2021-07-18, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellepluttpluttutt
Varför serveras inte 2,8% öl på restauranger? Vanlig starköl eller saft (alkoholfritt) erbjuds ju bara.

För att Krogarna tjänar mer på berusade gäster
istället för nyktra, det är hela trickset ..
Citera
2021-07-18, 16:56
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Trodde de gick under folköl och tobak, men det kanske är nya regler från i år.

Inga nya regler, utan samma som gällt tidigare år

Du behöver sedan 2019 tillstånd för att sälja tobak, men för folköl finns inga sådana krav.

Citat:
Den alkoholdryck som kallas folköl definieras i 1 kap. 8 § alkohollagen (2010:1622). Folköl framställs genom jäsning med torkat eller rostat malt. Alkoholhalten överstiger 2,25 men inte 3,5 volymprocent alkohol. Det krävs inget tillstånd för att sälja eller servera folköl, men man måste anmäla hanteringen till kommunen i förväg och det ställs krav på lokalerna.

Citat:
Anmälan till kommunen
Innan man börjar sälja eller servera folköl måste man anmäla det hos den kommun där försäljning respektive servering ska ske. Det är den som bedriver verksamheten som är skyldig att anmäla.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/andts/regler-for-tillverkning-handel-och-hantering/alkohol/folkol/
Citera
2021-07-18, 17:40
Medlem
bithaxs avatar
De serverar lättöl på alla pizzerior och på de flesta lunchrestauranger.
Citera
2021-07-18, 17:43
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Inga nya regler, utan samma som gällt tidigare år

Du behöver sedan 2019 tillstånd för att sälja tobak, men för folköl finns inga sådana krav.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/andts/regler-for-tillverkning-handel-och-hantering/alkohol/folkol/
Ok, allt som kräver kontrollavgift kallar jag tillstånd, men då förstår jag.
Citera
2021-07-18, 17:54
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
De serverar lättöl på alla pizzerior och på de flesta lunchrestauranger.
Även 2,8%
Jag dricker det dagligen.
Citera
2021-07-18, 18:59
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Ok, allt som kräver kontrollavgift kallar jag tillstånd, men då förstår jag.

Ok...

Hur är det relevant i det här fallet?

Att kommunen kan ta ut en kontrollavgift är inte synonymt med att den alltid gör det. Det finns flera kommuner i Sverige som inte tar ut kontrollavgift. Vanligen för att underlätta och stimulera affärsverksamhet inom kommunen istället för att motverka den samma.

Ett tillstånd kräver ansökan vilken avslås alternativt tillstyrks, detta bekräftas sedan genom utfärdandet av tillståndsbevis. Att inte ha krav på ansökan om tillstånd gör det per automatik till icke tillståndspliktig verksamhet.

Försäljning av öl klass II är icke tillståndspliktig verksamhet, vilken dock kan avkrävas kontrollavgift. Alltså något annat.
Citera
2021-07-18, 19:08
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Ok...

Hur är det relevant i det här fallet?

Att kommunen kan ta ut en kontrollavgift är inte synonymt med att den alltid gör det. Det finns flera kommuner i Sverige som inte tar ut kontrollavgift. Vanligen för att underlätta och stimulera affärsverksamhet inom kommunen istället för att motverka den samma.

Ett tillstånd kräver ansökan vilken avslås alternativt tillstyrks, detta bekräftas sedan genom utfärdandet av tillståndsbevis. Att inte ha krav på ansökan om tillstånd gör det per automatik till icke tillståndspliktig verksamhet.

Försäljning av öl klass II är icke tillståndspliktig verksamhet, vilken dock kan avkrävas kontrollavgift. Alltså något annat.
I kontakt med myndigheten har det framställts som att det är ett tillstånd som måste förnyas, och det utgår en kontrollavgift. Jag har bara haft det på ett enda ställe jag drivit. Därav min förvåning. Hade kontakt med dem senast förra året. Men tack för förtydligandet, om jag någonsin i hela mitt liv skulle få för mig att köra fegisar igen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in