2021-07-19, 13:49
Medlem
Jag håller på och läser Digital Libido av Alexander Bard och Jan Söderqvist och det känns som jag har svårt att greppa vart och var annat ord som slängs ut. Jag undrar om det finns någon duktig här som på ett grundligt men lättbegripligt sätt kan förklara vad dessa ord betyder:

Metafysisk

Metateknisk

Fenomenologi

Paradigmatisk

Dialektisk

Kartianska
2021-07-19, 14:02
Bannlyst
Har du inte google?
2021-07-19, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Jag håller på och läser Digital Libido av Alexander Bard och Jan Söderqvist och det känns som jag har svårt att greppa vart och var annat ord som slängs ut. Jag undrar om det finns någon duktig här som på ett grundligt men lättbegripligt sätt kan förklara vad dessa ord betyder:

Metafysisk
Andlig, något man inte kan ta på.

Metateknisk

Fenomenologi
Läran om fenomen

Paradigmatisk

Dialektisk
Logiskt

Kartianska

I brist på annat.. så hjälpte jag dig med det jag kunde.
2021-07-19, 14:24
Medlem
Citat:

Citat:
Metafysisk

"efter fysiken" enligt vissa filosofihistoriker kapitlen efter fysiken i Aristoteles skrifter. Hos Aristoteles kallades dock metafysik "första principer". Några områden inom metafysik är ontologi (vad är det mest grundläggande som finns?), vad tiden är, vad personlig identitet är, mm. Tänk dig metafysik som det mest grundläggande man kan studera.

Citat:
Metateknisk

Vet ej - ge sammanhanget.

Citat:
Fenomenologi

Komplicerat. Men fenomen är, till skillnad från sken, det som visar sig som det är. Så om du tar ett tankens föremål (det kan vara ett konkret objekt eller ett abstrakt) så kan du skala bort allt tillfälligt, och bortse från om den verkligen finns i yttervärlden, till vad den är i sig självt och vad dess mening är. Alltså en stol är si och så, och dess mening beror på den och den förutsättningen. Vi behöver inte bry oss om ett föremåls status i yttervärlden för att säga något om den, den visar sig självt vad den är, med andra ord den är ett fenomen.

Citat:
Paradigmatisk

Paradigm är en hyfsat likvärdig term på forskningsprogram. Som skillnaden mellan newtonsk fysik och einsteins relativitetsteori. När einsteins fysik tog över skedde ett paradigmskifte.

Citat:
Dialektisk

Kommer från samtalen redan hos Sokrates. Skulle gissa på att Bard och Söderqvist syftar på traditionen från Hegel. Denne menade att världsanden (ungefär psyke eller själ) utvecklar sig självt till det absoluta. För att förklara: varje begrepp har sin motsats, och dynamiken dem emellan producerar en motsatsernas förening. Så du har abstraktion -> negation -> konkretion. De flesta använder dock termerna tes - antites - syntes (som kommer från filosofen Fichte.)

Det mest lättförstådda sätt detta kom till uttryck var Marx dialektiska materialism. Han menade att produktionsförhållandena (vilka som äger vad, vilka som är underordnande) skapar en ny syntes på ett historiskt materiellt sätt. Så inom kapitalismen är kapitalet privatägt, och på grund av profitkvotens fallande tendens, så måste arbetarna utsugas ännu mer, vilket leder till en revolutionär kraft som skapar konkretionen (med andra ord syntesen) proletaritets diktatur och kommunism.

Citat:
Kartianska

Kommer från Descartes. Men måste veta sammanhanget för att säga vad de menar med det.
2021-07-19, 14:31
Medlem
Idumeas avatar
Metafysisk - Metafysik är ett jättestort begrepp, men det handlar om att undersöka existensens grundläggande natur. När man använder det som ett adjektiv kan det vara så att man pratar om något som har med detta att göra, men man kan också mena det som är bortom eller utöver det fysiska. Något sinnligt, abstrakt eller teoretiskt. Något som är transcendent. Det är svårt att avgöra utan kontext.

Metateknisk - Låter påhittat av författarna. Det får du nog lista ut själv utifrån sammanhanget.

Fenomenologi - Filosofisk inriktning som handlar om medvetandet och upplevelsen av det omkring oss. Tyyp... Jag har aldrig riktigt fattat.

Paradigmatisk - En paradigm (iallafall så som jag tror de menar i det här sammanhanget) kan man säga är det allmänt erkända ramverket för hur man bedriver vetenskapligt arbete. På medeltiden utgick man från att solen kretsade kring jorden, det var en annan paradigm än den vi utgår från idag.

Dialektisk - I sin mest grundläggande form kan man väl säga att dialektik handlar om att genom samtal och argumentation resonera utveckla sina idéer. Kan jämföras med debatt, men det handlar inte om att vinna genom retorik. Men sen finns ju moderna filosofer som Hegel och Marx, och vad de menar med sin dialektik har jag egentligen ingen koll på.

Kartiansk - Något som har att göra med Descartes antagligen.
2021-07-19, 15:19
Medlem
Dranghoffs avatar
”Metafysik” i dag har dålig klang, inte alls det som Aristoteles menade och ville studera ärligt och uppriktigt. I dag har metafysiken remplacerats av riktig fysik, liksom humbugsläran alkemin har ersatts av riktig kemi. Vetenskapen har trängt ut amsagor och vidskepelse, i alla fall fram till nu. Kvasivetenskap och alternativa fakta tränger sig som bekant på än en gång i okritiska kretsar eller bland personer med obskyra agendor.
2021-07-19, 17:26
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Fenomenologi
Ett trassligt begrepp, men ungefär "Min sanning" dvs att hej hopp ingen logik finns, ingen absolut sanning är värd att försöka hitta, saker kan vara si eller så, och så här känner jag ... och så ett fint ord på det flummet. På Kant med tillvaron.
2021-07-20, 11:28
Moderator
Kyrpators avatar
Strängt taget behöver vi inte skapa nya trådar här för att ta reda på betydelsen hos etablerade begrepp. Det finns ju sökmotorer och grejor. Onlinelexikon och uppslagsverk. Tråden låses därför.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in