2021-06-10, 13:10
Medlem
Tjenare

Har precis bestämt mig för att sluta åka tjänstebil och istället köpa en bil privat som jag kommer till att börja med ha privat och i tjänst.
Har kollat lite på Toyota Auris hybriderna runt 2015. Just hybriderna för att jag har många körning i Stockholm där jag är stationerad men kommer också åka runt hela Sverige i omgångar.
Jag har en budget på drygt 150k och har tänkt att jag ska äga bilen så länge den rullar. Min tanke att senare köpa något roligare som jag kan ha bara privat och sen bara köra hybriden i tjänst.
Mitt enda riktiga krav är att jag ska ha plats för min hund i bagageluckan. Hon är inte så stor, väger drygt 25kg så det behöver inte vara en enorm bil.

Har ni några bra tips på andra bilar som kan vara aktuella? Det är lätthybrider som gäller då jag bor i lägenhet och har inte tillgång till en laddstation.

Sorry om texten är lite rörig, skrivet på telefon.
Citera
2021-06-10, 14:16
Medlem
Limma skinkbits avatar
Lexus CT200h är närbesläktad med Auris och är, enligt min åsikt, snyggare. Om jag inte minns fel så är det precis samma drivlina på 136 hästar i jämngamla Prius, Auris och CT200h.

Om du behöver större bil så finns också Lexus RX begagnad inom din budget. Dock äldre och med fler mil.
Citera
2021-06-10, 18:36
Medlem
Klas-Vegass avatar
Hybrid känns säkrare som nyköp än begagnatköp. Den har ju två system som kan och kommer att gå sönder så småningom och kan bli dyrt.
2015 är inte jättegammalt så det borde funka. Jag har själv tittat på just yaris hybrid och är antagligen det framtidssäkraste man kan köpa nu. man vet inte vad politiker hittar på eller vad som händer med bensinen. 0,4 är bra förbrukning. Och det är ingen jättedyr bil. I värsta fall sitter många sämre till.
Citera
2026-05-22, 12:06
Medlem
GustavAdams avatar
Väcker liv i tråden med en Auris-fråga.

Någon som känner till om Toyota har satt någon "livslängd" på hybridbatteriet?
Såg på en webbsida (inte Toyotas) att garantin gäller upp till 10 år eller 240 000 km (det som uppnås först).
En rimligt kalkyl är då att för en hybrid med 160 000 km så har den ca 80 000 km kvar i livet och efter det så åker man på 40 000:- i batteribyte.
Senast redigerad av GustavAdam 2026-05-22 kl. 12:22.
Citera
2026-05-22, 12:55
Medlem
Toyota har ingen officiell “slutpunkt” där hybridbatteriet anses förbrukat efter ett visst antal mil. Garantin och den faktiska livslängden är två olika saker.

Det där med 10 år eller 240 000 km handlar om garanti/villkor på vissa marknader och modeller – inte att batteriet automatiskt är slut då. I praktiken går många Auris-hybrider betydligt längre än så på originalbatteri.

Hybridbatteriet i Auris jobbar dessutom ganska snällt jämfört med t.ex. rena elbilar:
– Batteriet används bara inom ett begränsat laddningsområde
– Det kyls aktivt
– Systemet undviker djupurladdning

Därför ser man många Toyota-hybrider som gått 30–40 000+ mil utan batteribyte.

Och även om ett batteri börjar bli sämre betyder det inte att bilen tvärdör. Oftast märks det först som:
– sämre bränsleförbrukning
– mer bensinmotor
– felkod/varningslampa

Sen är 40 000 kr lite väl högt räknat idag. Nya originalbatterier är dyra, men det finns:
– renoverade batterier
– byte av enskilda cellmoduler
– begagnade batterier

Det gör att många reparationer hamnar betydligt lägre än så.

Så en Auris med 16 000 mil ska man normalt inte tänka “bara 8 000 mil kvar”. Skicket, servicehistorik och hur batteriet mår är viktigare än ett exakt miltal.

Jobbar mycket med el och hybridbilar och väldigt sällan vi byter batteri på en Toyota.
Citera
2026-05-22, 14:27
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Toyota har ingen officiell “slutpunkt” där hybridbatteriet anses förbrukat efter ett visst antal mil. Garantin och den faktiska livslängden är två olika saker.

Det där med 10 år eller 240 000 km handlar om garanti/villkor på vissa marknader och modeller – inte att batteriet automatiskt är slut då. I praktiken går många Auris-hybrider betydligt längre än så på originalbatteri.

Hybridbatteriet i Auris jobbar dessutom ganska snällt jämfört med t.ex. rena elbilar:
– Batteriet används bara inom ett begränsat laddningsområde
– Det kyls aktivt
– Systemet undviker djupurladdning

Därför ser man många Toyota-hybrider som gått 30–40 000+ mil utan batteribyte.

Och även om ett batteri börjar bli sämre betyder det inte att bilen tvärdör. Oftast märks det först som:
– sämre bränsleförbrukning
– mer bensinmotor
– felkod/varningslampa

Sen är 40 000 kr lite väl högt räknat idag. Nya originalbatterier är dyra, men det finns:
– renoverade batterier
– byte av enskilda cellmoduler
– begagnade batterier

Det gör att många reparationer hamnar betydligt lägre än så.

Så en Auris med 16 000 mil ska man normalt inte tänka “bara 8 000 mil kvar”. Skicket, servicehistorik och hur batteriet mår är viktigare än ett exakt miltal.

Jobbar mycket med el och hybridbilar och väldigt sällan vi byter batteri på en Toyota.
Tack för ett vettigt och klarläggande svar!
(De är sällsynta här på FB.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in