2021-07-30, 14:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av holmium

Jag har för mig att det var den äldsta personen i Sverige som avled i ålder av 128 år. Personen hade kommit till Sverige och ljugit om sin ålder kunde därmed kvittera ut ålderspension före han fyllt 40.
När döden kom var denne invandrare i 80 årsåldern och hade levt ett bekvämt liv på svenskens bekostnad.

Har du källa på det? Låter som en vandringsmyt.

Om personen ljög under hela sin pension, från "65" till "128", så skulle hen alltså få pension i 63 år. Och om personen avled säg 2020 så skulle hen börjat få sin icke berättigade pension år 1957. Vilket land invandrade denna person från år 1957 eller tidigare? Kom inga hit från Mellanöstern då. Finland?
Citera
2021-08-09, 11:15
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Har du källa på det? Låter som en vandringsmyt.

Om personen ljög under hela sin pension, från "65" till "128", så skulle hen alltså få pension i 63 år. Och om personen avled säg 2020 så skulle hen börjat få sin icke berättigade pension år 1957. Vilket land invandrade denna person från år 1957 eller tidigare? Kom inga hit från Mellanöstern då. Finland?

Jag mindes fel om åldern men läs själv:

https://petterssonsblogg.se/2016/11/30/varldens-aldsta-person-bakom-sveriges-storsta-pensionsbedrageri/
Citera
2021-08-09, 13:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Jag mindes fel om åldern men läs själv:

https://petterssonsblogg.se/2016/11/30/varldens-aldsta-person-bakom-sveriges-storsta-pensionsbedrageri/

Tack, anade att det var lite överdrivet. Men självklart skulle den här brottlingen avkrävas på 25 års pension samt utvisas till Turkiet på livstid tillsammans med sin klan, där är vi nog ense.
Citera
2021-08-09, 18:22
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Vad händer den dag då dom ensamkommande får stanna och bekänner sin riktiga ålder?
Dom får ju socialbidrag samt ganska snabbt pension.
det är ju därför dom kommer hit och inte till övriga norden.
Många av dom lära aldrig kommer att börja jobba samt deras anhöriga kommer definit inte det
. kommer dom att åka till Norrbotten och börjar jobba?
Det kommer att kosta så mycket så att budgeten spricker.
I Iran fick dom ju jobba samt gå på universitet så bidragen samt svenska tjejer drar hitdom.
Vem ska betala det här?
Flickorna och batikhäxorna?
Vad hände då nästa våg av ensamkommande kommer?
Blir det medborgarhustrappan igen?

"Fattigdomen fördrages bäst om den delas av alla"
(Ernst Wigforss, 30-talet).

"Det bästa sättet att komma åt fattigdomen är genom rikedomen"
(Nöjespartiet, 10-talet).
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto