Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Sist men inte minst : Jag önskar att svensk hockey lyfter sig, det menar jag helt ärligt med handen på hjärtat. För det får även den finska hockeyn att bli bättre.., i längden.
Men det sker inte, om den svenska hockeyn lever på gamla meriter och repriser. Och det sker inte om man tror att Finland "bara" lider av ett icke-existerande sverige-komplex.
Gamla meriter och repriser.. Tycker inte 17-18 var så otroligt länge sedan då man vann två raka VM-guld. Att man floppar med ett lag som varken var ett C-, D-, E-, eller F-lag utan till och med ett G-lag är ju inte så konstigt.
Något som däremot var länge sedan var när Finland senast slog Sverige då de bästa spelarna deltar, är det 25 år sedan eller något det senast hände?
Och något som var ännu längre sedan var då Finland vann en turnering när de bästa spelarna deltar, för detta har aldrig ens skett.
Kollar man de senaste 10 åren eller bara de senaste 5 åren så har Sverige bättre meriter, fler guld.. Så det är ingen fara på taket bara för att det går dåligt när man tar ut ett lag som är helt felkomponerat och inte ens bättre än blåbärsnationernas lag. Man fick ju inte ens ta ut ett någorlunda starkt lag pga alla "nej tack".
I dom senaste turneringarna där alla dom bästa deltog (OS 2014 och World Cup 2016) gick Sverige till final respektive 2:a plats bland landslagen i World cup, plojlaget Europa gick till final mot Kanada.
Så det är snarare upp till Finland att bevisa att man för första gången kan vinna något i en turnering där dom bästa deltar. Så länge Sverige presterar i sådana turneringar är i alla fall inte jag orolig.. VM kommer man ändå vinna då och då som en liten bonus, liksom man har 11 VM-guld mot Finlands 3 så det är ingen fara på taket.