2021-11-24, 22:32
Medlem
B-Dawks avatar
Eftersom det pratas om de "magiska" säsongerna mellan 01/02-05/06 så har jag ägnat en bra stund att knåpa ihop lite statistik. Jag har tagit 10 lag i europeiska ligor och räknat samman statistik. Kravet är att de måste ha vunnit antingen den inhemska ligan eller CL under de säsongerna.

De tio lagen som är med är i bokstavsordning Arsenal, Barcelona, Bayern München, Chelsea, Juventus, Liverpool, Lyon, Manchester United, Milan och Real Madrid.

Först ut tittar vi på antalet poäng i snitt per match i de inhemska ligorna. (Juventus får behålla de inspelade poängen från 05/06)

1. Juventus - 2,19
  2. Bayern München - 2,14
  3. Arsenal - 2,13
  4. Chelsea - 2,08
  5. Manchester United - 2,08
  6. Lyon - 2,02
  7. Real Madrid - 1,92
  8. Barcelona - 1,88
  9. Milan - 1,88
  10. Liverpool - 1,81

Nästa siffror vi tittar på är totalt antalet poäng inspelade i Champions League de åren. Poängen i utslagsmatcher räknas som vanliga matcher.

1. Real Madrid - 111
  2. Barcelona - 107
  3. Juventus - 98
  4. Milan - 97
  5. Manchester United - 94
  6. Arsenal - 91
  7. Lyon - 78
  8. Bayern München - 71
  9. Liverpool - 66
  10. Chelsea - 54

Nu tittar vi på antalet matcher klubbarna spelade under de säsongerna i Champions League för att se vilka lag som konstant gick lite längre. Några av klubbarna har missat en eller flera säsonger i turneringen.

1. Real Madrid - 59
  2. Juventus - 57
  3. Arsenal - 55
  4. Manchester United - 52
  5. Milan - 52
  6. Barcelona - 51
  7. Bayern München - 46
  8. Lyon - 42
  9. Liverpool - 41
  10. Chelsea - 32

Sist ut blir snittpoängen i Champions League för att se vilka lag som gjort det bäst i de matcher de faktiskt spelat i turneringen.

1. Barcelona - 2,10
  2. Real Madrid - 1,88
  3. Milan - 1,87
  4. Lyon - 1,86
  5. Manchester United - 1,81
  6. Juventus - 1,72
  7. Chelsea - 1,69
  8. Arsenal - 1,65
  9. Liverpool - 1,61
  10. Bayern München - 1,54

Vad vill jag ha sagt med denna statistik? Inte så mycket egentligen utan ville bara få fram den här för folk att läsa så får de själv dra sina slutsatser i en viss argumentation.

För ett United-fan så var de magra år. Endast en titel i PL och i Champions League blev det bara en kvart och en semi under de fem åren. Magra år för att vara under Sir Alex men med dagens mått mätt fantastiska siffror för klubben.
Citera
2021-11-25, 07:53
Medlem
EnLitenFryss avatar
Liverpool utan något att spela för vinner hemma mot Porto och får inkassera 2,3m€ som tack för besväret.

Det måste väl vara enda skälet till att man ställer ett så pass starkt lag på banan? Pengar ner i fickan?

Elvan: Alisson, Neco, Konate, Matip, Tsimikas, Tyler Morton, Thiago, Oxlade, Salah, Minamino, Mane
Bänk: Adrian, Kelleher, VvD, Robertson, Nat Phillips, TAA, Milner, Fabinho, Henderson, Jota, Origi

Man möter Southampton hemma på lördag och i managerns skor hade jag velat vila alla som är aktuella. Min elva hade blivit typ:

Kelleher, Neco, Konate, Nat Phillips, Tsimikas, Tyler Morton, ?, ?, Minamino, Origi, ?

Beroende på form, skadeläge, hunger att spela, osv. Hade inte skämts för att ha mönstrat ett pojklag om jag bedömt det bäst för klubben.

På plussidan då:

1. Man vinner (duh)
2. Man agerar sportsligt mot Atletico och Milan och gör sitt jobb (inte för att Atletico förtjänat någon som helst hjälp, aholes)
3. Thiago får dominera enligt rapporterna och göra ett väldigt fint mål. Ohyggligt bra träff med läskig skruv.
4. Man blir ju lite lycklig när Salahs omedelbara reaktion på sitt mål är att söka upp Henderson med blicken och fira tillsammans. Salah gör själv löpningen, dragningen, avslutet och målet - det finns gott om enorma egon därute som firat för sig själva i ett sånt läge. Salah: "vi gjorde det kompis, kom hit nu!".

Gällande CL totalt så är det en engelsk triumf. Det har löst sig för alla. Liverpool och City klara ettor inför sista rundan, Chelsea och United vidare men liten risk att de blir tvåa i gruppen beroende på resultat i sista omgången. Tror inte Corona direkt försvagat engelska lag vs resten av europa.
Citera
2021-11-25, 08:31
Medlem
B-Dawks avatar
Rättar ditt inlägg. Manchester United har redan vunnit sin grupp i Championship League. Villarreal kan inte gå förbi tack vare inbördes möten.
Citera
2021-11-25, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Ett omfattande och välskrivet inlägg baserat på fakta.
Tack för klargörandet, här fick vi det svart på vitt. För alla som påstår sig förhålla sig till fakta borde detta inlägg räcka mer än väl för att avsluta diskussionen.

Arsenal har aldrig varit bäst i Europa. Vad är det för sanslösa dumheter att ens påstå något sådant? Bland de bästa under den diskuterade tidsperioden, absolut, men inte bäst. Om så vore fallet så skulle klubben haft ett antal CL-bucklor att hänvisa till som bevis. Generalen, som gärna drar upp andra klubbars avsaknad av troféer borde veta detta bättre än någon.

Det finns många klubbar som varit uppe och nosat på CL-titeln de senaste åren men som inte vunnit den. Atlético är ett bra exempel på en toppklubb i Europa som snubblat på mållinjen, Dortmund likaså. Har dessa klubbar på något sätt förtjänat att kallas bäst i Europa? Svar nej. Har de varit bland de bästa under ett antal säsonger? Svar ja. Det är dock en jävla skillnad mellan att vara bäst och tillhöra en skara på 10-15 klubbar som potentiellt hade kunnat vinna men inte gjort det.

Att dra upp helt meningslösa parametrar som att man spelade vackrast fotboll eller hade mest bollinnehav för att backa upp sitt påstående när det inte finns titlar att hänvisa till är ju bara pinsamt. Det är ju att gripa efter halmstrån och ett beteende som bara anstår en dålig förlorare.

Inte ens Wenger eller legendarerna från den tiden hade kommit med dessa bäst i Europa-påståenden. De hade blivit utskrattade i hela fotbollsvärlden om så skedde.
Senast redigerad av radiopanna 2021-11-25 kl. 08:54.
Citera
2021-11-25, 09:02
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Liverpool utan något att spela för vinner hemma mot Porto och får inkassera 2,3m€ som tack för besväret.

Det måste väl vara enda skälet till att man ställer ett så pass starkt lag på banan? Pengar ner i fickan?

Elvan: Alisson, Neco, Konate, Matip, Tsimikas, Tyler Morton, Thiago, Oxlade, Salah, Minamino, Mane
Bänk: Adrian, Kelleher, VvD, Robertson, Nat Phillips, TAA, Milner, Fabinho, Henderson, Jota, Origi

Man möter Southampton hemma på lördag och i managerns skor hade jag velat vila alla som är aktuella. Min elva hade blivit typ:

Kelleher, Neco, Konate, Nat Phillips, Tsimikas, Tyler Morton, ?, ?, Minamino, Origi, ?

Beroende på form, skadeläge, hunger att spela, osv. Hade inte skämts för att ha mönstrat ett pojklag om jag bedömt det bäst för klubben.

På plussidan då:

1. Man vinner (duh)
2. Man agerar sportsligt mot Atletico och Milan och gör sitt jobb (inte för att Atletico förtjänat någon som helst hjälp, aholes)
3. Thiago får dominera enligt rapporterna och göra ett väldigt fint mål. Ohyggligt bra träff med läskig skruv.
4. Man blir ju lite lycklig när Salahs omedelbara reaktion på sitt mål är att söka upp Henderson med blicken och fira tillsammans. Salah gör själv löpningen, dragningen, avslutet och målet - det finns gott om enorma egon därute som firat för sig själva i ett sånt läge. Salah: "vi gjorde det kompis, kom hit nu!".

Gällande CL totalt så är det en engelsk triumf. Det har löst sig för alla. Liverpool och City klara ettor inför sista rundan, Chelsea och United vidare men liten risk att de blir tvåa i gruppen beroende på resultat i sista omgången. Tror inte Corona direkt försvagat engelska lag vs resten av europa.

Jag kan se andra motiv till varför man ställde upp så pass starkt lag som man gjorde.

Det först är kontinuitet, vissa spelare mår bra av att spela mycket och ofta, än så länge har ingen av de mer ordinarie spelare som startade i går visat några direkta trötthetssymptom.

Det andra är att de spelare som är back-up till startelvan behöver speltid och helst mot bra motstånd så de känner att de är med och bidrar.

Det tredje är lojalitet mot egna supportrar på plats på Anfield. De betalar rätt höga biljettpriser och klubben/laget har en viss skyldighet att ge dem valuta för pengarna.

Sedan spelar så klart ekonomi och sportsliga övervägande in.

Jag låter de som är bäst lämpade och närmast spelarna vara de som avgör vilka som spelar. Vad vi som supportrar långt från händelserna centrum, som läktarcoacher tycker är liksom helt ointressant i det stora hela, det är egentligen bara rent gnäll, oftast för gnällandets egna skull och en ventil för frustration.
Citera
2021-11-25, 09:02
Medlem
Vanstertrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Tack för klargörandet, här fick vi det svart på vitt. För alla som påstår sig förhålla sig till fakta borde detta inlägg räcka mer än väl för att avsluta diskussionen.

Arsenal har aldrig varit bäst i Europa. Vad är det för sanslösa dumheter att ens påstå något sådant? Bland de bästa under den diskuterade tidsperioden, absolut, men inte bäst. Om så vore fallet så skulle klubben haft ett antal CL-bucklor att hänvisa till som bevis. Generalen, som gärna drar upp andra klubbars avsaknad av troféer borde veta detta bättre än någon.

Det finns många klubbar som varit uppe och nosat på CL-titeln de senaste åren men som inte vunnit den. Atlético är ett bra exempel på en toppklubb i Europa som snubblat på mållinjen, Dortmund likaså. Har dessa klubbar på något sätt förtjänat att kallas bäst i Europa? Svar nej. Har de varit bland de bästa under ett antal säsonger? Svar ja. Det är dock en jävla skillnad mellan att vara bäst och tillhöra en skara på 10-15 klubbar som potentiellt hade kunnat vinna men inte gjort det.

Att dra upp helt meningslösa parametrar som att man spelade vackrast fotboll eller hade mest bollinnehav för att backa upp sitt påstående när det inte finns titlar att hänvisa till är ju bara pinsamt.

Det är precis som jag skrev. Generalen överdriver Arsenals förträfflighet, men det finns även folk som överdriver åt andra hållet och får Arsenal att se sämre ut än man är. Sanningen ligger någonstans mittemellan.

Rent subjektivt skulle man kunna hävda att Arsenal spelade den bästa fotbollen i Europa under tidsperioden även om man av olika orsaker inte lyckades bärga den där CL-titeln (en viss domare i en viss final...) i slutändan. Men så har det alltid varit i fotboll och sport. Det är inte alltid det bästa laget som vinner i enskilda matcher. Det är mycket som ska stämma i CL där marginalerna är så mycket mindre än i ligaspelet där en dålig insats inte behöver betyda ett skit.

Vi har ju ett liknande scenario med City senaste åren som nog ganska många anser har spelat den bästa fotbollen i Europa. Men inte har dom vunnit CL för det.

Notera att detta inte är baserat på fakta utan det är personliga åsikter och känsla som ligger till grund för att man tycker så. Det är väl där skillnaden ligger.
Citera
2021-11-25, 10:28
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Rättar ditt inlägg. Manchester United har redan vunnit sin grupp i Championship League. Villarreal kan inte gå förbi tack vare inbördes möten.

Stämmer bra, jag som är dåligt påläst. Inbördes möten > målskillnad enligt CLs regler. Då är United klar etta då tillsammans med City och Liverpool. Chelsea måste vinna borta mot Zenit, Juve lär rulla över MFF hemma som redan är utslagna.

Symptomatiskt för United 2021 - Man kunde (borde?) förlorat båda mötena mot Villareal och Atalanta, men får 3 segrar och 1 oavgjord på de matcherna.

Jag tycker det säger en del om kvalitén som finns i laget - man skulle kunna vara riktigt bra under rätt ledning. Smörgåsbord av duktiga spelare i laget. Få ihop pusslet, där ligger bekymret.

Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Jag kan se andra motiv till varför man ställde upp så pass starkt lag som man gjorde.

Det först är kontinuitet, vissa spelare mår bra av att spela mycket och ofta, än så länge har ingen av de mer ordinarie spelare som startade i går visat några direkta trötthetssymptom.

Det andra är att de spelare som är back-up till startelvan behöver speltid och helst mot bra motstånd så de känner att de är med och bidrar.

Det tredje är lojalitet mot egna supportrar på plats på Anfield. De betalar rätt höga biljettpriser och klubben/laget har en viss skyldighet att ge dem valuta för pengarna.

Sedan spelar så klart ekonomi och sportsliga övervägande in.

Jag låter de som är bäst lämpade och närmast spelarna vara de som avgör vilka som spelar. Vad vi som supportrar långt från händelserna centrum, som läktarcoacher tycker är liksom helt ointressant i det stora hela, det är egentligen bara rent gnäll, oftast för gnällandets egna skull och en ventil för frustration.

Speltid för reserverna köper jag. De vill spela, de vill ha en CL-medalj om man vinner skiten och då behöver de ha fått speltid.

Kontinuitet för spelare som Salah/Mane som startar i princip varje match när de är friska, köper jag inte. De hade kunnat vilas inför helgen. Däremot tror jag att de VILL spela - för egots skull. Mål, målbonusar, komma ut och synas.

Lojalitet mot fansen tror jag inte en sekund på. Visst, det hade blivit besvikelse för tillresta supportrar att se U23, men många hade förstått resonemanget.

Jag tror de 2,3m prispengarna var det som fällde avgörandet. Styrelsen signalerar för Klopp att man väldigt gärna vinner den matchen, han ställer ut ett skapligt lag på planen och ger några minuter till dem som är tillbaka från skada.

Det är den sortens gamble du får äta skit för om det blir en skada. Säg att Mane/Salah skadar sig 2-3 månader igår, hej då chansen till titlar i år. Ja, jag gnäller gärna på den sortens gamble. Onödig risk.
Citera
2021-11-25, 10:52
Avstängd
PommesOchKebabs avatar
Men arsenal spelade den vackraste fotbollen under dom åren!!!!!11

Tänker er... ingen i somras var villig att penga ut 50m på en Silva som ville lämna City. Nu är han värd det dubbla.

Vilket engelskt lag ser ni som favoriter till att vinna CL nu efter (alla?) lag vunnit sin grupp / gått vidare?

City och United har det bra under Afrikanska mästerskapen i januari. Bara Marhez borta för City och United har två som aldrig spelar ändå. Chelsea förlorar mendy och det kan ju kosta. Arsenal har fyra spelare borta som Pepe, Auba och Partey tex. Medans Liverpool får det tyngst med Mane, Salah och Kieta borta. Då får övriga lag passa på och försöka sno poäng från dessa lag.

// PoK
Citera
2021-11-25, 12:40
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Stämmer bra, jag som är dåligt påläst. Inbördes möten > målskillnad enligt CLs regler. Då är United klar etta då tillsammans med City och Liverpool. Chelsea måste vinna borta mot Zenit, Juve lär rulla över MFF hemma som redan är utslagna.

Symptomatiskt för United 2021 - Man kunde (borde?) förlorat båda mötena mot Villareal och Atalanta, men får 3 segrar och 1 oavgjord på de matcherna.

Jag tycker det säger en del om kvalitén som finns i laget - man skulle kunna vara riktigt bra under rätt ledning. Smörgåsbord av duktiga spelare i laget. Få ihop pusslet, där ligger bekymret.

Speltid för reserverna köper jag. De vill spela, de vill ha en CL-medalj om man vinner skiten och då behöver de ha fått speltid.

Kontinuitet för spelare som Salah/Mane som startar i princip varje match när de är friska, köper jag inte. De hade kunnat vilas inför helgen. Däremot tror jag att de VILL spela - för egots skull. Mål, målbonusar, komma ut och synas.

Lojalitet mot fansen tror jag inte en sekund på. Visst, det hade blivit besvikelse för tillresta supportrar att se U23, men många hade förstått resonemanget.

Jag tror de 2,3m prispengarna var det som fällde avgörandet. Styrelsen signalerar för Klopp att man väldigt gärna vinner den matchen, han ställer ut ett skapligt lag på planen och ger några minuter till dem som är tillbaka från skada.

Det är den sortens gamble du får äta skit för om det blir en skada. Säg att Mane/Salah skadar sig 2-3 månader igår, hej då chansen till titlar i år. Ja, jag gnäller gärna på den sortens gamble. Onödig risk.

Vilken tur att det är Klopp som är närmast laget som tar ut spelare och prioriterar vilka som ska spela och inte vi som sitter på läktaren. Jag vet i varje fall att om jag är på plats på arenan så vill jag så klart se bästa laget spela. Är en spelare frisk och vid god vigör så ska denne så klart spela, det vill sannolikt spelaren också, att då sätt denne på bänken för att spara denne kan få en negativ inverkan på laget. Du får tro och tycka vad du vill om kontinuitet, det är väldigt individrelaterat hur man som spelare reagerar, en del vill och behöver spela hela tiden, andra kan vila varannan match och ändå levererar. Den som känner sina spelare bäst och mest lämpad att bedöma vem som spelar eller ej är ändå tränaren, eller borde vara det.

Skadeläget finns där alltid, oavsett vilken typ av match du spelar. Skador kan lika gärna uppstå på träning. Det är i grunden ett nonsens argument, "vi ska inte spela X i denna match för det finns en skaderisk", faktum är att spelaren lika väl kan dra på sig svåra skador på träning. Det krävs liksom inga Pickford-påhopp för det. Att spela fotboll är alltid förknippat med en risk för skador.
Citera
2021-11-25, 16:41
Medlem
Enligt The Athletic är Rangnick på gång som interimtränare. Låter spännande, starka meriter från bl.a. Hoffenheim och Leipzig.
Citera
2021-11-25, 18:01
Medlem
Raffe in the house

helt jävla otroligt att uniteds inkompetenta ledning lyckas landa rangick
Citera
2021-11-25, 19:06
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Det är precis som jag skrev. Generalen överdriver Arsenals förträfflighet, men det finns även folk som överdriver åt andra hållet och får Arsenal att se sämre ut än man är. Sanningen ligger någonstans mittemellan.

Rent subjektivt skulle man kunna hävda att Arsenal spelade den bästa fotbollen i Europa under tidsperioden även om man av olika orsaker inte lyckades bärga den där CL-titeln (en viss domare i en viss final...) i slutändan. Men så har det alltid varit i fotboll och sport. Det är inte alltid det bästa laget som vinner i enskilda matcher. Det är mycket som ska stämma i CL där marginalerna är så mycket mindre än i ligaspelet där en dålig insats inte behöver betyda ett skit.

Vi har ju ett liknande scenario med City senaste åren som nog ganska många anser har spelat den bästa fotbollen i Europa. Men inte har dom vunnit CL för det.

Notera att detta inte är baserat på fakta utan det är personliga åsikter och känsla som ligger till grund för att man tycker så. Det är väl där skillnaden ligger.
Nej, jag överdriver öht inte. Arsenal var totalt sätt det bästa laget i Europa under åren mellan 2001-2006. Men jag hävdar som sagt inte att vi var Europas bästa lag för varje säsong under de här åren.

Annars så är jämförelsen med dagens Man City en ganska så bra jämförelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in