2021-08-30, 18:55
Bannlyst
Till och börja med ska vi väl inte säga att det är så svårt ändå. Det är lite annorlunda, och man måste investera lite tankeverksamhet om man är seriös.

Dessutom kan man köra dual-boot med både windows och Linux på samma hårddisk. Det gör många med mig och fungerar lysande. Jag använder fortfarande lilo, men när Slackware 15 släpps förhoppningsvis inom några månader kommer jag gå över till Grub2.

Jag spelar nästan aldrig spel på datorn. Men i bland får jag lite nostalgi om att spela Wolfenstein eller Duke Nukem. Fina minnen från förr!

Citat:
Ursprungligen postat av slashx
Det är väl absolut sant, men med saker som Vulkan och Steam Proton så har ju saker förändrats i rask takt. Bara att kika på valfritt spel på www.protondb.com för att se om det funkar.

Edit: Såg att det redan nämnts av ovanstående talare
Citera
2021-08-30, 19:07
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindriven
Till och börja med ska vi väl inte säga att det är så svårt ändå. Det är lite annorlunda, och man måste investera lite tankeverksamhet om man är seriös.

Dessutom kan man köra dual-boot med både windows och Linux på samma hårddisk. Det gör många med mig och fungerar lysande. Jag använder fortfarande lilo, men när Slackware 15 släpps förhoppningsvis inom några månader kommer jag gå över till Grub2.

Jag spelar nästan aldrig spel på datorn. Men i bland får jag lite nostalgi om att spela Wolfenstein eller Duke Nukem. Fina minnen från förr!
Intressant att höra.
Bara ett tillägg. Om någon här tänker börja med Linux. Ta inte Slackware!
Förr ansågs Ubuntu och Mint som de mest användarvänliga. Så jag vande mig vid Ubuntu. (Trots att jag inte är någon Shuttleworth fan boy.) Dessa system brukar inte vålla svårigheter.
Senast redigerad av wwr 2021-08-30 kl. 19:13.
Citera
2021-08-30, 19:14
Bannlyst
Du har rätt! Slackware är inte den lättaste distributionen.

Det har varit mitt val sedan 1994, men det finns lättare distar för nybörjare, så klart!

Och med det sagt.. RTFM!

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Intressant att höra.
Bara ett tillägg. Om någon här tänker börja med Linux. Ta inte Slackware!
"På min tid" var det Ubuntu och Mint som var de mest användarvänliga. Så jag vande mig vid Ubuntu. Dessa system brukar inte vålla svårigheter.
Senast redigerad av Bensindriven 2021-08-30 kl. 19:21.
Citera
2021-08-30, 19:50
Medlem
Om du är en en ren "konsument" så ska du nog inte ha Linux om du vill gå utanför Office/Surfa/Facebook gränserna. Det går lätt att installera en del programvaror men det är programvaror från den programvarubank som operativet tillhandahåller och visst finns det program men kanske inte allt det du vill. Då kan man googla och ladda ner och försöka installera. Det finns ett flertal olika sätt att installera. Oftast via "DOS-fönster" eller som det heter, CLI. Command Line Interface.

Har du en gammal laptop som är typ 5-7 år så kan du installera Linux Mint på den och det får bytt liv. Min sambo kör videoredigering på en sån och hon är total novis. Det funkar bra.

Jag använder Linux både privat och på jobbet (även Windows) men jag är mjukvarukonstruktör så jag har Linux som nöje men även i arbetet. Linux är muskler. Det finns mycket under huven men man lär vara sugen på att lära sig.
Citera
2021-08-30, 20:39
Medlem
wwrs avatar
Tyvärr är installationsguiderna inte riktigt bra. Jag är lite konspiratorisk och frågar mig om de som skriver guider är mutade av Windows. Installationen innehåller en del moment som den som aldrig gjort den tidigare kanske inte sett. Därefter är systemet enklare att sköta.

Det här var det bästa jag kunde googla fram. Jag hittade inget på svenska.
https://itsfoss.com/install-ubuntu-1404-dual-boot-mode-windows-8-81-uefi/

Den beskriver hur man

1. komprimerar Windows på disken så att Linux också får plats
2. laddar ned Linux och placerar på en USB-sticka
3. startar om datorn från USB-stickan och installerar Linux på den tomma delen av disken, vid sidan av Windows

Detta är med reservation för att jag själv inte installerat Linux på några år och mest använt Ubuntu
Citera
2021-08-31, 15:02
Medlem
JokkMokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadin-Yasin
Pop!_OS av System76 ser riktigt läckert ut, nån som testat?

https://pop.system76.com/

Japp, jag har kört det ett tag.

Oavsett vilken dist och arkitektur så tenderar jag att alltid ramla tillbaka till Debian eller iaf Debianbaserade dists. Pop är Debianbaserat likaså

Som många har nämnt så är GPU drivers inte jättehett men det finns absolut kort som stöds så pass bra att man kan spela.

Gör man sin hemläxa innan så går det oftast bra.
Citera
2021-09-06, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Står i krokarna att gå över till nytt operativsystem. Är så trött på Windows. Men använder datorer i jobbet, så för mig är det är en större fråga än att bara 'byta och se vad som händer'.

Gillar känslan och upplägget av Linux, och dom program och processer som jag känner till från Linux tycks bara funka och vara logiskt upplagda - utan Windows 'överförenklade' och samtidigt ostadiga tillkrånglande. Jag är så fall mera av Ubuntu-typen förstås, möjligen Debian.

Men detaljer som får mig att tveka på Linux, och istället blicka mot Mac, är främst att det verkar finnas ganska lite programvaror som görs för Linux. För nåt år sen köpte jag ny systemkamera, och då fanns det mjukvara för kameran både för att använda i allmänna hanteringen, men även för fjärrstyrning till fotografering m.m. Det är kanon och funkar. Den mjukvaran fanns för Win och Mac, men inte Linux. Detsamma verkar gälla mycket, att det finns för Win och ofta (men inte alltid) för Mac, men väldigt sällan för Linux. Jag använde Box.com ett tag, hade sync client och annat godis för Win och Mac, men ingenting alls för Linux.

Jag är mer av en som använder datorn för att göra jobb bättre, snarare än att göra datorn bättre på att jobba, så jag behöver att saker fungerar relativt rakt på. En Workstation-människa med andra ord. Jag vill inte behöva ägna 1-2 veckor åt att skapa ett avancerat Bash- eller Python-program för att jag inte hittar någon backup-lösning som inte har det jag behöver t.ex. Mediaprogram som Premiere för Video, Logic för ljud, Photoshop för bild osv verkar inte ha många seriösa motsvarigheter på Linux-sidan, och det verkar inte ha växt till sig alltför mycket på den fronten dom sista 5 åren heller.

Men Linux verkar å andra sidan ha en stor användar-bas som skriver egna script och applikationer som delas mellan varandra via nätet, så kanske kan Linux väga upp en del på den fronten?

Jag har en känsla av att Linux lagt mer krutet på server-marknaden dom sista 20 åren, så det är mest detta (allt ovanstående) som får mig att tveka gällande Linux. Mac däremot har ju ett nästan överdrivet genomarbetat eko-system för både mjuk och hårdvara.

Vill fråga ni som varit en del av Linux eko-system en längre tid, om min uppfattning är mer sann än fel? Och detta utan att döma ut vare sig Linux eller något annat bara för det. Linux är absolut seriöst, men för någon som behöver mest Workstation-användning, med bara lite customisering och enstaka egna program osv ...?

Tackar för svar, tips och åsikter

Om du håller på mycket med foto, film och redigering kommer du sannolikt bli mest kreativ på en Mac. Linux har sin plats, men flest för de som är tekniskt intresserade eller en viss typ av programmerare.

Inte så att du inte kan göra i princip allt på vilken plattform/OS du än väljer, men hemma har jag både Windows/MacOS och Linux, och alla har de sin uppgift. Skulle jag tvingas välja en av dem skulle det sannolikt bli MacOS, tätt följt av Windows. Inte för att jag älskar Windows eller för den delen Microsoft, men skulle ha svårt att kunna spela de spel jag spelar problemfritt på både Mac och Linux.
Citera
2021-09-06, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Fast för att vända på steken - jag skulle hjälpa en kompis installera windows och tro mig ALLT är vansinnigt svårt. Drivrutiner ska hämtas från konstiga källor istället för som i Linux bara funkar och finns "förinstallerat"

Vill verkligen föreslå att du testar igen - 10 år sen var Linux en helt annan pryl.

Nja, vad menar du med ”konstiga sidor”? Som regel behöver du besöka två sidor efter att du installerat Windows för drivrutiner. Tillverkarnas hemsidor för ditt modekort samt grafikkort. Tycker inte dessa är särskilt konstiga överhuvudtaget.

Visst kan det bli fler sidor om du har kringutrustning, men så svårt att lista ut var man hittar drivrutiner till exempelvis en logitech ratt är det ju knappast.
Citera
2021-09-06, 23:40
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindriven

Generellt sett skulle jag inte rekommendera dual boot till någon som är van vid WIndows, och är nybörjare på Linux. Jag talar ur egen erfarenhet nu, och vi är alla så klart olika, men det hela blir bara omständligt. Säg att det är spel man vill ha Windows för, man orkar inte starta om datorn varje gång man skal hoppa in i ett spel, och sedan tillbaka till Linux när man har spelat färdigt. Själv hade jag dual boot under många år, men det var först när jag bestämde mig för att aldrig mer använda Windows, och raderade det från datorn, som jag faktiskt började använda Linux. Det var lite frustrerande i början,m en man vänjer sig snabbt.
Citera
2021-09-07, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Om du håller på mycket med foto, film och redigering kommer du sannolikt bli mest kreativ på en Mac. Linux har sin plats, men flest för de som är tekniskt intresserade eller en viss typ av programmerare.

Inte så att du inte kan göra i princip allt på vilken plattform/OS du än väljer, men hemma har jag både Windows/MacOS och Linux, och alla har de sin uppgift. Skulle jag tvingas välja en av dem skulle det sannolikt bli MacOS, tätt följt av Windows. Inte för att jag älskar Windows eller för den delen Microsoft, men skulle ha svårt att kunna spela de spel jag spelar problemfritt på både Mac och Linux.

Jag tar mig den friheten att kommentera det du har skrivit med några förbehåll - Jag håller inte på med varken video eller fotoredigering.

Linux är absolut inte borte väck när det kommer till både video och foto redigering - så att man blir mest kreativ med en Mac kan jag inta ta för något mera än en påstand :-)

Lite snabbsökande på nätet avslöjade detta till Linux:
Liste med programm till videoredigering
Lista med program för foto redigering

Men som jag skrev - jag håller inte på med varken video eller fotoredigering (och jag har heller inte brukt en Mac förut). så det blir mer eller mindre omöjligt för mig att jamföra utbudet mellan varandra.
Citera
2021-09-07, 09:23
Medlem
Finns för och nackdelar. Men sammanfattas bra i tråden tycker jag.
Citera
2021-09-07, 10:05
Medlem
wwrs avatar
Jag är ju lite konspiratorisk Jag tror en del av krånglet är ditlagt med avsikt. Installationen kunde vara enklare. Men i grunden är Linux bättre på de flesta sätt, bara man vänjer sig. Även enkelt.

Skulle koppla ihop telefonen med den gamla Linuxdatorn över nätverket. Gick bet på apparna, de kunde inte skriva mot datorn. Jag hade nog missat några rättigheter. (Vägrade betalappen) Men det borde ha förklarats i apparna. Fick till slut installera FTP-server vilket ju inte skall behövas. Det borde bara finnas appar med enkla instruktioner hur man sätter rättigheter på disken.

Jag tror alltså att den här "hacker-sk-ten" är avsktligt inlagd för att förhindra att Linux helt skall köra över Windows även på persondatorsidan.

Jag började med Windows och Linux tillsammans på disken och gick gradvis över till Linux. Jag hade i alla fall turen att aldrig ha några stora problem. jag rekommenderar Linux varmt.

Jag vet inte heller om det finns någon app till Windows som direkt kopplar ihop telefonen med datorn och skriver i båda riktningarna.

Windows står väl fortfarande och gör en massa saker när man inte använder det? Linux-datorn är tyst när man inte arbetar med den. Det underlättar bl.a felsökning. Funktionen i mitt bredband svajade kraftigt. Det är lättare att argumentera med Telia att datorn inte ändrar funktion när den inte gör andra saker samtidigt. Laptopen jag kör nu är från runt 2009. Den funkar för de enkla saker jag gör nu.
Senast redigerad av wwr 2021-09-07 kl. 10:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in