2021-06-10, 07:20
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodo
Vi måste väl ta med att tre kronor är ett väldigt vitt landslag. Våra invandrare och deras barn spelar inte hockey i så stor omfattning. Den delen av våran totala befolkning borde inte räknas med.
Samma med handboll också som är väldigt vitt, speciellt om man jämför med fotbollen.

Nej säg inte det.Tre Kronor kan mycket väl bli väridens första muslimska landslag som vinner ett VM-guld i hockey. Kommer bli intressant att följa. Svenska spelare som går ner och ber under Power Breaks etc.
__________________
Senast redigerad av apophis 2021-06-10 kl. 07:30.
Citera
2021-06-10, 10:07
  #98
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Inte populärt? Han blev ju mer eller mindre tokhyllad i Finland efter VM-guldet -95. Mannen som tog lejonen till deras historiska första guld. Sedan hade man ingen egen segermelodi att fira till så man fick ta Nick Borgens ”Den glider in”. Men det var ett modigt drag att ta in en svensk som förbundskapten. Kanske får Tre kronor testa något liknande så småningom.

Jag har aldrig sagt något om Curre`s populäritet. Den som anställde honom var Kummola.
Citera
2021-06-10, 11:48
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Sist men inte minst : Jag önskar att svensk hockey lyfter sig, det menar jag helt ärligt med handen på hjärtat. För det får även den finska hockeyn att bli bättre.., i längden.

Men det sker inte, om den svenska hockeyn lever på gamla meriter och repriser. Och det sker inte om man tror att Finland "bara" lider av ett icke-existerande sverige-komplex.

Gamla meriter och repriser.. Tycker inte 17-18 var så otroligt länge sedan då man vann två raka VM-guld. Att man floppar med ett lag som varken var ett C-, D-, E-, eller F-lag utan till och med ett G-lag är ju inte så konstigt.

Något som däremot var länge sedan var när Finland senast slog Sverige då de bästa spelarna deltar, är det 25 år sedan eller något det senast hände?

Och något som var ännu längre sedan var då Finland vann en turnering när de bästa spelarna deltar, för detta har aldrig ens skett.

Kollar man de senaste 10 åren eller bara de senaste 5 åren så har Sverige bättre meriter, fler guld.. Så det är ingen fara på taket bara för att det går dåligt när man tar ut ett lag som är helt felkomponerat och inte ens bättre än blåbärsnationernas lag. Man fick ju inte ens ta ut ett någorlunda starkt lag pga alla "nej tack".

I dom senaste turneringarna där alla dom bästa deltog (OS 2014 och World Cup 2016) gick Sverige till final respektive 2:a plats bland landslagen i World cup, plojlaget Europa gick till final mot Kanada.

Så det är snarare upp till Finland att bevisa att man för första gången kan vinna något i en turnering där dom bästa deltar. Så länge Sverige presterar i sådana turneringar är i alla fall inte jag orolig.. VM kommer man ändå vinna då och då som en liten bonus, liksom man har 11 VM-guld mot Finlands 3 så det är ingen fara på taket.
__________________
Senast redigerad av Anonym555 2021-06-10 kl. 11:52.
Citera
2021-06-10, 12:02
  #100
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Gamla meriter och repriser..

Jag invände mig emot nicket Tedrom, som påstod att det fanns ett "Sverige-komplex", och sedan hur finsk hockey har utvecklats de sista 30 åren. Ögonen hos endel kan vara lite väl "blå/gula" i färgen.

Sedan håller jag nog med dig om att hockey-vm börjar bli urvattnat.
Citera
2021-06-10, 13:50
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag invände mig emot nicket Tedrom, som påstod att det fanns ett "Sverige-komplex", och sedan hur finsk hockey har utvecklats de sista 30 åren. Ögonen hos endel kan vara lite väl "blå/gula" i färgen.

Sedan håller jag nog med dig om att hockey-vm börjar bli urvattnat.

Ja, exakt alla har nog inte ett Sverige-komplex, men jag tror det existerar till en grad.

Bara att kolla här i tråden på killen som nämner någon urgammal händelse angående Paavo Nurmi. Han skrev ju en hel uppsats om den händelsen som skedde för nästan 90 år sedan.. Att svenskar kallar dom för mongoler och odjur etc etc. Så nog finns det något sorts komplex som sitter djupt inne i själen ändå på väldigt många finnar.
__________________
Senast redigerad av Anonym555 2021-06-10 kl. 14:00.
Citera
2021-06-10, 14:12
  #102
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Ja, exakt alla har nog inte ett Sverige-komplex, men jag tror det existerar till en grad.

Bara att kolla här i tråden på killen som nämner någon urgammal händelse angående Paavo Nurmi. Han skrev ju en hel uppsats om den händelsen som skedde för nästan 90 år sedan.. Att svenskar kallar dom för mongoler och odjur etc etc. Så nog finns det något sorts komplex som sitter djupt inne i själen ändå på väldigt många finnar.

Givetvis, bland en befolkning på 5 mille så finns det sina typer, precis som varje cirkus har sin clown. Sedan syns jag nog du hårdrar med orden som jag fetat.

Men hej.., det står för dig och jag har givit min syn på saken.

Mvh // Snapcount
Citera
2021-06-16, 15:00
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Givetvis, bland en befolkning på 5 mille så finns det sina typer, precis som varje cirkus har sin clown. Sedan syns jag nog du hårdrar med orden som jag fetat.

Men hej.., det står för dig och jag har givit min syn på saken.

Mvh // Snapcount

Men om vi t.ex. kollar i denna tråd: (FB) Grupp B: Finland - Ryssland 15:00 (TV4)

Där är det många som hejar på Finland och hoppas att dom vinner, i Finland hade aldrig detta skett för Sverige. Där hade de flesta önskat att Sverige skämde ut sig snarare.

När Finland gör mål skriver alla "JAAAAAAAAA", detta kan man glömma i Finland om Sverige hade gjort mål, där hade det snarare låtit "perkele".
__________________
Senast redigerad av Anonym555 2021-06-16 kl. 15:12.
Citera
2021-12-13, 15:17
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Dom har dock nått en del framgångar i JVM på senare år. Det skulle jag klassa som "något av värde".
Sen om dom har sprungit om eller inte låter jag vara osagt, det beror på vilken värdering man lägger i orden.

Tillfälligheter, som de flesta turneringar. De senaste 3 åren har Sverige haft 12 spelare i första draftrundan, jämfört med Finlands 4 (och vi väntas ha fler 2022 också). Det säger mer om hur framtiden ser ut.
Citera
2021-12-13, 15:49
  #105
Medlem
Att plocka fram backar?
Citera
2021-12-13, 15:52
  #106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kortnamn
Tillfälligheter, som de flesta turneringar. De senaste 3 åren har Sverige haft 12 spelare i första draftrundan, jämfört med Finlands 4 (och vi väntas ha fler 2022 också). Det säger mer om hur framtiden ser ut.

Ja Finland kan inte mäta sig med Sveriges bredd. Trots att Sverige har ca 130 % av Finlands aktiva hockeyspelare draftas svenskar ca 200 % jämfört mot finnar.
Citera
2021-12-13, 15:55
  #107
Medlem
Allt egentligen,Finland har lämnat sverige på perrongen,tåget har liksom gått.
Citera
2021-12-13, 16:36
  #108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sv-gris
Allt egentligen,Finland har lämnat sverige på perrongen,tåget har liksom gått.

Ser gärna argument för det. Som jag skrev precis ovanför har Sverige presterat 12 förstarundeval mot Finlands 4 de senaste 3 åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in