2021-06-24, 17:35
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jaha ok, ja det låter ju väldigt positivt då.

Ser inte att jag skulle kunna projektleda ett byggnadsarbete, men definitivt något i samma nivå som det jag gör nu.

2019 satt jag i ett större bygg/fastighetsprojekt

Projektledare för två av de större delarna var vvs och ventilation som leddes av seniora killar.

VVS = Rörmokare i grunden med många år ute på byggen
Vent = Plåtslagare

Ingen ingenjörsutbildning på någon av dom men massa erfarenhet av liknade jobb.
Citera
2021-06-24, 18:30
Medlem
nordicwraths avatar
Precis som föregående skrivit så är projektledare i många yrken seniorer med erfarenhet. Så är det i allt från knegaryrken till programmerare (som i vissa fall saknar utbildning öht). Att man behöver utbilda sig till projektledare är bullshit. När man arbetar med något slags projekt på universitetet t ex så är det ofta någon som automatiskt axlar rollen som projektledare. Personen brukar inte vara påflugen, jobbig eller dominant, utan det bara blir så. En naturlig chain of command. Ibland har det varit jag, då jag varit mest kunnig inom det vi skall göra, men helt ärligt så är jag ingen bra projektledare. Jag är lite flummig och virrig av mig och en projektledare skall vara exakt, tydlig och koncis.

Om du varit en bra projektledare så ser det bra ut på CVt då det visar att du kan vara driven och ta ansvar.
Citera
2021-06-24, 22:17
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Kommer de 5-6 åren att tas lika seriöst som någon som är utbildad, eller blir det en onödig merit?

5-6 års projektledarerfarenhet är värt ungefär 5-6 gånger så mycket som en universitetsutbildning. Hur kan du liksom inte ha koll på det? Om du dessutom får fina referenser från det jobb du nu sitter på så kan du klättra rejält i karriären.
Senast redigerad av EnGodForlorare 2021-06-24 kl. 22:24.
Citera
2021-06-24, 22:44
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
5-6 års projektledarerfarenhet är värt ungefär 5-6 gånger så mycket som en universitetsutbildning. Hur kan du liksom inte ha koll på det? Om du dessutom får fina referenser från det jobb du nu sitter på så kan du klättra rejält i karriären.

Det beror såklart helt på vilken typ av projekt som denne ska arbeta med. I min världs så ska du ha både och.
Citera
2021-06-26, 05:02
Medlem
joppes avatar
Jobbade 10+ år som internationell projektledare i IT branchen, primärt med projekt i Asien och Nordeuropa. Jag vill påstå att talar vi om norden, så har 90% av de projektledare jag har mött ingen relevant utbildning (Norge högst, Danmark lägst). Ofta är det som TS, någon som placerats där. Så lär de sig vad ett Ghant-diagram är och kanske lär sig MS Project och så är de projektledare.
Visst, det kan funka och de kan klara det bra genom erfarenheter och ofta behövs det inte mer när det är lokala projekt som ska ledas. Men ska de sammarbeta med andra projektledare så blir det oftast en röra eftersom alla har deras egna sätt att göra saker på. Det tar tid, kostar pengar och är, ärligt talat, ingen trevlig upplevelse.

Talar vi asien, tyskland, england etc. är det en helt annan femma och där har du inte en chans att hänga med när projektledarna räknar med att du använder de metoder, analyser och strategier som de använder (oftast PRINCE2).

Ska man vara projektledare internt på ett företag eller leda lokala projekt behövs ingen utbildning. Ska man göra det på tvärs av länder och ska man arbeta med kineser, koreaner eller tyskar, så kommer man inte långt utan att ha minst ett par kurser i ryggen.
Citera
2021-06-26, 05:49
Avslutad
Projektledare är en titel som inger status men som dessvärre vem som helst kan bära utan att vara befogad för det

Ungefär som att tro att man är fysioterapeut bara för att man har jobbar som PT tränare
Citera
2021-06-26, 09:02
Medlem
Citat:
Jag har jobbat på mitt jobb sen 2013. Första 6 åren var det enbart grafisk form och layout, men sedan kom nya ägare in och mer eller mindre stängde ner vår grafiska avdelning. Jag gör fortfarande samma grejer, men kanske bara 20-25% av tiden.

Jag blev sparkad snett uppåt och blev tillsatt som "teknisk projektledare" istället, där teknisk mer eller mindre betyder att jag är kunnig inom grafiska program och kan hantera t ex InDesign- och Illustrator-filer från kunder, men annars tar jag mest emot beställningar från kund och skickar ut till översättare och löser problem under tiden, så mycket kommunikation med översättare och kunder.

Projektledare är ju egentligen en grej man utbildar sig till, på universitet. Nu planerar jag inte att sluta på första taget, så jag trivs, men säg att om en 5-6 år så vill jag gå vidare.

Kommer de 5-6 åren att tas lika seriöst som någon som är utbildad, eller blir det en onödig merit?

Du behöver inte bara utbildad för att vara en framgångsrik projektledare
Det är det staten eller de som utbildat vill få dig att tro.
Idag har vi Google med tips från internationella experter som kan vägleda dig hur långt som helst.

Känner du själv att du måste utbilda dig för "men annars tar jag mest emot beställningar från kund och skickar ut till översättare och löser problem under tiden, så mycket kommunikation med översättare och kunder. " något du redan verkar kunna?.......

Projektledning handlar om kompetens, driftighet, bra kommunikation, kundkontakt, ledande och samarbete.
Majoriteten av det kommer du inte utveckla på universitetet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in