2021-06-29, 12:21
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geezson
Har du inte hört talas om "tyskunge"? De väl valda (norska)kvinnor som ville säkra sitt barns framtid med en tysk i det nya riket. Vart ju dock ett bakslag av det hela.

Jag begriper mig inte på varför folk i Norge var så elaka mot de norska kvinnor som var ihop med soldater från Tyskland stationerade i Norge och elaka mot deras stackars barn. Folk kan få gilla vilka vilka de vill.

Sedan borde alla de nordiska länderna ha haft vettiga arméer då hade inget nordiskt land behövt få tyska trupper sänt till sig. Nej jag hade inte velat att Sveriges malmgruvor hade blivit vattenfyllda.

Det är tråkigt att folk inte begriper att genom att den tyska staten sände trupper till Norge och Danmark räddades Sverige från en riktigt ödesdiger invasion som hade skapat mer elände än de problem som Sverige faktiskt hade under kriget.
Senast redigerad av Avsiktaren 2021-06-29 kl. 12:34.
Citera
2021-06-29, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Jag begriper mig inte på varför folk i Norge var så elaka mot de norska kvinnor som var ihop med soldater från Tyskland stationerade i Norge och elaka mot deras stackars barn. Folk kan få gilla vilka vilka de vill.

Sedan borde alla de nordiska länderna ha haft vettiga arméer då hade inget nordiskt land behövt få tyska trupper sänt till sig. Nej jag hade inte velat att Sveriges malmgruvor hade blivit vattenfyllda.

Det är tråkigt att folk inte begriper att genom att den tyska staten sände trupper till Norge och Danmark räddades Sverige från en riktigt ödesdiger invasion som hade skapat mer elände än de problem som Sverige faktiskt hade under kriget.

Glöm inte bort Finland och Tysklands hjälp dit också, utan Tyskarnas hjälp, Svenska frivilliga och Finnarna själva skulle garanterat Finland och förmodligen också Sverige blivit kommunistiskt.

Sen är "hatet" mot tyskungarna kraftigt överdrivet, de flesta norrmän stred INTE mot Tyskarna utan det var en liten klick kommunister som innan kriget ville att Norge skulle bli kommunistiskt som hetsade, med hjälp av "arbetarpartiet".
Citera
2021-06-29, 16:40
Medlem
Citat:

Jag vet inte hur vida elaka man vart mot kvinnorna och ungarna, jag lärde mig själv fenomenet för ett, två år sedan. Tror inte någon blivit mer drabbad än någon annan mobbad i skolan.
Klart alla ska gilla vilka de vill precis så som alla ska få ogilla vilka de vill. Någon förståelse där i mellan krävs ej.

Är inte riktigt med på hur du menar angående Sverige skulle blivit räddad genom deras angrepp?
Vilken invasion syftar du på, tyskar eller ryssar?
Citera
2021-06-29, 22:46
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunter85
Glöm inte bort Finland och Tysklands hjälp dit också, utan Tyskarnas hjälp, Svenska frivilliga och Finnarna själva skulle garanterat Finland och förmodligen också Sverige blivit kommunistiskt.

Sen är "hatet" mot tyskungarna kraftigt överdrivet, de flesta norrmän stred INTE mot Tyskarna utan det var en liten klick kommunister som innan kriget ville att Norge skulle bli kommunistiskt som hetsade, med hjälp av "arbetarpartiet".

Ja det var ett lite tramsigt och onödigt inlägg. Sedan är det klart att folk blir förbannade om något annat land kommer och lägger sig i och ett parti som bara 2 % röstar på tar makten. Tänk om USA invaderade Sverige och Folkpartiet tog över. Men Norge kunde ändå stå emot i två månader så hade de haft en vettig armé hade de lätt kunnat undvika att bli invaderade men sedan hade de inget att vara malliga över för att ha utsatts för bombräder från sina allierade eller vad det är.

Britterna ockuperade Island men det hör man nästan inget om men de fick tydligen göra som de ville för de var goda.
Citera
2021-06-30, 08:03
Medlem
Citat:
Ja det var ett lite tramsigt och onödigt inlägg. Sedan är det klart att folk blir förbannade om något annat land kommer och lägger sig i och ett parti som bara 2 % röstar på tar makten. Tänk om USA invaderade Sverige och Folkpartiet tog över. Men Norge kunde ändå stå emot i två månader så hade de haft en vettig armé hade de lätt kunnat undvika att bli invaderade men sedan hade de inget att vara malliga över för att ha utsatts för bombräder från sina allierade eller vad det är.

Britterna ockuperade Island men det hör man nästan inget om men de fick tydligen göra som de ville för de var goda.

Även om Islänningarna hade protesterat hade du aldrig läst det i historieböckerna, "Hitler ond", "Tyskar onda", "ingen gillade dem" (även om närmare 1 miljon frivilliga Europeer slogs i deras arme) måste upprätthållas till varje pris.
Citera
2021-06-30, 08:19
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunter85
Även om Islänningarna hade protesterat hade du aldrig läst det i historieböckerna, "Hitler ond", "Tyskar onda", "ingen gillade dem" (även om närmare 1 miljon frivilliga Europeer slogs i deras arme) måste upprätthållas till varje pris.

Den brittiska ockupationen av Island var ungefär som den tyska ockupationen av Danmark de gav upp direkt och den tyska ockupationen av Norge ekonomin gynnades något enormt. Det gick en norsk dokumentärserie för inte så längesedan på SVT om den tyska ockupationen av Norge och vad som framgick var att det rådde massarbetslöshet och när tyskarna kom hade alla jobb. Norrmännens motstånd mot tyskarna bestod av att gå till jobbet som de inte hade innan ockupationen och bygga på en bunker, äta mat, gå och sova sortera ransoneringskort, gnälla över ransoneringar och gnälla över att surrogatkaffet var äckligt vilket är ungefär som det var i Sverige med den skillnad att det var större risk att råka ut för bombräder från sina allierade för att fyllot som styrde landet deras styrande hade flytt till tyckte att det var det bästa sättet att hjälpa ens vänner.
Oavsett vad hade det inte blivit ett världskrig med över 50 miljoner döda om inte England och Frankrike hade förklarat krig mot Tyskland och om inte tyskar hade blivit förföljda i Polen hade det inte blivit något krig alls. Tänk om nordsjöoljan hade varit känd vid den tiden då hade försöken att nå oljefälten i Baku varit onödiga.

Vid tiden då Berlin intogs av de bolsjevikiska trupperna försvarades det till stor del av utländska frivilliga främst från Frankrike. Fransmännen var antagligen tyskarnas bästa allierade och det verkar vara det land som officiellt stod på den goda sidan där folk verkar vara mest öppensinnigga vad gäller här. Det gjordes någon opinionsundersökning i Frankrike på sextiotalet och majoriteten var tydligen helt okej med Vichyregimen.
Senast redigerad av Avsiktaren 2021-06-30 kl. 09:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in