2021-07-11, 01:19
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dezdpaa
Du verkar inte förstå vad Systemvetenskap är för program riktigt och jag tror du tar det synonymt med systemUTVECKLING, TS beskrev att han ville läsa Systemvetenskap men så hoppar du på programmeringsspåret . Det är verkligen få som söker in till Systemvetenskap (klicka på wiki-länken ovan) i syfte att bli utvecklare. Och vill man verkligen bli utvecklare läser man inte en filosofisk kandidat.

Många som läst systemvetenskap börjar senare som systemutvecklare. Exakt vad är det du inte greppar i detta?
Citera
2021-07-11, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Många som läst systemvetenskap börjar senare som systemutvecklare. Exakt vad är det du inte greppar i detta?

1. Ts vill jobba med verksamheter, IT-projekt m.m alltså klockrent vad Systemvetenskap erbjuder. Det är väldigt långt ifrån "lär dig ett programmeringsspråk och bli bra på det!" Slutet ge dåliga råd.

2. Många? De flesta eller en del? Alla eller vissa? Ge mig en länk på statistiken så jag kan vara tillmötesgående och ändra min åsikt, tills dess så har jag rätt och du fel.
Citera
2021-07-11, 10:12
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
1. Ts vill jobba med verksamheter, IT-projekt m.m alltså klockrent vad Systemvetenskap erbjuder. Det är väldigt långt ifrån "lär dig ett programmeringsspråk och bli bra på det!" Slutet ge dåliga råd.

TS skriver att denne kan tänka sig att jobba som product owner, vilket inte är ett instegsjobb. Man börjar med andra typer av roller.

Denne är även intresserad av BI. Jag själv jobbar med BI och vet att en del programmeringskunskaper är tacksamt inom det fältet.

Citat:
2. Många? De flesta eller en del? Alla eller vissa? Ge mig en länk på statistiken så jag kan vara tillmötesgående och ändra min åsikt, tills dess så har jag rätt och du fel.

Haha nej. Ta en titt på jobbannonser för programmerare/utvecklare så trillar polletten ner, där står ofta att de söker systemvetare.
Citera
2021-07-11, 10:43
Medlem
Citat:
TS skriver att denne kan tänka sig att jobba som product owner, vilket inte är ett instegsjobb. Man börjar med andra typer av roller.

Denne är även intresserad av BI. Jag själv jobbar med BI och vet att en del programmeringskunskaper är tacksamt inom det fältet.

Haha nej. Ta en titt på jobbannonser för programmerare/utvecklare så trillar polletten ner, där står ofta att de söker systemvetare.

Product Owner är bara ett agilt ord för projektledare och du har rätt, man börjar oftast inte arbeta med det direkt men med en fil.kand i Systemvetenskap kommer man snarare arbeta som Systemingenjör, typ kravhantering eller dokumentansvarig än programmerare.

Systemvetenskap i en sökning på platsbanken ger 21/50 jobb är något inom systemutveckling. Då kan man anta att rekryterare, liksom du, inte heller vet vad skillnaden är mellan systemvetenskap och systemutveckling.

Förhoppningsvis hjälper mina svar någon som är osäker och söker på ämnet, de kan nog avgöra själva vem som har rätt.
Citera
2021-07-11, 10:50
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Systemvetenskap i en sökning på platsbanken ger 21/50 jobb är något inom systemutveckling. Då kan man anta att rekryterare, liksom du, inte heller vet vad skillnaden är mellan systemvetenskap och systemutveckling.

Så måste det vara, alla utom du har alltså fel
Citera
2021-07-11, 11:46
Medlem
Citat:
Så måste det vara, alla utom du har alltså fel

Du verkar ju vara mycket bättre
Citera
2021-07-11, 17:19
Medlem
Citat:
Spelar absolut ingen roll, läs det du tycker är kul. Du kommer få jobb oavsett.
Är arbetsmarknaden verkligen så bra? Kul nyheter isåfall!
Citera
2021-07-11, 17:20
Medlem
Citat:
Det finns redan en hel del trådar om detta.

Om du vill jobba med ekonomi, satsa helst på redovisning och prioritera att jobba extra på t.ex. en bank. Är man duktig som ekonom får man jobb.

Marknaden är överlag bra för systemvetare, men även här förutsätts erfarenhet. Blir du grym på ett par eftertraktade programmeringsspråk ligger framtiden öppen.

Många jobb kombinerar både systemvetenskap och FEK, t.ex. projektledare, produktägare, mm.
Vilken utbildning kombinerar systemvetenskap och FEK? Är det vad som krävs för att få jobben jag vill åt?
Citera
2021-07-11, 18:21
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monaslisa
Vilken utbildning kombinerar systemvetenskap och FEK? Är det vad som krävs för att få jobben jag vill åt?

Det här programmet t.ex.:

https://www.su.se/sok-kurser-och-program/sitek-1.411899

I och med att du nämner ganska många olika områden (BI, product owner, MC, säljare) kanske en bred utbildning är bra, och jag har svårt att se att såväl ekonomi som IT inte skulle vara användbart i den typen av roller.
Citera
2021-07-11, 19:27
Medlem
Citat:
Det här programmet t.ex.:

https://www.su.se/sok-kurser-och-program/sitek-1.411899

I och med att du nämner ganska många olika områden (BI, product owner, MC, säljare) kanske en bred utbildning är bra, och jag har svårt att se att såväl ekonomi som IT inte skulle vara användbart i den typen av roller.
Tack för tipset Jag har siktet på en stor studentstad (som Linköping eller Lund) och där verkar inte det programmet finnas alls. Hade du läst ett program inom företagsekonomi och valt till kurser i IT/systemvetenskap eller ett program inom systemvetenskap och valt till kurser i företagsekonomi?
Citera
2021-07-11, 20:40
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monaslisa
Tack för tipset Jag har siktet på en stor studentstad (som Linköping eller Lund) och där verkar inte det programmet finnas alls. Hade du läst ett program inom företagsekonomi och valt till kurser i IT/systemvetenskap eller ett program inom systemvetenskap och valt till kurser i företagsekonomi?

Har läst både data/systemvetenskap samt ekonomi under min tid.

För För LIU:s systemvetarprogram verkar man kunna välja en inriktning mot management/verksamhetsutveckling, där man kombinerar kurser i FEK (affärssystem, kalkylering/beslutsstöd, entreprenörskap) med IT-kurser.

För LU:s systemvetarprogram ligger fokus mer på IT men du kan tydligen välja att plugga en termin FEK under t5.
Citera
2021-07-12, 02:12
Avslutad
Citat:
Har läst både data/systemvetenskap samt ekonomi under min tid.

För För LIU:s systemvetarprogram verkar man kunna välja en inriktning mot management/verksamhetsutveckling, där man kombinerar kurser i FEK (affärssystem, kalkylering/beslutsstöd, entreprenörskap) med IT-kurser.

För LU:s systemvetarprogram ligger fokus mer på IT men du kan tydligen välja att plugga en termin FEK under t5.

Om man klarar av det så kan man ju också gå företagsekonomi 1 och/eller 2 paketen medans man läser systemvetenskap så får man allting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in