Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-09, 18:25
  #1
Medlem
löktårtas avatar
Här är min teori:

Ju närmare kollaps ett ekonomiskt system befinner sig, desto fler scams kommer vi att se. Detta ser jag som uppenbart, men jag förstår att det sambandet kan behöva mer empiri för att befästas.

Så, ett sätt att mäta scam-intensitet är att titta på posttrafik i relevanta fora. Tex. reddit/r/scams och detta forum. Sålunda: om du kan hitta något sätt att tjäna på en ekonomisk kollaps, kanske genom att ta sjuka lån (vad vet jag), så kan du mha. trafikanalys få ett hum av när det är dags att kliva av, ta dina tillgångar till torpet i Norrland och chilla.

Edit: Du tar naturligtvis inte med dig fiat-valuta till din bugout, utan hårda saker som opiater, bränsle, antibiotika, sprit och andra godsaker som har ett stort värde i förhållande till vikt/volym. Dessa saker har du köpt för dina lånade fiat.
__________________
Senast redigerad av löktårta 2021-06-09 kl. 18:30.
Citera
2021-06-09, 18:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Här är min teori:

Ju närmare kollaps ett ekonomiskt system befinner sig, desto fler scams kommer vi att se. Detta ser jag som uppenbart, men jag förstår att det sambandet kan behöva mer empiri för att befästas.

Så, ett sätt att mäta scam-intensitet är att titta på posttrafik i relevanta fora. Tex. reddit/r/scams och detta forum. Sålunda: om du kan hitta något sätt att tjäna på en ekonomisk kollaps, kanske genom att ta sjuka lån (vad vet jag), så kan du mha. trafikanalys få ett hum av när det är dags att kliva av, ta dina tillgångar till torpet i Norrland och chilla.

Innan Islands krach så byggde/köpte många villa och man hade två nya bilar på gården och man reste mycket för lånade pengar. banken själv frågade ska du inte passa på att låna till en bil till... när man ändå redan köpte hus för så mycket pengar så var det som inget.

Så kanske kan någon sånt vara vägledande, när folk tappar respekten något och tar lån i stället och tanken är aldrig att man ska betala av lånet.
Citera
2021-06-09, 18:42
  #3
Medlem
löktårtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Innan Islands krach så byggde/köpte många villa och man hade två nya bilar på gården och man reste mycket för lånade pengar. banken själv frågade ska du inte passa på att låna till en bil till... när man ändå redan köpte hus för så mycket pengar så var det som inget.

Så kanske kan någon sånt vara vägledande, när folk tappar respekten något och tar lån i stället och tanken är aldrig att man ska betala av lånet.

Vi är där nu. Peak-kredit. Fallet kommer att bli så mycket värre än 2008.
Citera
2021-06-09, 18:52
  #4
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Blir det hög inflation eller tillochmed hyperinflation ska du ha sett till att belåna dig med bolån, sms lån så mycket det bara går. Inflationen äter ändå upp räntan. Mellan 2025-2028 kommer nog den ordentliga kraschen. Detta är bara en försmak på den. Intressant och se om man kan hitta ett verktyg för att se hur nära den är.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback