte får medicinen som abstinensen kommer. Och den KOMMER att dyka upp.

Sen, varför frågar du inte bara din läkare/psykiater? Jag tänkte som dig en gång i tiden, allt gick bra i en månad eller två tills det blev ett återfall och det nästan blev kundalini på mig.

Det är lätt att göra sånt här när man mår bra men du kommer ångra dig. Ta det sakta. Sänk långsamt, och om du vill ha en nystart med medicinen, bara höj doseringen. Om du slutar helt så kommer medicinen behöva sättas in från 0 igen, och du kommer få alla insättningsymptom. Igen.

Tl;dr - det är en hemsk idé. Höj doseringen istället.
Citera
2021-07-29, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driparn
Sluta fanemej inte med dina ssri direkt!! Herregud. Du märker vad jag menar från och med dag 3. Det är när kroppen inte får medicinen som abstinensen kommer. Och den KOMMER att dyka upp.

Sen, varför frågar du inte bara din läkare/psykiater? Jag tänkte som dig en gång i tiden, allt gick bra i en månad eller två tills det blev ett återfall och det nästan blev kundalini på mig.

Det är lätt att göra sånt här när man mår bra men du kommer ångra dig. Ta det sakta. Sänk långsamt, och om du vill ha en nystart med medicinen, bara höj doseringen. Om du slutar helt så kommer medicinen behöva sättas in från 0 igen, och du kommer få alla insättningsymptom. Igen.

Tl;dr - det är en hemsk idé. Höj doseringen istället.

Saken är den att jag hamnat i en svacka där min medicin inte fungerar exakt som den ska, därför tänkte jag att om jag mår sämre än vanligt så kan jag lika gärna sluta cold turkey och härda ut alla ut- och insättningssymptom. Jag tänker nog köra på med detta i högst två veckor. Är inne på dag tre nu och känner delvis abstinens. Räknar med att det kommer vara kämpigt och att jag inte kan hålla ut i mer än två veckor, därför är jag nöjd om jag lyckas stå ut i 6-7 dagar. Jag frågar inte min läkare/psykiatriker eftersom att det kommer ta lång tid att ens komma i kontakt med dem, väntetiden är sjukt lång där jag bor.
Citera
2021-07-29, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djuposv
Saken är den att jag hamnat i en svacka där min medicin inte fungerar exakt som den ska, därför tänkte jag att om jag mår sämre än vanligt så kan jag lika gärna sluta cold turkey och härda ut alla ut- och insättningssymptom. Jag tänker nog köra på med detta i högst två veckor. Är inne på dag tre nu och känner delvis abstinens. Räknar med att det kommer vara kämpigt och att jag inte kan hålla ut i mer än två veckor, därför är jag nöjd om jag lyckas stå ut i 6-7 dagar. Jag frågar inte min läkare/psykiatriker eftersom att det kommer ta lång tid att ens komma i kontakt med dem, väntetiden är sjukt lång där jag bor.

Antar att du har koll på lamictal och hur länge du kan vara utan innan du behöver göra om hela upptrappningen så att du inte riskerar allvarliga biverkningar. Jag har aldrig provat göra som du, jag brukar sluta med mina mediciner utan målet att börja ta dem igen. Misstänker att båda sätten är ganska dåliga.
Citera
2021-07-29, 17:06
Medlem
Port-charlottes avatar
Låter ju inte klokt,är inte riktigt sådär medicinerna fungerar,att du kan starta om dem, ev höj mirtan till 45mg .sedan hård fysisk träning,bra mat och sömn .och gör allt för att få ner stressnivåerna i kroppen
Citera
2021-07-29, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
Antar att du har koll på lamictal och hur länge du kan vara utan innan du behöver göra om hela upptrappningen så att du inte riskerar allvarliga biverkningar. Jag har aldrig provat göra som du, jag brukar sluta med mina mediciner utan målet att börja ta dem igen. Misstänker att båda sätten är ganska dåliga.

Mjo, hade jag slutat tvärt med lamictal så hade jag riskerat några av de allvarligaste biverkningarna om jag började trappa upp till 100 mg eller ens 50 mg på direkten.

Citat:
Ursprungligen postat av Port-charlotte
Låter ju inte klokt,är inte riktigt sådär medicinerna fungerar,att du kan starta om dem, ev höj mirtan till 45mg .sedan hård fysisk träning,bra mat och sömn .och gör allt för att få ner stressnivåerna i kroppen

Kommer definitivt börja med träningen, kosten osv. när väl mitt experiment är över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in