2021-06-29, 18:04
Medlem
Är det bara starksprit eller kan du ta några starköl eller glas vin ? Alltså mer att dina smaklökar inte gillar smaken än att du kroppsligt inte tål det.

Låter ju helskumt när du skriver att du spyr av "några droppar", jag hade nog gått till läkaren och kollat om allt är i sin ordning.
Citera
2021-06-29, 18:05
Medlem
neeeeee varför skulle han göra det förresten?
Det har väl inga andra fördelar om man ta antabus typ att man blir jättekåt? isåfall skulle jag förstå om han gör det.
Citera
2021-06-29, 18:07
Medlem
Merwinnas avatar
Det kan tyvärr vara så att din lever och dina njurar håller på att ge upp. Har du kollat på Systembolagets sida? De har ett verktyg där, där man kan skriva in hur mycket man dricker, och få veta om man är i riskzonen. Kvinnor tål som du säkert vet mindre, och är du en liten tjej (alltså kanske bara väger 50-60 kg) så tål du ännu mindre än genomsnittskvinnan. Toleransen avtar också med åren, när kroppen går in på sina reservsystem. D.v.s. vid 50 klarar kroppen inte att förbränna alkoholen i samma takt längre, som när man var 20.
Citera
2021-06-29, 18:08
Medlem
Din kropp signalerar mycket tydligt att du inte ska dricka alkohol. Kan bero på att din kropp nu inte är frisk eller att du har en latent sjukdomsbild
som du kan trigga igång med alkohol. Denna typ av signalsystem är komplicerade mekanismer som du ska vara tacksam för att du har och inte negligera. Vad skulle värdet vara av att dricka alkohol man inte vill ha?
Citera
2021-06-29, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Är det bara starksprit eller kan du ta några starköl eller glas vin ? Alltså mer att dina smaklökar inte gillar smaken än att du kroppsligt inte tål det.

Låter ju helskumt när du skriver att du spyr av "några droppar", jag hade nog gått till läkaren och kollat om allt är i sin ordning.
Ja visst bara starksprit handlar det om. jag kan ta många starköl, och vin likaså.
men jag vill åt den där snabba fyllan man får av sprit..saknar den.

min kropp kanske inte klarar av mer sprit? det är enda tanken jag kommer på.
Citera
2021-06-29, 18:15
Medlem
karlskrona1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Kanske... men vad jag säger är att Antabus, eller Disulfiram, är ett av de vanligaste läkemedlen mot alkoholmissbruk och gör att du mår fysiskt dåligt av att dricka alkohol.

Någon kanske gör dig en tjänst?
Fungerar bara ett tag, tar du det under en längre tid så blir du imun. En längre tid menar jag flera månader.
Citera
2021-06-29, 18:24
Avslutad
Så har jag haft det sedan 20 eller 25-årsåldern. Jag är 37 nu. Jag kan inte en ens dricka 1 starköl eller ett glas vin utan att må skit.
Jag förstår inte vad felet är. Alkohol ger mig inget skönt rus. Jag förstår inte att jag kunde tro annan innan. Så äckligt vidrigt att känna fyllekänslan.
Citera
2021-06-29, 18:41
Medlem
Du kan väl försöka hitta en ny drog of choice?

Dom flesta droger är nyttigare än giftet alkohol.
Citera
2021-06-29, 19:15
Medlem
Begynnande diabetes. Fett lever. Kronisk dehydrering. K?
Citera
2021-06-29, 19:30
Medlem
Fick liknande problem med sprit och öl efter en period med hårt festande kanske 10 år sedan.
I synnerhet öl klumpade sig som i halsen och gjorde jag bara ville spy upp det.
Var en lång period jag inte kunde dricka annan alkohol än cider och andra söta sorter eller typ iskall snaps.
Efter jag tog det lugnare med drickandet under ett år blev det bättre men kan ännu ibland få dessa kväljningsreflexer av öl och mörk sprit vilket jag aldrig fick innan detta hände.
Senast redigerad av sidsix 2021-06-29 kl. 19:58.
Citera
2021-06-29, 19:34
Moderator
Allaballawallas avatar
Alkohol och dryck --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2021-06-29, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Mamma kanske blandar antabus i morgongröten?

Antabus gör ju bara att man blir lite röd i ansiktet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in