Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-16, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GuteNacht
Halloj.....

Eftersom handläggningstiden för vapenlicens är ungefär två månader så tänkte jag om man kunde göra som så att man istället för att ta jägarexamen och SEN ansöka om vapenlicens så kan man ansöka om vapenlicens och SEN ta jägarexamen så man slipper vänta extra tid...

Vad sägs?
Ja, det går alldeles utmärkt att söka vapenlicens innan alla dina papper är klara. När handläggningen till slut når ditt ärende kommer du att bli ombedd att komplettera din ansökan. Det fungerar för såväl ändamål jakt (jägarexamen) som ändamål målskjutning (föreningsintyg). Bry dig inte om att okunniga byfånar som inte vet vad som är fram och bak på ett vapen påstår att det inte går. Ansök du bara.
Citera
2021-07-16, 19:11
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Så är det inte alls! man kan alltid ansöka om vapenlicens... spelar ingen roll om man tagit jägarexamen eller inte...
Dåså. Då har du ju svarat på din egen fråga.
Citera
2021-07-16, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Nej, jag är inte det minsta sarkastisk. Jag har 13 vapenlicenser för både jakt och målskjutning. Två av licenserna fick jag dra genom förvaltningsrätten, eftersom jag kan vapenlagen betydligt bättre än licenshandläggarna på Polismyndigheten. Det går alldeles utmärkt att söka vapenlicens innan alla papper är klara. När handläggaren ber om komplettering så skickar man in det som saknas. Om du söker elektroniskt så kan du kryssa i rutan "kompletterar senare". Men det kan ju vara svårt att veta för folk som inte själva har vapenlicens.
Men då uppstår det "vanliga" problemet när det kommer till komplettering...

Man prioriterar ALLTID färdiga papper... dom som behöver kompletteras hamnar längre ner i pappersbunten...

Då kan man säga att det till slut jämnar sig...? plus minus noll liksom...
Citera
2021-07-16, 21:26
Medlem
Citat:
Men då uppstår det "vanliga" problemet när det kommer till komplettering...

Man prioriterar ALLTID färdiga papper... dom som behöver kompletteras hamnar längre ner i pappersbunten...

Då kan man säga att det till slut jämnar sig...? plus minus noll liksom...
Nej, så fungerar inte handläggning av vapenlicenser. De tas i tur och ordning allt eftersom de kommit in. När du skickat in din komplettering så kommer licensen inom ett par dagar.

Det finns undantagsfall, men de är sällsynta och lite speciella. T ex att någon har fått licens återkallad och någon annan är beredd att köpa vapnet, då slipper Polismyndigheten joxa med beslagtagande. Då kan handläggningen bli klar från en dag till nästa.
Citera
2021-07-16, 21:34
Medlem
Citat:
Nej, så fungerar inte handläggning av vapenlicenser. De tas i tur och ordning allt eftersom de kommit in. När du skickat in din komplettering så kommer licensen inom ett par dagar.

Det finns undantagsfall, men de är sällsynta och lite speciella. T ex att någon har fått licens återkallad och någon annan är beredd att köpa vapnet, då slipper Polismyndigheten joxa med beslagtagande. Då kan handläggningen bli klar från en dag till nästa.
Waow!! tack snälla!

Eftersom du är så kunnig vill jag ställa dig lite frågor...

1. Hur kan jag få detta bekräftat? (det vi snackat om).

2. Måste man betala för ett vapen innan man kan ansöka om licens för det vapnet? om det är så... vad händer om man inte får licensen? pengar tillbaka?

3. Om man haft lite dumheter i registret som gallrats (suddats från registret), kan det fortfarande då påverka vapenlicensen? OCH om man vart tvångsomhändertagen till psyk i ungefär tre veckor för ungefär 7 år sedan... kan det också påverka? (ingen diagnos).
Citera
2021-07-16, 21:43
Medlem
Citat:
Waow!! tack snälla!

Eftersom du är så kunnig vill jag ställa dig lite frågor...

1. Hur kan jag få detta bekräftat? (det vi snackat om).

2. Måste man betala för ett vapen innan man kan ansöka om licens för det vapnet? om det är så... vad händer om man inte får licensen? pengar tillbaka?

3. Om man haft lite dumheter i registret som gallrats (suddats från registret), kan det fortfarande då påverka vapenlicensen? OCH om man vart tvångsomhändertagen till psyk i ungefär tre veckor för ungefär 7 år sedan... kan det också påverka? (ingen diagnos).
1. Det enklaste sättet att få det bekräftat är att helt enkelt söka vapenlicens elektroniskt, länk finns på Polisens hemsida. Du får hem ett inbetalningskort efter några dagar. Du kan givetvis avbryta din ansökan och spara tills senare. Om du inte betalar så handläggs inte ansökan.
2. Vanligt är att du lägger en handpenning på 10-20% av vapnets pris och avtalar om återbetalning om licensen inte godkänns. Om det är en handlare så kanske en mindre del bränner inne, se till att få det på papper.
3. Om du är ren i belastningsregistret skall det inte vara något problem. Polisen har inte tillgång till sjukvårdens register. Kan du finnas i spanings- eller misstankeregistren? Umgås du i olämpliga kretsar? Det kan sätta stopp.
Citera
2021-07-16, 21:46
Medlem
Citat:
1. Det enklaste sättet att få det bekräftat är att helt enkelt söka vapenlicens elektroniskt, länk finns på Polisens hemsida. Du får hem ett inbetalningskort efter några dagar. Du kan givetvis avbryta din ansökan och spara tills senare. Om du inte betalar så handläggs inte ansökan.
2. Vanligt är att du lägger en handpenning på 10-20% av vapnets pris och avtalar om återbetalning om licensen inte godkänns. Om det är en handlare så kanske en mindre del bränner inne, se till att få det på papper.
3. Om du är ren i belastningsregistret skall det inte vara något problem. Polisen har inte tillgång till sjukvårdens register. Kan du finnas i spanings- eller misstankeregistren? Umgås du i olämpliga kretsar? Det kan sätta stopp.
Oj, tack snälla!

Hur vet man om man finns med i misstankeregister?
Citera
2021-07-16, 22:05
Medlem
Citat:
Oj, tack snälla!

Hur vet man om man finns med i misstankeregister?
Det vet man inte. Så tänk över ditt leverne och umgänge. Om du umgås med folk från NMR, AFA eller den lokala källarmoskén så kan det innebära problem.
Citera
2021-07-16, 22:09
Medlem
Citat:
Det vet man inte. Så tänk över ditt leverne och umgänge. Om du umgås med folk från NMR, AFA eller den lokala källarmoskén så kan det innebära problem.
Hur länge kan man finnas med i misstankeregistret?
Citera
2021-07-16, 22:23
Medlem
Citat:
Läs frågan igen!

Du frågade om man kan ansöka om vapenlicens även om man inte tagit jägarexamen och sen svarar du på just den frågan.
Om du inte förstod den enkla meningen så borde det vara tillräckligt för att inte ge dig tillgång till vapen..
Citera
2021-07-16, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upinsmoke
Du frågade om man kan ansöka om vapenlicens även om man inte tagit jägarexamen och sen svarar du på just den frågan.
Om du inte förstod den enkla meningen så borde det vara tillräckligt för att inte ge dig tillgång till vapen..
Läs hela frågan igen............... den här gången tror jag det sitter!
Citera
2021-07-16, 22:44
Medlem
Citat:
Läs hela frågan igen............... den här gången tror jag det sitter!

Du: Kan man ansöka om vapenlicens innan man tagit jägarexamen?
Också du: man kan alltid ansöka om vapenlicens... spelar ingen roll om man tagit jägarexamen eller inte...

Jo, du har rätt, det sitter nu..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in