2021-05-31, 07:39
Medlem
Jag vet att pengar (fonder, aktier) kan växa mycket på lång sikt om det inte skiter sig. Men om man vill spara ihop så mycket man kan på ett år, vad kan man välja? Jag sparar varje månad men på bankkontot händer det ju inget... kan man investera dem på nått klokt sätt för att använda dem om ett år? Fattar att det inte hinner växa så mycket med allt är bättre än inget. Det gäller en resa jag vill göra.
Citera
2021-05-31, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n86
Jag vet att pengar (fonder, aktier) kan växa mycket på lång sikt om det inte skiter sig. Men om man vill spara ihop så mycket man kan på ett år, vad kan man välja? Jag sparar varje månad men på bankkontot händer det ju inget... kan man investera dem på nått klokt sätt för att använda dem om ett år? Fattar att det inte hinner växa så mycket med allt är bättre än inget. Det gäller en resa jag vill göra.
Börsen i Sverige i genomsnitt har gått upp 50 procent under det senaste året. Så om du satsade i en vanlig indexfond för ett år sedan hade du haft 50 procent mera idag.

Hur blir utvecklingen ett år framåt. Ingen vet. Om du satsar dina pengar fel så blir det ingen resa.
Citera
2021-05-31, 07:49
Medlem
Tarrous avatar
Om du har ett års sparhorisont är det rationella valet att fortsätta spara på bankkonto. Specifika aktier eller fonder blir riskfyllt på så kort sikt.
Citera
2021-05-31, 07:58
Medlem
constants avatar
Citat:
Fattar att det inte hinner växa så mycket med allt är bättre än inget. Det gäller en resa jag vill göra.
Om du tänker hellre knappt något än att riskera förlora, så är det sparkonto som gäller.

Din sparhorisont är på tok för kort för att chansa med aktier och fonder. Se till att ha pengarna på ett konto med så bra ränta som möjligt, och att du kan ta ut pengarna när du behöver dem. Se även till att kontot har insättningsgaranti.
Citera
2021-05-31, 08:17
Medlem
Det var det jag menade, att fonder och aktier är på längre sikt. Vad för konto får man bäst ränta?
Citera
2021-05-31, 08:27
Medlem
Vad heter de grejerna där man typ investerar i trädplantering i Afrika? Vet inte hur säkert/osäkert det är men då binder man väl pengarna ett halvår/år och får förhoppningsvis ränta som slår bankkontot.
Citera
2021-05-31, 08:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Vad heter de grejerna där man typ investerar i trädplantering i Afrika? Vet inte hur säkert/osäkert det är men då binder man väl pengarna ett halvår/år och får förhoppningsvis ränta som slår bankkontot.
Charlie i lyxfällan dömde ut detta redan 2010 alltså för 11 år sedan. Aldrig förstått vitsen med dessa träd där folk utlovas flera procent i avkastning varje år... Alltså det är 100% risk att du blir av med varenda krona
Citera
2021-05-31, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid1337
Charlie i lyxfällan dömde ut detta redan 2010 alltså för 11 år sedan. Aldrig förstått vitsen med dessa träd där folk utlovas flera procent i avkastning varje år... Alltså det är 100% risk att du blir av med varenda krona

Jag har inte kollat på det alls utan mest sett det flimra förbi, men den utlovade räntan låter ju lite för bra för att vara sann. Och då är det ofta så.

Tack!
Citera
2021-05-31, 09:34
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
På ett år är sparkontot det enda alternativet. Sparande på börsen sker på minst 3 års sikt och helst 5.

Dessa plantera träd i världen och liknande projekt är svåra att avgöra om de är genuina eller rena ponzibedrägerier. Bästa är att hålla sig borta från dem. Exempelvis rikatillsammans som lär ut skåpmat och tipsar om träd i Afrika.

Så mitt tips är att fortsätta spara på kontot.
Citera
2021-05-31, 09:46
Avslutad
Jobba och spara så mycket du kan på vanligt sparkonto. Man kan binda upp sig på 1 års ränta sparkonto men till vilken nytta. Blir max några hundra lappar extra och då är pengarna låsta om du nu skulle behöva dom blir det jobbigt.
Citera
2021-05-31, 09:52
Medlem
Opaques avatar
Det är en ständig ökande tillgångsinflation på prylar (I bästa skick) från 70-och 80- talet. Det kan handla om vad som helst.
Generationen som idag är 55-70 år gamla är den som har väldigt bra ställt, och i den åldern börjar man bli nostalgisk och beger sig ut på jakt efter prylar som de inte hade råd att köpa då de var yngre. Och de betalar BRA .

Praktexempel är ju Hifi från 70-talet med japanska och amerikanska prestigemärkens top of the line förstärkare,recievers,skivspelare osv.

Gäller inte bara hifi förstås. Man ska nog vara lite insatt och ha ett intresse i semiantikt också helst.

Man köper nu som går, plastar in det något år eller två, och sedan säljer igen med 40-50% påslag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in