2021-07-01, 08:09
Medlem
Tervulls avatar
Aftonbladet benämner händelsen som skottlossning. Polisen blev avrättad inget annat.
Citera
2021-07-01, 08:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Om vinklingar i media
TV4 intervjuar kriminologen Jerzy Sarnecki om mordet.
Väljer TV4 att intervjua Jerzy Sarnecki för att dom vill ha beskedet att det är "socioekonomiska faktorer" som orsakat mordet?

https://www.tv4.se/artikel/62IIRwbDwvwGsUob1Rw7Wi/polis-ihjaelskjuten-i-goeteborg-i-natt

Om någon grips snart kanske vi får veta mer om varför Andreas mördades.

I SVT hade de en kvinna som kommenterade istället. Enligt hennes uppfattning har det inte skett några polismord sedan Malexander morden.
Det innebär att hon inte ens var medveten om Fredrik som sköt ner i Nyköping.
Ur det perspektivet är nog Jerzy ett bättre val för att kommentera.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Aftonbladet benämner händelsen som skottlossning. Polisen blev avrättad inget annat.

Hur vet du det? Sitter du inne på sån info bör du kontakta polisen.
Citera
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Det är en skandal oavsett vem som blir skjuten. Vi vet inget om varför polisen blev skjuten och om den som sköt ens visste att det var en polis. Alla är snabba med klyschorna att det är ett angrepp på staten/det öppna samhället etc, och visst är det illa när samhällets tjänstemän blir angripna pga sin tjänsteutövning, men det är för tidigt att säga något om motiv. Jag tror på psykisk ohälsa.

Tror du att skjutningar och kriminalitet löses genom att sätta in 20 polispatruller och ha helikoptrar spanande permanent? Det handlar givetvis som på alla andra samhällsområden om politiskt vilja och ekonomiska resurser för hållbar förändring.

Har du levt under en sten i hela ditt liv? Polishatet ute i förorterna är vida utbrett. Texter inom hiphop spyr ut polishat och uppmanar till våld mot polisen. Detta är inte första gången poliser blir angripna när dom utför sitt jobb ute i förorterna. Men det är första gången någon avlider.

Ganska uppenbart vad detta handlar om. Någon gängmedlem slänger iväg ett skott mot poliserna. Tanken är förmodligen inte att döda någon utan att skrämmas. Tyvärr träffar man polisen som avlider.

Vad det värt det? Är det värt att döda en småbarnsförälder som står och pratar? Är det värt att små barn ska få sin pappa mördad? Totalt meningslöst jävla våld.
Citera
2021-07-01, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Jag hade önskat mig en presskonferens med amerikansk stil.
”We will hunt you down”osv
Men det lär ju inte hända
Hoppas att dom uttalar sig om dom tror det var med avsikt som BO var BO, borde gå att avgöra ganska lätt om man gör en bedömning att skotten avsiktligt träffade där dom träffade eller om det var nån random liten springpojke som inte ser skillnad på en polis o någon annan grabb som är o säljer på deras mark.
Citera
2021-07-01, 08:12
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Knappast att han skulle lämna sitt gäng för att gömma sig för polisen, GM i fråga, om det var med mening visste exakt var han skulle sikta och vart han skulle springa för att döda och ta sig undan alltså ingen vanlig springpojke garanterat någon som övat prickskytte och gjort liknande saker förr.

Knappast. Ren otur att det tog illa så polisen dog. På samma sätt som dom misslyckas med att döda när dom står några meter bort.

Men jag undrar vad den andra polisen gjorde!? Dom är aldrig ensamma, framförallt i i den där slödderpackade miljön.
Citera
2021-07-01, 08:14
Medlem
Flufffens avatar
Oerhört tråkigt såklart men helt klart förväntat, det var en tidsfråga. Verkar dessutom som att polisen (kanske inte specifikt just den polisen) var måltavla. Orcherna tar ett kliv framåt och testar gränserna ytterligare.

Det behövs helt klart fler dialog- och integrationspoliser.
Senast redigerad av Flufffen 2021-07-01 kl. 08:16.
Citera
2021-07-01, 08:15
Medlem
Niqqass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Sök "Biskopsgården" på Twitter och scrolla ner. Då hittar du klippet där.
Hm får inte upp något klipp. Och länkarna tidigare i tråden är döda
Citera
Medlem
Studsbolls avatar
En väntad händelse. Polisen i det aktuella området har varit undfallande gentemot de multikriminella babbeluringarna som utövar den egentliga makten i Biskopsgården. Frågan är mer om den drabbade polisen tillhör de fåtal som utmanat babbeluringarna eller om han blev skjuten för att de tyckte det var en kul grej.
Citera
Medlem
Någon som vet om polisen var i tjänst och eller i uniform?
Citera
2021-07-01, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Knappast. Ren otur att det tog illa så polisen dog. På samma sätt som dom misslyckas med att döda när dom står några meter bort.

Men jag undrar vad den andra polisen gjorde!? Dom är aldrig ensamma, framförallt i i den där slödderpackade miljön.
Skrev det lite längre fram men båda ser ju helt jävla vilsna ut, inga jag hade velat ha som hjälper mig när det blir allvar och absolut fel yrke har dom om dom inte kan hantera stress då det är som viktigast, dom hade kunna sätta ett skott i GMs rygg och utredarna hade kollat åt andra hållet då han är en polismördare.
Senast redigerad av RetardedHaT 2021-07-01 kl. 08:18.
Citera
2021-07-01, 08:16
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Kan du sluta skriva i tråden av hänsyn till den avlidnes anhöriga och kollegor?

Jag hoppas att de inte läser här. Alla vet att det finns vitt skilda åsikter på Flashback, och en hetsig diskussion om hur samhället ska komma till rätta med utanförskap ger varken tröst eller lösning på händelsen. Det är dock relevant för att nå fram till hur utvecklingen ska vändas, men är kanske inte OnT.

Om det är en psykiskt sjuk gärningsman hoppas jag att diskussionen kan ta en vändning från repression till bristande resurser inom psykiatrin. Om det är en kriminell gärningsman med motiv att döda, vilket låter bisarrt eftersom han inte tjänar något på det, så hoppas jag att det blir en ögonöppnare för mer förebyggande polisarbete i lägre åldersgrupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in