2021-06-26, 07:46
Medlem
glowniggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dark_driver
Ja hur stor skulle risken vara att just jag blir stoppad efter e4an på väg söderöver den här natten mot midsommardagen?
Det beror på om din bil eller ditt personnummer är flaggat i deras system. Om så är fallet så blippar det till så fort snutbilens kamera ser regplåten. Har dom inget bättre för sig så kan de mycket väl kolla dig då.
Citera
2021-06-26, 07:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
jävligt mycket poliser ute nu
Ja, idag är det väl trafikpoliserna och pizzabagarnas stora dag?
Citera
2021-06-26, 07:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Ja, idag är det väl trafikpoliserna och pizzabagarnas stora dag?

jo va ut på en liten runda tidigt i morse , såg 4 polisbilar på ställen de aldrig är annars
så de är på hugget
Citera
2021-06-26, 08:03
Medlem
Citat:
Ja hur stor skulle risken vara att just jag blir stoppad efter e4an på väg söderöver den här natten mot midsommardagen? Min bil är helt laglig alla lampor fungerar tex det är en större SUV av lite äldre modell jag kommer passerar 4 städer 2 mindre 2 större. Anledningen för att jag inte vill bli stoppad har ingen med att göra. Eller är det bättre att åka iväg runt klockan 09:00 i dag då ja en då inte kan sova har mina saker packade och bilen lagad så är jag bra sugen att åka nu på en gång men det skiter sig totalt om jag blir stoppad

Beror helt på ifrån vilken stad du börjar. Åker du genom Stockholm lär det bli hög risk att stoppas då polisen alltid är ute midsommarnatten och hela förmiddagen därpå. Åker du från en skithåla i Småland så är risken obefintlig. Men du skall givetvis inte köra onykter!
Citera
2021-06-26, 08:05
Medlem
Citat:
Givetvis så kommer jag hålla skyltadhastighet och köra som folk men av olika omständigheter så har jag en last med tjack och benzo med mig och jag kunde naturligtvis inte låta bli och använda lite av tjacket med så nu är jag pigg som fan ska köra från Norrland ner söderöver och är sugen att dra redan nu istället för runt 09:00 i morgon

Göm ditt smuggelgods i skuffen där reservdäcket finns. Ge fan i att åka som en pundare och håll dig bort från Stockholm. Ta en annan väg runt.
Citera
2021-06-26, 08:27
Medlem
BosseBetongs avatar
Har inte blivit stoppad på ca 10 år. Fram till i våras körde jag bil dagligen, nu endast någon gång / veckan.

Har dock haft "tur" och åkt igenom några fasta kontroller utan att bli stoppad.

Bor i Stockholm.
Citera
2021-06-26, 10:09
Medlem
TilleyHats avatar
Det är antagligen inte lika många bilar i rörelse på natten mot midsommardagen vilket innebär att polisen har långtråkigt och stoppar fler bilar i förhållande till antalet bilar på vägarna än de normalt gör. Jag skulle inte hålla det för orimligt att risken är 10% idag jämfört med 1% en vanlig dag, dvs 10 ggr större risk.

TS får gärna komma med en uppdatering.
Citera
2021-06-26, 10:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glownigger
Det beror på om din bil eller ditt personnummer är flaggat i deras system. Om så är fallet så blippar det till så fort snutbilens kamera ser regplåten. Har dom inget bättre för sig så kan de mycket väl kolla dig då.

Jo mycket upp till det. Om bilens nummer flaggad = stor risk att bli stoppad. Om inte närmast obefintlig risk även om det rör sig om en storstad. Dock med reservation att det på just Midsommardagen är lite mer kontroller än vanligt.

Sedan är det givetvis mycket upp till hur man kör. Alltså hålla sig till reglerna gällande hastighet och inte göra något som kan se skumt ut. Om TS nu bara ska frakta något och inte kör typ drog eller rattfull då hoppas jag han/hon åker dit så det stänker om det.
Citera
2021-06-26, 11:37
Medlem
NyGammmmals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Om TS nu bara ska frakta något och inte kör typ drog eller rattfull då hoppas jag han/hon åker dit så det stänker om det.

TS beskrev ju situation själv tidigare i tråden som att det skulle fraktas tjack och benzo och han hade stoppat näsan i tjack förpackningen och var lite skitnödig över att köra då.

Säkerligen ett troll men är du inte polisiärt känd som kriminell, kör en bil utan anmärkningar samt håller lätta 5-10 km/h över begränsningen på motorvägen så borde risken att bli stoppad dagtid vara nära 0% vid en resa från lappträsk till ystad.

När det gäller nykterhetskontroll är det helt upp till slumpen, men är person och fordon ok som innan är risken att åka dit också 0.
Ligger inte varorna synligt i framsätet och man blåser 0‰ åker man ju bara vidare då jag aldrig hört talas om någon som får bilen genomsökt vid nykterhetskontroll.
Undantaget är ju givetvis om man svettas floder, tuggar fradga och är allmänt nervös av tjack påverkan (men är man så påtänd i det läget är man troligtvis redan en person som intresserar farbror blå).
Citera
2021-06-26, 14:37
Medlem
Kör du normal årssträcka på 1500 mil varierande i stadsmiljö och på landsbygd var risken/chansen (beroende på hur man ser på polisens arbete) ungefär var tredje månad.

Idag med nedprioritering på trafikpolisen av resursskäl då grövre? ( en frontalkrock mellan rattfyllo och mötande bilist tog tre liv för en tid sedan) brottslighet tar alltmer av polisens personal och tid, kan du räkna med en gång i halvåret, är min gissning.
Citera
2021-06-26, 15:01
Medlem
Dark_drivers avatar
Jag kom hem tryggt och säkert körde från Norrland ner till södra Norrland var väldigt lite trafik och allt flöt på passade även på att hälsa på tjejen på vägen hem en sväng höll hastighetsgränserna till 95% stannade och pissa 2 gånger så allt gick bra nu softar jag bara hemma i soffan ska snart ta en dusch
Citera
2021-06-26, 16:10
Medlem
Citat:
Ja hur stor skulle risken vara att just jag blir stoppad efter e4an på väg söderöver den här natten mot midsommardagen? Min bil är helt laglig alla lampor fungerar tex det är en större SUV av lite äldre modell jag kommer passerar 4 städer 2 mindre 2 större. Anledningen för att jag inte vill bli stoppad har ingen med att göra. Eller är det bättre att åka iväg runt klockan 09:00 i dag då ja en då inte kan sova har mina saker packade och bilen lagad så är jag bra sugen att åka nu på en gång men det skiter sig totalt om jag blir stoppad

Om det är större urval för polisen så minskar sannolikheten att just du blir selekterad för kontroll.
Likt fiskar i ett fiskstim.

Åker du på natten så ökar chansen att bli utvald då trafikmängden är mindre än på dagen.

Sedan tillkommer faktorer såsom om du på något sätt utmärker dig, hur många poliser som finns i tjänst samt hur långt du åker.
Ju längre sträcka du färdas desto högre risk är det att bli stoppad.

Rent allmänt så är risken väldigt låg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in