2021-06-18, 21:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Okej, tror i vilket fall att S kommer att försöka undvika ett extraval till varje pris. Men låt oss säga att det blir ett extraval, så kommer vi väl fortfarande ha ett val i september 2022 som vanligt?

Ja, det påverkar inte ordinarie val. Det är därför det heter extra val och inte "nyval", för det ersätter inte något val. I t.ex. Storbritannien så utlyser regeringen val inom ett visst tidsintervall och då blir det det ordinarie valet; d.v.s. det kommer inget val efter det.
Citera
2021-06-18, 21:44
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Kommunisten Amineh Kakabaveh kommer aldrig att stötta en högerregering, så jo det handlar om enkel matematik.

Kanske, men skulle hon exempelvis lägga ned sin röst samtidigt som den andre vilden väljer det borgliga alternativet har vi ett läge där båda alternativen har samma antal mandat, så nej, jag skulle inte säga att det är så enkelt och självklart som du vill göra gällande.

Däremot kan allt det här vara skit samma om V struntar i att sänka regeringen nu på måndag. Kanske skriver Löfven lite "hemliga lappar" även denna gång och allt blåser över.
Citera
2021-06-18, 21:44
Medlem
Haddock93s avatar
Detta är bara en testballong, man vill se reaktionerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Bara idioter som går på detta.

S läcker en sådan här "nyhet" enbart av taktiska skäl inför helgens förhandlingar med C och V. Givetvis planerar de inte för extraval. Detta är enbart skrämsel och strategi

Exakt.
Senast redigerad av Haddock93 2021-06-18 kl. 21:49.
Citera
2021-06-18, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Man måste ha i åtanke att en inte helt obetydlig del av "folket" saknar helt intresse för politik och har förmodligen inte mer koll än att Löfven är statsminister. Svårt att begära att de ska tycka något annat än "varför ska de hålla på med sådant trams".

Hur som helst är jag förundrad över hur politiker, på fullaste allvar, verkar sky ett extra val med motiveringen att det är jobbigt för medborgarna. Visst finns det många svagsinta obildbara latmaskar som röstar på sossarna men så jävla ansträngande är det väl inte att gå och lägga en lapp i en låda?

Socialdemokratin har lärt svenskarna hjälplöshet. Lite det som boken ”Det sovande folket” handlar om.

”Learned helplessness is the giving-up reaction, the quitting response that follows from the belief that whatever you do doesn't matter.”

Det är en av anledningarna till varför tex C mestadels kommer med små men i sammanhanget rätt tveksamma instick samtidigt som dom garanterar att socialdemokraterna får hålla Sverige i ett järngrepp.

Dom tror uppenbarligen mer på socialdemokratin än på sig själva.
Citera
2021-06-18, 21:46
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nej de har sagt att de kommer fälla S men för att de ska förlora makten måste en annan statsminister väljas och det går inte med denna mandatfördelning när både C och V vägrar stödja UK,

Källan till Sabunis uttalande har det länkats till flera gånger men jag har inte sparat den länken. Någon annan kanske har den.

Fast, även om både C och V vägrar att stödja Kristersson så räcker det väl med att någon av dessa parter _även_ vägrar att stödja Löfven för att det hela ska bli problematiskt.

Hur som helst är min mening nog att vi går saker lite i förväg eftersom V har pladdrat om misstroenden tidigare för att det sedan inte ska bli något av det hela.
Citera
2021-06-18, 21:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTrouble
Stefan är fast i ett punggrepp. Annie/Sabuni klämmer ena kulan, Nooshi klämmer andra. Vem klämmer hårdast?
Tror ingen kommer släppa greppet utan det bli en omröstning, men att Stefan kommer tillbaka som 2.0. Frågan är vad som händer med januari-avtalet i detta fall. Ingen utom möjligen SD vill ha omröstning med bara året kvar till valet. Vi får se.

Nja jag tror V kan öka i ett extra val. Även C faktiskt. Övriga är förlorare.
Citera
2021-06-18, 21:50
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Fast, även om både C och V vägrar att stödja Kristersson så räcker det väl med att någon av dessa parter _även_ vägrar att stödja Löfven för att det hela ska bli problematiskt.

Hur som helst är min mening nog att vi går saker lite i förväg eftersom V har pladdrat om misstroenden tidigare för att det sedan inte ska bli något av det hela.

Löfven sitter och regerar tills en ny statsminister tillträder. Därav följer att han inte hotas om ingen annan kan väljas.
Citera
2021-06-18, 21:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen

Jo men nu är det faktiskt en omröstning om Löfven i riksdagen på måndag. Förut har det inte gått så här långt. Jag dricker vin nu men Morgan och andra tjatar i telefon med V och C. Löfven dricker grogg och pratar inte med någon!
Citera
2021-06-18, 21:51
Medlem
Citat:
L har uttryckligen lovat Löfven sitt fulla stöd så du kan glömma att de är et borgerligt parti.

Och ja, V har sagt att de endast kommer stötta en sosse-regering även om de avsätter den på måndag.
Fast det är ju ingen sosse regering de avsätter. Det är en mitten soppa.
Citera
2021-06-18, 21:52
Avslutad
Ni menar förstås att han planerar för att först bli omvald och sen regera på obestämd tid. Allt i sin ordning i den socialdemokraturiska regimen anno 2021.
Citera
2021-06-18, 21:52
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Löfven sitter och regerar tills en ny statsminister tillträder. Därav följer att han inte hotas om ingen annan kan väljas.

Just, men någon annan kan väljas om exempelvis V vägrar stödja både Löfven och Kristersson.

Hur som helst så återkommer jag på måndag och gormar vidare då om nu V faktiskt skulle leverera något den här gången.
Citera
2021-06-18, 21:54
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jo men nu är det faktiskt en omröstning om Löfven i riksdagen på måndag. Förut har det inte gått så här långt. Jag dricker vin nu men Morgan och andra tjatar i telefon med V och C. Löfven dricker grogg och pratar inte med någon!

Nä, fast jag tror att Löfven skriver "hemliga lappar" (eller kanske snarare ritar hemliga teckningar) igen och så faller allt pladask även den här gången, men jag kan förstås ha fel.

Hur som, vi får se...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in