2021-08-03, 19:20
Medlem
Hundvisslarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Om du har på autoöversättning så är nog WHO:s riktlinjer på svenska hos dig.

Men ja, det är skillnad på att dö med eller av någonting. Personer som dött i en bilolycka med covid i kroppen är alltså inte inräknade i alla 600,000 dödsfall. Som diskussionen alltså handlade om.
Så de listades inte som "döda med covid" trots att regelverket såg ut så? Säkert fastställs även en dödsorsak.
Citera
2021-08-03, 19:36
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundvisslaren
Så de listades inte som "döda med covid" trots att regelverket såg ut så? Säkert fastställs även en dödsorsak.

Så ditt argument är också att alla 600,000 dödsfall inkluderar personer med covid i kroppen som dött i trafiken eller skjutit skallen av sig?

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det har dött 600 000 där man hittat Covid. Oavsett om dom dött i trafiken & skjutit skallen av sig.
Hade man tillämpat samma statistikmetoder på vanlig influensa så hade man fått likartade siffror.
Citera
2021-08-03, 20:08
Medlem
Bidens delmål för antalet vaccinerade är ju nu uppnått så även om valet är en bit bort så är det ju en fjäder i hatten för presidenten. Trumps dåliga agerande under pandemin inledande fas och fortsatta nonchalans bäddade ju för valförlusten då han fick tummen ner av väljarna när ekonomin gick i stå och allt fler blev arbetslösa. Delvis hade Trump otur det medges men han förvärrade det hela genom sina flumråd och felaktiga uttalanden och fick ta konsekvenserna av sitt agerande i valet 2020.
Biden har ju delvis tur då lägre smittspridning är det samma som ökad konsumtion och då mer efterfrågan på arbetskraft och därmed mer skatteintäkter och mindre utbetalda stödpengar.
Citera
2021-08-04, 05:51
Medlem
Hundvisslarens avatar
Citat:

Ja, för det kan ju aldrig vara den här länken. Du vet, den av de två länkarna du postade som är på svenska... Du är fan i mig dummare än tåget! Inte underligt att du inte kan tolka skriven text.

https://www.akademiska.se/for-vardgivare/sektioner/klinisk-patologi/diagnostik/obduktion/
Citera
2021-08-04, 05:55
Medlem
Hundvisslarens avatar
Citat:
Så ditt argument är också att alla 600,000 dödsfall inkluderar personer med covid i kroppen som dött i trafiken eller skjutit skallen av sig?
Mitt argument är att alla som dog med covid räknades in i statistiken innan regelverket nyligen ändrades. Förstod du inte det? Det var ju precis det jag skrev.
Citera
2021-08-04, 06:21
Medlem
Hundvisslarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Bidens delmål för antalet vaccinerade är ju nu uppnått så även om valet är en bit bort så är det ju en fjäder i hatten för presidenten. Trumps dåliga agerande under pandemin inledande fas och fortsatta nonchalans bäddade ju för valförlusten då han fick tummen ner av väljarna när ekonomin gick i stå och allt fler blev arbetslösa. Delvis hade Trump otur det medges men han förvärrade det hela genom sina flumråd och felaktiga uttalanden och fick ta konsekvenserna av sitt agerande i valet 2020.
Biden har ju delvis tur då lägre smittspridning är det samma som ökad konsumtion och då mer efterfrågan på arbetskraft och därmed mer skatteintäkter och mindre utbetalda stödpengar.
Stödmedia är inte lika imponerade som du. Så här skriver CNN:
Joe Biden's presidential honeymoon has officially ended, with a series of problems -- led by the ongoing surge of the Delta variant of the coronavirus -- coalescing to make the last few days some of the worst ones he has spent as president.

Consider the current landscape Biden faces:
* The United States is now averaging more than 85,000 daily cases of Covid-19 -- up from 23,000 just three weeks ago. While the White House touted Monday that it had reached its goal of 70% of the population with at least one vaccine shot, it came almost a month after Biden's publicly stated goal of July 4 to meet that mark.
Vi får hoppas på många fjädrar i hatten för Biden...
Citera
2021-08-04, 08:25
Medlem
Citat:
Stödmedia är inte lika imponerade som du. Så här skriver CNN:
Joe Biden's presidential honeymoon has officially ended, with a series of problems -- led by the ongoing surge of the Delta variant of the coronavirus -- coalescing to make the last few days some of the worst ones he has spent as president.

Consider the current landscape Biden faces:
* The United States is now averaging more than 85,000 daily cases of Covid-19 -- up from 23,000 just three weeks ago. While the White House touted Monday that it had reached its goal of 70% of the population with at least one vaccine shot, it came almost a month after Biden's publicly stated goal of July 4 to meet that mark.
Vi får hoppas på många fjädrar i hatten för Biden...

Ja många republikanska politiker avoghet att föreslå och propagera för vaccinering ställer till det för Biden, det är uppenbart. Men delmålet är nått och allt fler vaccinerar sig nu när verkligheten trillar in i form av insjuknade nära och kära, grannar, arbetskamrater mm.

Dessa två stolpskott till guvernörer är typexempel på att politik går för medborgarnas hälsa.
Ron DeSantis i Florida tycker det blivit hysteri kring ökningen av smittade i Florida och Greg Abbott i Texas anser att folk själva skall få bestämma, allt i frihetens namn, om dom vill skydda sig själva och sin omgivning eller riskera sprida covid.
Citera
2021-08-04, 11:03
Medlem
siisters avatar
Citat:
Mitt argument är att alla som dog med covid räknades in i statistiken innan regelverket nyligen ändrades. Förstod du inte det? Det var ju precis det jag skrev.

Du länkar en Fox News-nyhet från 16 maj 2021. Jag länkade WHO:s riktlinjer från 16 april 2020. När ändrades riktlinjerna? Och är det före eller efter maj 2021 man räknat in alla som dött i bilolyckor med covid i kroppen i 600,000 fall?

Citat:
Kan inte heller läsa något i det första dokumentet som kan tolkas så. Det är väl som vilken obduktion (länk två) som helst?

https://www.who.int/classifications/icd/Guidelines_Cause_of_Death_COVID-19.pdf

https://www.akademiska.se/for-vardgivare/sektioner/klinisk-patologi/diagnostik/obduktion/
Citat:
Varför du länkar till svenska källor kan endast bero på att du har det svårt med engelskan.
Citat:
Citat:
Ja, för det kan ju aldrig vara den här länken. Du vet, den av de två länkarna du postade som är på svenska... Du är fan i mig dummare än tåget! Inte underligt att du inte kan tolka skriven text.

Om jag förstår dig rätt är du alltså upprörd över att jag skrev: "Det är väl som vilken obduktion (länk två) som helst?" och länkade en svensk hemsida?
Senast redigerad av siister 2021-08-04 kl. 11:05.
Citera
2021-08-04, 13:11
Medlem
Hundvisslarens avatar
Citat:
Du länkar en Fox News-nyhet från 16 maj 2021. Jag länkade WHO:s riktlinjer från 16 april 2020. När ändrades riktlinjerna? Och är det före eller efter maj 2021 man räknat in alla som dött i bilolyckor med covid i kroppen i 600,000 fall?

Om jag förstår dig rätt är du alltså upprörd över att jag skrev: "Det är väl som vilken obduktion (länk två) som helst?" och länkade en svensk hemsida?
Även i Sverige listas "döda med covid". Det är inte svårt att ta ett PCR test på en avliden. Om du söker på "obduktion" lär du dock leta på fel ställe. Jag antar att det går till på samma sätt som för levande, med en pinne i näsan. Du har väl gjort ett PCR-test?

Edit: Här är CDC:s hemsida:
https://www.cdc.gov/nchs/nvss/vsrr/covid19/index.htm

I andra kolumnen i tabellen som du säkert hittar, ser du "All deaths involving Covid". Totalen blir c:a 600 000.

Men eftersom du är så oerhört antagonistisk går det inte att föra intellektuella diskussioner med dig. Du klarar helt enkelt inte av att diskutera det oerhörda i CDC:s uttalande:

Citat:
CDC Director Rochelle Walensky, somewhat confusingly, says they are aware of 223 people who have died with covid after being vaccinated.

"Not all of those 223 cases who had covid actually died of covid. They may have had mild disease but died, for example, of a heart attack."

https://www.foxnews.com/politics/cdc-director-walensky-criticism-updated-guidance-coronavirus-deaths

Kanske tycker du att hon ljuger, kanske tycker du att all uppmärksamhet kring detta fascinerande uttalande riskerar att underminera Biden. Jag vet inte, men det är väldigt udda och kultaktigt av dig.

Däremot har jag förstått att du upplever att CDC-direktören ljuger. Kan du förklara varför du tror det?
Senast redigerad av Hundvisslaren 2021-08-04 kl. 13:37.
Citera
2021-08-04, 13:38
Medlem
Hundvisslarens avatar
Citat:
Okej, Fox News igen! Och det står inte UTTRYCKLIGEN någonting, men du länkade det ändå?

"Det har dött 600 000 där man hittat Covid. Oavsett om dom dött i trafiken & skjutit skallen av sig."

Ingenstans kan jag tolka det som att om en covidsjuk person dör vid ett väpnat rån, då räknas dödsfallet som ytterligare ett coviddödsfall.

Kan inte heller läsa något i det första dokumentet som kan tolkas så. Det är väl som vilken obduktion (länk två) som helst?

https://www.who.int/classifications/icd/Guidelines_Cause_of_Death_COVID-19.pdf

Varför insinuerar du att JAG har skrivit det fetade. Det fick mig att inse vilken ohederlig person du är. Det går inte att diskutera med sådana personer. Verkligheten är inte till för att förnekas. I en debatt kan man inte tillskriva en människa en annan persons uttalande.
Det är inte vettigt att fastna i semantiska diskussioner som bara fördunklar sakfrågan. Att diskutera med autister blir problematiskt på grund av er vurm för ovanstående.
Citera
2021-08-04, 14:03
Medlem
Visst är det skönt att den egoistiske pajasen Trump är borta och ersatt av en mer för landet framsynt och mogen president som ser längre än till nästa politiska massmöte.
Och att klara av det inte Trump klarade av, att skapa respekt och stärka USA internationellt trots "demens och virrighet" visar ju Bidens styrka och på hur illa det var under Trumps plågsamma totalvirriga styre.

Citat:
On Tuesday, Biden announced that the United States had donated and shipped more than 110 million doses of coronavirus vaccines to more than 60 countries.

Det är så här man har störst chans att bekämpa eller dämpa viruset över tid, inte att skrika kineserna bär skulden som oerfarne Trump gjorde för att slippa besvärliga frågor om sitt eget dåliga agerande. Det är nog för stunden helt ointressant, ja förutom att ta rent politiska poänger, var viruset uppstod så ev skuld kan ju tas upp när allt lugnat ner sig.
Citera
2021-08-04, 15:29
Medlem
siisters avatar
Citat:
Varför insinuerar du att JAG har skrivit det fetade. Det fick mig att inse vilken ohederlig person du är. Det går inte att diskutera med sådana personer. Verkligheten är inte till för att förnekas. I en debatt kan man inte tillskriva en människa en annan persons uttalande.
Det är inte vettigt att fastna i semantiska diskussioner som bara fördunklar sakfrågan. Att diskutera med autister blir problematiskt på grund av er vurm för ovanstående.

Jag insinuerar inte att du har skrivit det fetade. Du svarade på ett inlägg där jag frågar vem som klumpar ihop alla dödsfall på det sättet.

Blir du ledsen för att jag berättar för dig vad diskussionen handlar om?

Citat:
Även i Sverige listas "döda med covid". Det är inte svårt att ta ett PCR test på en avliden. Om du söker på "obduktion" lär du dock leta på fel ställe. Jag antar att det går till på samma sätt som för levande, med en pinne i näsan. Du har väl gjort ett PCR-test?

Edit: Här är CDC:s hemsida:
https://www.cdc.gov/nchs/nvss/vsrr/covid19/index.htm

I andra kolumnen i tabellen som du säkert hittar, ser du "All deaths involving Covid". Totalen blir c:a 600 000.

Men eftersom du är så oerhört antagonistisk går det inte att föra intellektuella diskussioner med dig. Du klarar helt enkelt inte av att diskutera det oerhörda i CDC:s uttalande:

https://www.foxnews.com/politics/cdc-director-walensky-criticism-updated-guidance-coronavirus-deaths

Kanske tycker du att hon ljuger, kanske tycker du att all uppmärksamhet kring detta fascinerande uttalande riskerar att underminera Biden. Jag vet inte, men det är väldigt udda och kultaktigt av dig.

Däremot har jag förstått att du upplever att CDC-direktören ljuger. Kan du förklara varför du tror det?

Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Well, det har hittills dött över 600 000 i usa och det ser inte ut att mattas av. I vissa swingstater är marginalen små så nog kan detta vara tungan på vågen.
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det har dött 600 000 där man hittat Covid. Oavsett om dom dött i trafiken & skjutit skallen av sig.
Hade man tillämpat samma statistikmetoder på vanlig influensa så hade man fått likartade siffror.

Som du själv kan se i det du länkar
All Deaths involving COVID-19
Totalt 606 401

Death from All Causes
Totalt 5 213 865

"Not all of those 223 cases who had COVID actually died of COVID," she said. "They may have had mild disease but died, for example, of a heart attack."
16 maj 2021

Nyhet från mars 2020:
Should “COVID-19” be reported on the death certificate only with a confirmed test?

COVID-19 should be reported on the death certificate for all decedents where the disease caused or is assumed to have caused or contributed to death. Certifiers should include as much detail as possible based on their knowledge of the case, medical records, laboratory testing, etc. If the decedent had other chronic conditions such as COPD or asthma that may have also contributed, these conditions can be reported in Part II. (See attached Guidance for Certifying COVID-19 Deaths)

Notification of new ICD code introduced for COVID-19 pdf icon [PDF – 150 KB]
Questions and answers about coding COVID-19 on death certificates
Released: 3/24/2020

https://www.cdc.gov/nchs/nvss/covid-19.htm

Hur hemsidan ser ut just nu:
Key Points
- If COVID-19 is determined to be a cause of death, it should be reported on the death certificate.

- When reporting COVID-19 as a cause of death, use standard WHO terminology, such as “Coronavirus Disease 2019” or “COVID-19.”

- Report pre-existing conditions that contributed to the death in Part II of the death certificate.

https://www.cdc.gov/nchs/covid19/coding-and-reporting.htm

Covid-19 har inte orsakat ett dödsfall av en skottskada eller en bilolycka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in