Citat:
Ursprungligen postat av
Drickback
Kelleher har räddat straffar förr 🙂
...men igår tog han 0/11. Allt jag säger är att jag trodde det var fördel Chelsea.
Tillbaka till Kepas shithousery:
Hur kan målvakterna tillåtas sabotera straffläggningar utan vidare konsekvenser? För dig som inte såg matchen - Kepa ställde sig inte på linjen utan stod långt utanför målet och inväntade straffskytten, han höll i bollen så länge han kunde, med mera. Allt för att sätta sig i huvudet på straffskytten. Nej, Kepa är inte första målvakten som gör så.
En snabb koll i regelboken ger domarna mängder av möjligheter att stävja beteendet:
Citat:
• fördröjande av spelets återupptagande
• inträde, återinträde eller avsiktligt lämna spelplanen utan domarens
tillstånd
• underlåtenhet att inta korrekt avstånd när spelet återupptas med
nedsläpp, hörnspark, frispark eller inkast
• upprepade regelbrott (inget särskilt antal eller mönster utgör ”upprepade”)
• olämpligt uppträdande
Check, check, check. Alla dessa ger domaren möjlighet att varna målvakten. Det enda domaren igår gjorde var att tjata på Kepa och ibland fysiskt kommendera honom att gå och ställa sig på linjen. Våga visa det gula för helvete. Och om han fortsätter, då har han spelat klart. Ja, då får Chelsea ställa Rudiger i mål på straffläggningen eller vem det nu blir, det låter som Kepas och Chelseas problem, inte domarens.
ALLA handlingar som handlar om att medvetet dra ut på processen, stå ivägen, inte gå och ställa sig på linjen borde resultera i omedelbar varning.
Spelare som förhindrar spelets igångsättning genom att stå för nära på frisparkar/inkast eller förhindrar målvakten att spela ut bollen får direkt gult kort, det är en nobrainer, alla är överens. Varför tolererar domarna det på straffsparkar?
Kepas beteende igår är ett starkt argument för min tes: där spelarna tillåts bete sig om de vinner fördel, kommer de bete sig. Vi har en regelbok, våga använd den! De som gnäller över att "man brukar få göra så där" kan fara åt helvete. Det kommer bli lite bölgrin när första målvakten visas ut, men då lär dom sig.
Det är ett smutsigt fuskarbeteende som ska stävjas med regelboken. Det finns inga ursäkter att inte följa regelboken.