Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Jag har jobbat på mitt jobb sen 2013. Första 6 åren var det enbart grafisk form och layout, men sedan kom nya ägare in och mer eller mindre stängde ner vår grafiska avdelning. Jag gör fortfarande samma grejer, men kanske bara 20-25% av tiden.
Jag blev sparkad snett uppåt och blev tillsatt som "teknisk projektledare" istället, där teknisk mer eller mindre betyder att jag är kunnig inom grafiska program och kan hantera t ex InDesign- och Illustrator-filer från kunder, men annars tar jag mest emot beställningar från kund och skickar ut till översättare och löser problem under tiden, så mycket kommunikation med översättare och kunder.
Projektledare är ju egentligen en grej man utbildar sig till, på universitet. Nu planerar jag inte att sluta på första taget, så jag trivs, men säg att om en 5-6 år så vill jag gå vidare.
Kommer de 5-6 åren att tas lika seriöst som någon som är utbildad, eller blir det en onödig merit?
Du behöver inte bara utbildad för att vara en framgångsrik projektledare
Det är det staten eller de som utbildat vill få dig att tro.
Idag har vi Google med tips från internationella experter som kan vägleda dig hur långt som helst.
Känner du själv att du måste utbilda dig för "men annars tar jag mest emot beställningar från kund och skickar ut till översättare och löser problem under tiden, så mycket kommunikation med översättare och kunder. " något du redan verkar kunna?.......
Projektledning handlar om kompetens, driftighet, bra kommunikation, kundkontakt, ledande och samarbete.
Majoriteten av det kommer du inte utveckla på universitetet.