2021-07-03, 18:03
Medlem
Hej, jag har ADHD och annan problematik som ställer till det och orsakar problem som lindras någorlunda med medicin, i detta fall Elvanse 30mg.

Läkaren har sagt åt mig att ta Elvanse varje dag för det är så den fungerar bäst,
problemet med detta är att jag tycker om att springa allt från 5K till 10K dagligen och det har ju såklart hjälpt mig med mina diagnoser också så jag vill fortsätta med det så länge jag kan, men tanken på att ta amfetamin tillsammans med löpning känns inte helt 100% for min del… jag har inga hjärtproblem men de låter som chansen att få det skulle ökas skarpt med den blandningen, speciellt om jag ska hålla på med båda dagligen, öka i dos osv.

Jag har självklart tagit upp dessa funderingar med läkaren men hon ger inget konkret svar.
Så jag undrar om det finns någon här som suttit i samma sits som kan dela med sig om hur dom gjort?
Citera
2021-07-03, 18:08
Medlem
Hegamons avatar
ADHD-medicin ökar blodtrycket, ligger i naturen då det är centralstimulerande. Det gör att en normal person kan hamna på blodtryck som är likvärdigt med för högt blodtryck. För högt blodtryck är främst skadligt för de med konstaterat hjärtfel. Sedan är det dåligt för den som har anlag till åderförfettning. Men jag har läst att dödligheten på måttligt förhöjt blodtryck är väldigt liten rent statistiskt.

Svårigheten är att det finns statistikläkare som säger en sak, sedan praktiska läkare som säger en annan, sedan att 5 olika läkare kan ge 5 olika svar. Allt jag skrev är hämtat från samtal med olika läkare jag gjort.
Citera
2021-07-03, 20:36
Medlem
Du får helt enkelt testa och utvärdera på egen hand. Jag äter elvanse dagligen och har ett arbete där jag håller igång hela dagarna, vissa skulle kalla det för ett 8-timmars träningspass och jag har inte märkt av att det påverkar negativt. Kollar blodtrycket med jämna mellanrum och det är alltid bra.
Citera
2021-07-05, 09:33
Medlem
Först tror jag att det inte är några direkt bekymmer med tanke på att det inte är någon stor dos att prata om. Alternativet är att lägga upp din löpning före du tar elvanse eller när den är beräknad att vara ute.

Jag har 100-150mg elvanse om dagen som jag tagit regelbundet 5-7dagar i veckan senaste året och löper även 4-5dagar i veckan, 100mg på morgonen följt av 10-15km löpning 3-4timmar har inte känts annorlunda än att springa utan elvanse i kroppen förutom att jag kan se efter att jag ibland har något högre snittpuls.

Däremot måste jag se till att dricka extra mycket de dagar jag springer med elvanse, tar oftast även resourb eller elektrolytblandning de dagar.

Lycka till!
Citera
2021-07-05, 09:59
Medlem
Har faktiskt också reflekterat över detta.
Känner dock ingen större skillnad på att träna medicinerad kontra omedicinerad.
Något högre blodtryck kanske.

Enbart vid doshöjning vilket var många år sedan .
Citera
2021-07-05, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thamann2000

Däremot måste jag se till att dricka extra mycket de dagar jag springer med elvanse, tar oftast även resourb eller elektrolytblandning de dagar.

Lycka till!
För att du svettas mer när du äter Elvanse?
Citera
2021-07-05, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulDAllison
Yes de kan vara så för en del, var ute igår och promenera i 1 timma med Elvanse i kroppen och när jag var klar va jag lika svettig som jag blir när jag springer utan
Citera
2021-07-05, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulDAllison

Jo en aning mer, men upplever att elvanse är vätskedrivande så dricker normalt mer dagar jag är medicinerad och är ännu mer noggrann med det dagar jag löper. Kan känna mig halvt bakfull om jag inte sköter det
Citera
2021-07-05, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malozarpla
Yes de kan vara så för en del, var ute igår och promenera i 1 timma med Elvanse i kroppen och när jag var klar va jag lika svettig som jag blir när jag springer utan

Citat:
Ursprungligen postat av thamann2000
Jo en aning mer, men upplever att elvanse är vätskedrivande så dricker normalt mer dagar jag är medicinerad och är ännu mer noggrann med det dagar jag löper. Kan känna mig halvt bakfull om jag inte sköter det

Jobbigt. Jag tränar massor och har lätt för att svettas. Nu ska jag troligtvis börjar med någon ADHD-medicin och det kommer bli ett problem om det leder till att jag svettas ännu mer.
Citera
2021-07-16, 20:39
Medlem
Kan man ta sömnmedicin efter tagit adhd medicin? Har tagit concerta så undra om det är säkert att ta min sömnmedicin också för att sova?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in