Citat:
Ursprungligen postat av
Iljusin
Jag känner Nooshi en smula och hon är en realpolitiker. V har varit passivt stödparti till Jökarna eftersom alternativet är värre . Men V har varit glasklara vad gäller LAS och marknadshyror ( för nybyggnation). Där går gränsen.
Bollen ligger hos Annie Lööf som fått igenom mer nyliberal politik i sitt samarbete med S än under alliansregeringen. Det hade inte gått utan V. Hon är en skicklig politiker men uttalanden där hon jämför V ( förutsättningen för den nya mitten) med SD är otroligt otaktiska. Vill hon bygga denna nya mitten så går det inte utan V.
Allt som krävs är att att hon backar från en punkt av Jöken. Jag är säker på att majoriteten av C- väljarna ( som är nöjda med det som åstadkommits ) skulle välkomna det.
När det kommer till de "mjuka frågorna" finns väldigt mycket samsyn mellan C och V ( S ligger närmare M här). Spelar Annie sina kort rätt kan hon bli nästa statsminister men inte utan stöd av V.
Den där "mitten" hon drömmer om består dock nog främst av S, C och M där hon själv sitter som statsminister som någon typ av "medelväg". Börjar hon förhandla med V blir det dessutom svårt att hävda att det är någon form av en "mittenlösning" utan då står hon verkligen djupt rotad till vänster. Det är frågan hur det skulle accepteras av hennes väljare. Det är väl dock inte omöjligt att det tillslut blir så. Inte mig emot. Ett tydligt samlat högeralternativ mot en kaosartad blandning av allt från kommunister till extremliberaler som ska försöka samsas. Det lär blir ännu mer kaos än nu.
Nej, Daddy-GoGo borde nu låta staken växa till FB-längd inför extra val och/eller val, gå i full opposition och kräva riktigt bra betalt för sitt stöd, oberoende av om det innebär en högerregering under en mandatperiod eller två. Sluta vara sossarnas bitch helt enkelt. Vägra acceptera en extremliberal pisspolitik som ingen egentligen gillar.